لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

ترکیه به امید پذیرایی از پنج میلیون توریست ایرانی


هتلی در ترکیه
هتلی در ترکیه
مقام‌های گردشگری ترکيه می‌گويند، اين کشور خود را آماده می کند تا سالانه از پنج ميليون توريست ايرانی پذيرايی کند، در اين راستا متوليان صنعت گردشگری ايران و ترکيه در سوم ژانويه سال جاری راههای تسهيل صنعت توريسم و گردشگری را در تهران مذاکره کردند.
بر اساس جديدترين برآورد سازمان جهانی گردشگری، وابسته به سازمان ملل در ماه ژانويه سال جاری، صنعت توريسم در جهان طی سال ۲۰۱۱ روی همرفته پيشرفت داشته است و تعداد توريستها در اين سال با افزايش ۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۹۸۰ ميليون نفر بالغ شده است، در سال ۲۰۱۲ اين رقم به يک ميليارد توريست خواهد رسيد.
در اين ميان، موسسه آمار دولتی ترکيه روز دوشنبه، طی انتشار گزارش سالانه خود درباره وضعيت توريسم اين کشور، اعلام داشت که ترکيه در سال ۲۰۱۱ پذيرای ۳۷ ميليون توريست خارجی بوده و از اين رهگذر، درآمد کشور در صنعت توريسم با افزايش ۱۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۰ به رقم ۲۳ ميليارد دلار رسيده است.
مقام‌های گردشگری ترکيه می‌گويند، اين کشور خود را آماده می کند تا سالانه از پنج ميليون توريست ايرانی پذيرايی کند، در اين راستا متوليان صنعت گردشگری ايران و ترکيه در سوم ژانويه سال جاری راههای تسهيل صنعت توريسم و گردشگری را در تهران مذاکره کردند.
بر اساس گزارشها، دبی با جذب سالانه ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار ايرانی و تايلند با جذب ۱۶۰ هزار ايرانی از بزرگترين ميزبانان توريست های ايرانی هستند.
هنوز مقامات ايران آمار توريستهای ايرانی را که در سال ۲۰۱۱ به ترکيه سفر کرده اند اعلام نکرده، اما طبق آمار رسمی، يک ميليون و ۷۵۰ هزار ايرانی در سال ۲۰۱۰ به ترکيه سفر کرده اند. شهرهای آنتاليا و استانبول جزو اولين انتخاب های توريست ها و گردشگران ايران می باشند.
افسوس از پايين افتادن قيمت ريال
روزنامه «حريت» چاپ ترکيه اخيرا با اظهار تاسف از پايين افتادن ارزش ريال و احتمال تاثير آن بر جذب توريسم از ايران، گزارش کرد که در سال ۲۰۱۱ يک ميليون و ۸۰۰ هزار ايرانی به ترکيه سفر کرده اند. به گزارش اين روزنامه در ۱۰ هفته گذشته، ۷۰-۸۰ درصد ظرفيت مسافربری پروازهای ايران-ترکيه پر بود، اما حالا با ۳۰ درصد ظرفيت، پرواز می کنند.
«آزاده دوچی» يکی از مديران آژانس مسافرتی ترکيه به اين روزنامه گفته است، اگر قبلا ايرانيها با صرف ۷۰۰ هزار تومان يک هفته در ترکيه استراحت و گردش می کردند، هم اکنون با پايين افتادن ارزش ريال در مقابل دلار، بايد متقبل هزينه يک ميليون و ۳۰۰ هزار تومانی شوند.
با اينهمه، مقامات ترکيه می گويند که انتظار دارند در تعطيلات نوروز سال جديد دو ميليون ايرانی به ترکيه سفر کنند.
خبرگزاری فارس اخيرا گزارش داد که گردشگران ايرانی سالانه يک ميليارد دلار به جيب ترک ها و ۲۰۰ ميليون دلار به جيب تايلند سرازير می کنند.
سهم ايران از توريسم جهانی: نزديک به صفر
طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، سالانه بالغ بر ۸۰۰ ميليارد دلار از گردش مالی گردشگری در جهان حاصل ميشود که سهم ايران يک دهم درصد از کل درآمد گردشگری در دنياست.
مقامات ايران از سهم گردشگری ايران از کل جهان، آمارهای مختلفی داده اند. برای نمونه، به گزارش خبرگزاری مهر، حامد دهقانان در مرداد ماه سال جاری در همايش بين المللی «سلامت تبريز» ادعا کرد که «سهم ايران از گردشگری جهانی شش و دو دهم درصد محاسبه می شود» که با محاسبه ايشان، سهم ايران از درآمد کل توريسم جهانی نزديک ۵۰ ميليارد دلار است!. رقمی که معادل دو برابر صادرات غير نفتی ايران است و عملا ناممکن است .
اما «سيد حسن موسوی» معاون رئيس‌جمهور ايران و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری می گويد که (ما) در سال جاری موفق به جذب ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی (۱۱ برابر کمتر از ترکيه) به کشور شديم و بايد تلاش کنيم همگام با سند چشم انداز کشور تعداد گردشگران خارجی در سال ۱۴۰۴ به ۲۰ ميليون گردشگر برسد.
اما، طبق گزارش «مجله علوم امريکا» سهم ايران از تجارت جهانی ۸۰۰ ميليارد دلاری توريسم، تنها ۳۰۰ ميليون دلار در سال است.
هزينه ها و تفريحات
طبق گزارش موسسه آمار دولتی ترکيه، هر توريستی که در سال ۲۰۱۱ به ترکيه سفر کرده، بطور متوسط کلا متقبل ۶۳۷ دلار هزينه شده است. اين در حالی است که اخيرا سايت «خبر آنلاين» با استناد به گفته های تورگردانهای ايرانی گزارش کرد که اجاره يک ويلا در شمال ايران، ۱۰ برابر اجاره يک سوئيت در هتل پنج ستاره در ترکيه می شود. بر اساس اين گزارش، به ازای هر ۱۳۰ نفری که از ايران به ترکيه می رود، يک گردشگر ترک به ايران سفر می کند و به عنوان مهمترين عامل، موضوع صرفه اقتصادی گردشگری در ايران و ترکيه را عنوان کرده است: «قيمت يک شب اقامت در هتلهای ترکيه، به همراه غذا و آنچه تفريحات"خوانده می شود، ۸۰ هزار تومان است، در حالی که يک شب اقامت در ويلاهای شمال ايران، در روزهای پرمشتری، ۸۰۰ هزار تومان آب می خورد.»
ناصر مرادی از تورگردانان داخلی در گفتگو با «خبر آنلاين» گفته است "وقتی نرخ دلار روزانه افزايش می‌يابد، قيمت مواد غذايی برای يک‌ماه آينده قابل پيش‌بينی نيست و يارانه‌ انرژی‌ نيز حذف شده‌است، بايد به هتل‌داران حق داد که قيمت‌های خود را گران کنند؛ اما از سوی ديگر، مسافران چه گناهی کرده‌اند که بايد متحمل اين گرانی شوند؟"
علاوه بر اختلاف فاحش قيمتها، موضوع آزادی و تفريحات دلخواه در چهارچوب حقوق مدنی، بدون واهمه از تبعات امنيتی و قوانين فقهی نيز موضوعی است که به نظر می رسد عامل مهمی در انتخاب مکان برای گردش و تفريح باشد، موضوعی که با نگاهی گذرا به محل انتخابی توسط گردشگران، مانند سواحل آنتاليا، استانبول، تايلند دور از واقعيت به نظر نمی رسد، اگرچه اين جنبه از تفريحات، مانند شنا در دريا و حضور در کلوپهای موسيقی در چهارچوب حقوق مدنی ، غالبا بصورت بی بند و باری و فحشا در رسانه های ايران بازتاب می يابد .
اخيرا خبرگزاری فارس از قول سيدرضا موسوی، معاون اسبق گردشگری کشور بيشترين متقاضيان سفر به تايلند را بر اساس آمارها افراد بين ۲۲ تا ۴۰ سال اعلام کرد و گفت که عمده کسانيکه به تايلند سفر می‌کنند به دنبال تفريحات کاذب هستند.
موسوی با هشدار نسبت به تبعات بی بند و باری سفر به تايلند در ادامه گفت که بيشتر گردشگران ايرانی طالب تايلند افرادی هستند که مجردی به سفر می‌روند.
XS
SM
MD
LG