لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

اسرائیل: ایران اورانیوم کافی برای ساخت چهار بمب اتم در اختیار دارد


رییس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه گفت که ایران اورانیوم لازم برای تولید «چهار بمب اتمی» را در اختیار دارد و همزمان معاون نخست وزیر این کشور تاکید کرد که سایت‌های اتمی ایران در مقابل حمله نظامی آسیب‌پذیر هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آویو کوخاوی، روز پنجشنبه در جریان کنفرانس سالانه امنیتی در شهر «هِرتزلیا» گفت: «ایران بیش از چهار تن اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد و نزدیک به صد کیلو اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی ذخیره کرده است... این مقدار مواد برای ساخت چهار بمب اتمی کافی است.»

نوامبر سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی گفته بود که ایران «تقریبا پنج تن اورانیوم با غلظت پایین» و «۷۳.۷ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد» ذخیره کرده است.

این در حالی است که ساخت بمب اتمی نیازمند اورانیوم با غنای ۹۰ درصد است. با این‌حال به گزارش رویترز، کارشناسان غربی معتقدند با دستیابی ایران به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، بخش اعظم تلاش تهران برای رسیدن به اورانیوم با غنای ۹۰ درصد به نتیجه رسیده است.

رییس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه زمان لازم برای ساخت یک بمب اتم در ایران را «یک سال» ارزیابی کرد و گفت:‌«از زمانی که آقای خامنه‌ای فرمان تسریع تولید اولین مواد منفجره هسته‌ای را بدهد، ما تخمین می‌زنیم که حدود یک‌سال زمان لازم است تا این مأموریت به انجام برسد.»

وی افزود که پس از تولید بمب اتمی، مجهز کردن موشک به کلاهک هسته‌ای از سوی ایران نیز حدود یک یا دو سال زمان می‌برد.

رویترز می‌نویسد که کارشناسان غربی، مدت زمانی را که ایران برای ساخت بمب اتم لازم دارد از حداقل شش ماه تا یک سال یا بیشتر ارزیابی می‌کنند.

اسرائیل: مراکز اتمی ایران در برابر حمله نظامی آسیب پذیر هستند

روز پنجشنبه در کنفرانس امنیتی «هِرتزلیا»، موشه یعلون، معاون نخست وزیر اسرائیل نیز بحث امکان حمله نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران را به میان کشید و گفت که انبارهای زیرزمینی سایت‌های اتمی ایران دارای مقاومت کافی نیستند و پایگاه اتمی این کشور در برابر حمله نظامی آسیب پذیرند.

اظهارات موشه یعلون پس از آن مطرح شد که به تازگی لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرد که قدرت بمب‌های سنگرشکن ایالات متحده به حدی نیست که بتواند به قلب تمام تجهیزات دفاعی زیرزمینی ایران نفوذ کند.

آقای یعلون در توضیح امکان حمله نظامی به ایران تصریح کرد: «بر اساس تجربیات نظامی من، به هر سایتی که توسط نیروهای انسانی محافظت می‌شود می‌توان با نیروی انسانی نفوذ کرد... و در نهایت هم می‌توان تمام مراکز هسته‌ای آن‌ها را مورد حمله (نظامی) قرار داد.»

روز پنجشنبه اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز در اظهارات جداگانه‌ای در تل آویل گفت که «ما (در مقابل ایران) در مرحله دیپلماسی و تحریم» هستیم و در عین حال افزود: «برای همه روشن است که نیازی نیست هیچ گزینه‌ای از روی میز برداشته شود.»

وی توضیح داد: «مجموعه‌ای از ابزارها (برای مواجهه با ایران) در اختیار غرب است... این مجموعه باید شامل انزوای دیپلماتیک رژیم ایران باشد، دومین ابزار تحریم‌های اقتصادی است... و آخرین آن نیز یک عملیات نظامی واقعی است.»

آویو کوخاوی نیز اگر چه تحریم‌ها علیه ایران را موثر دانست، ولی گفت که تحریم‌ها موجب نشده‌اند تا ایران استراتژی خود را تغییر دهد.

وی همچنین هشدار داد که ایران در تلاش برای ساخت موشک‌هایی با برد ۱۰ هزار کیلومتر است اما در این خصوص توضیح بیشتری ارائه نکرد.

آقای کوخاوی در ادامه اظهار داشت: «از لبنان، سوریه و البته ایران، دشمنان اسرائیل می‌توانند قلب شهرهای ما را نشانه بگیرند و تمام منطقه تل‌ آویو در دسترس آن‌ها قرار دارد.»

اسرائیل، که باور گسترده بر این است که دارای تنها زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه است، همراه با غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای تهران است.

آویو کوخاوی روز پنجشنبه در این خصوص اظهار داشت، ایران «بسیار فعالانه» به دنبال «توسعه امکانات هسته‌ای خود است» و افزود: «ما فهرست بلند بالایی از داده‌های قوی و مستدل در اختیار داریم که بدون هیچ شکی ثابت می‌کنند ایران به تلاش خود برای تولید تسلیحات اتمی ادامه می‌دهد.»

جمهوری اسلامی همواره ضمن تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، بر تداوم فعالیت‌های خود در این زمینه اصرار ورزیده و هشدار داده است که به هر گونه عملیات نظامی علیه برنامه هسته‌ای اش، پاسخی در خور خواهد داد.
XS
SM
MD
LG