لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

تشدید اختلافات در آستانه انتخابات؛ اصولگرایان هشت فهرست انتخاباتی می دهند


جبهه متحد اصولگرايان مهمترين تشکل انتخاباتی در درون جناح اصولگرای جمهوری اسلامی است.
جبهه متحد اصولگرايان مهمترين تشکل انتخاباتی در درون جناح اصولگرای جمهوری اسلامی است.
در حالی که کمتر از بیست روز دیگر به انتخابات مجلس نهم باقی مانده است، گزارش ها حاکی است که شکاف در جبهه اصولگرایان تشدید شده و با اعلام موجودیت سه تشکل دیگر، اصولگرایان قرار است با هشت فهرست در انتخابات حضور پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شمار جبهه‌های انتخاباتی اصولگرایان تاکنون به هشت فهرست جداگانه رسیده است و جبهه‌های «حامیان ولایت»، «حامیان دولت» و جبهه «توحید و عدالت» نیز اعلام موجودیت کرده‌اند.

پیشتر، پنج تشکل «جبهه متحد اصولگرايان» با محوريت آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، «جبهه پايداری انقلاب اسلامی» با محوريت آیت‌الله محمدتقی مصباح يزدی، «جبهه ايستادگی» با محوريت محسن رضايی، «صدای ملت» با محوريت علی مطهری و «جبهه بصيرت و بيداری» با محوريت شهاب الدين صدر، برای حضور در انتخابات نهم اعلام موجودیت کرده بودند.

جبهه متحد اصولگرايان که مهمترين تشکل انتخاباتی در درون جناح اصولگرای جمهوری اسلامی است روز ۱۸ بهمن ماه فهرست ۳۰ نفره انتخاباتی خود برای شهر تهران را اعلام کرد که به گزارش خبرگزاری ايسنا، ۱۱ نفری از افراد درون اين ليست، سابقه نمايندگی ندارند ولی تعدادی از وزرا و معاونان اخراجی دولت نهم و دهم در اين فهرست حضور دارند.

اين جبهه حاضر نشد تا سه نفر از چهره های شاخص اصولگرايان يعنی علی مطهری، علی عباسپور و حمديرضا کاتوزيان را در فهرست خود قرار دهد که اين اتفاق سبب شد تا آقای مطهری اعلام کند که وی فهرست جداگانه ای را که شامل افراد منتقد دولت دهم است ارائه خواهد کرد.

بر اساس گزارش های منتشره، جمعيت اصولگرايان تحول‌خواه (جمعيت ايثارگران و رهپويان انقلاب اسلامی) نسبت به ديگر گروه‌های اصولگرا سهم بيشتری در جبهه متحد اصولگرايان دارند و احتمال دارد که غلامعلی حداد عادل يا محمدحسين ابوترابی فرد را به عنوان سر ليست انتخاباتی خود معرفی کند.

در همین حال، خبرگزاری مهر روز یکشنبه گزارش داد که در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای شرکت کننده در انتخابات مجلس نهم توسط شورای نگهبان، شهاب‌الدین صدر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و موسس «جبهه بصیرت و بیداری اسلامی» از سوی این شورا رد صلاحیت شده است.

با این‌حال یک عضو روابط عمومی جبهه بصیرت و بیداری اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، این خبر را تکذیب کرده و گفته است: «خبر رد صلاحیت شهاب‌الدین صدر را تکذیب می‌کنیم و به خبرگزاری که این خبر کذب را منتشر کرده است اخطار می‌دهیم.»

وی افزود: «به توجه به این‌که در روز ۱۲ بهمن صلاحیت آقای صدر از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته است، تاییدیه صلاحیت ایشان را نیز به عنوان جوابیه بر روی سایت قرار می‌دهیم.»

پس از قرار نگرفتن نام شهاب‌الدین صدر در فهرست ۳۰ نفره جبهه متحد اصولگرایان، وی با تشکیل جبهه «بصیرت و بیداری اسلامی» برای شرکت در انتخابات اعلام موجودیت کرد.

انتخابات مجلس نهم روز دوازدهم اسفندماه برگزار خواهد شد.

اختلاف‌ها میان دو جبهه «پایداری» و «متحد اصولگرایان»

در این میان اخبار چند روز گذشته حاکی از بالاگرفتن رقابت‌ها میان دو جبهه پایداری و متحد اصولگرایان است.

غلامعلی حداد عادل، عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان روز یکشنبه از «فوتبالی شدن» فضای رقابت بین دو جبهه پایداری و متحد اصولگرایان انتقاد کرده و گفته است که این دوجبهه نباید مانند استقلال و پرسپولیس با هم رقابت کنند.

آقای حداد عادل به خبرگزاری فارس گفته است: «عیب این رقابت این است که طرفداران این دو جبهه این صف‌بندی را تا بعد از انتخابات ادامه بدهند و بعد از انتخابات ما در داخل شاهد یک اختلاف ماندگارتر از دوران انتخابات باشیم.»

آیت‌الله مهدوی کنی، فرد محوری در شکل گیری جبهه متحد اصولگرایان نیز روز یکشنبه با اشاره به اشتراکات میان این دو جبهه گفت: «ما که طرفدار وحدت بودیم، آن‌ها (اعضای جبهه پایداری) بودند که نیامدند. آن‌ها به خاطر این‌که نمی‌خواستند نام برخی افراد در فهرست باشد وارد کمیته وحدت اصولگرایان نشدند.»

در کنار این اختلافات، رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از سوی شورای نگهبان نیز انتقاد‌هایی را در سطح رسانه‌ای در بر داشت؛ رد صلاحیت‌هایی که علی مطهری و یک عضو مجلس خبرگان نیز از آن در امان نماندند.

با این‌حال داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس روز یکشنبه از عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات قدردانی کرد و «اقدام مناسب» شورای نگهبان را موجب ایجاد رغبت در مردم برای شرکت در انتخابات دانست.

این در حالی است که بسیاری از اصلاح‌طلبان، فعالان جنبش سبز و مخالفان حکومت در ایران انتخابات آتی مجلس را تحریم کرده‌اند.

هشدار دادستان تهران درباره تلاش‌ها برای کمرنگ کردن مشارکت انتخاباتی

روز یکشنبه همچنین، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران هشدار داد با افرادی که به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند برخورد خواهد شد.

وی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «عملکرد افراد و رسانه‌هایی که مسیر حرکت دشمن را هموار کنند از دید دادستانی دور نخواهد ماند.»

این اظهارات در حالی مطرح شده‌‌اند که نیروهای امنیتی و انتظامی ایران در دو هفته و نیم گذشته با یورش به محلاتی در شوش، حمیدیه و اهواز ۴۹ نفر از شهروندان ایرانی عرب‌زبان را بازداشت کردند؛ بازداشتی که به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر و سازمان «حقوق بشر اهواز» در ارتباط با فعالیت‌های این افراد در جهت تحریم انتخابات صورت گرفته است.

به گفته این دو سازمان، در جریان این بازداشت‌ها سه نفر نیز کشته شده‌اند.

اواسط دی‌ماه نیز وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری افرادی به اتهام «جاسوسی» خبر داد و گفت این اشخاص قصد «اجرای برنامه‌های آمریکا» در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران را داشتند.
XS
SM
MD
LG