لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

اهود باراک: ایرانی ها به بمب اتمی نزدیکتر شده اند


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل.
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل.
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، انفجار سه هفته پيش در يکی از واحدهای موشکی سپاه پاسداران در نزديکی تهران را رخدادی «بی ربط» با اسرائيل توصيف کرد ولی گفت نمی توانيم هم دست روی دست بگذاريم تا ايران به بمب اتم برسد و بعد تازه فکر کنيم که حالا چکار کنيم.

اهود باراک شامگاه شنبه در مصاحبه ای در شبکه دوم تلويزيون اسرائيل، در پاسخ به پرسشی در اين زمينه که «آيا انفجار در پادگاه سپاه پاسداران، بخشی از اقدامات آرام و مخفی در مبارزه با ايران است؟»، گفت، فکر می کنم پاسخ «نه» باشد.

اهود باراک سه هفته پيش، يک روز پس از انفجار، در پاسخ به پرسش راديوی ارتش اسرائيل گفته بود: «ما از ابعاد و جزييات اين انفجار آگاهی نداريم اما (اميدواريم) زيادتر شود».

اميدواری سه هفته قبل آقای باراک برای «زيادتر شدن اين گونه رخدادها» با موجی از واکنش های تند فرماندهان نظامی ايران روبرو شد که از جمله گفتند «اسرائيل به زودی گريان کشته های خود در تل آويو خواهد شد».

اظهارات متعدد ديگری نيز درمورد اين که نابودی اسرائيل آرزوی ايران و کاری شدنی است، از زبان فرماندهان ارشد ايران و از جمله سرتيپ پاسدار محمد رضا نقدی، فرمانده بسيج، در روزهای اخير مطرح شد.

در انفجار در پادگان مدرس در «بيدگنه» در حومه شهرستان ملارد در استان البرز، در ۴۶ کيلومتری تهران، سرلشگر پاسدار حسن تهرانی مقدم، بنيانگذار و مسئول واحد موشکی سپاه پاسداران همراه با دهها نفر ديگر از نيروهای نظامی کشته شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شمار کشته ها دست کم ۳۶ نفر بود.
مقايسه برنامه اتمی ايران در حال حاضر با هشت سال يا چهار سال پيش، نشان می دهد که ايرانی ها به بمب اتمی نزديک تر شده اند و بايد تحريم ها را افزايش داد؛ تحريم هايی جدی و سريع و همه هم می گويند که هيچ گزينه ای را در برابر ايران نبايد رد کرد؛ اما گزينه نظامی، آخرين گزينه اسرائيل و آمريکاست و دو کشور هماهنگی خود در اين باره را نيز دنبال می کنند.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل

در روزهای اخير، يوسی ملمن، کارشناس امور جاسوسی و اطلاعاتی در روزنامه اسرائيلی هاآرتص نوشته بود که انفجارهای اخير در ايران، کشته شدن مقامات مرتبط با برنامه های اتمی ايران، رخنه دادن ويروس های رايانه ای و اقداماتی ديگر، بخشی از نبردی در برابر طرح های هسته ای ايران است که پيشاپيش آغاز شده و يک نبرد الزاماً به صورت حمله هوايی نيست.

روزنامه تايمز در روزهای پس از انفجار در پادگان سپاه مدعی شده بود که سران ايران نسبت به تصادفی بودن آن رخداد چندان مطمئن نباشند.

سرلشگر حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران در مصاحبه ای که شنبه در روزنامه رسالت در تهران منتشر شد، دوباره تأکيد کرد که انفجار پادگان «بيد گنه» رخدادی اتفاقی بوده است.

سرلشگر فيروزآبادی پيشتر گفته بود: «محصولی که آن عزيز (حسن تهرانی مقدم) در حال کار بر روی آن بود، قرار بود که مشت محکمی بر دهان اسرائيل و آمريکا بکوبد و تنها دو هفته در نهايی کردن آن تاخير حاصل شده است».

محمد تهرانی مقدم، برادرحسن تهرانی مقدم، اظهارات خود را در مورد اينکه برادرش به هنگام کشته شدن به روی توليد يک موشک قاره پيما کار می کرده است، در مصاحبه با خبرگزاری «فارس» تکذيب کرده بود.

موشه يعلون، وزير امور راهبردی اسرائيل، پنجشنبه گذشته در مصاحبه با راديو اسرائيل در پاسخ به پرسش ها در مورد انفجارهای اخير در ايران گفته بود: «سازمان هايی در جهان با طرح های اتمی ايران مخالف هستند و اميدواريم که فعاليت آن ها موفق باشد».

دان مريدور، وزير اطلاعات اسرائيل نيز در روزهای اخير، پس از انتشار گزارش هايی در مورد شنيده شدن صدای مهيب انفجار در اصفهان، سخنان مشابهی بيان کرده بود.

مقامات ايران انفجار دراصفهان را تکذيب کرده و گزارش هايی که در مورد شنيده شدن «صدايی مهيب» در نخستين ساعات بعد از ظهر روز دوشنبه گذشته در اين سومين شهر مهم ايران منتشر شده بود، از خروجی خبرگزاری های داخلی ايران حذف شد.

رسانه هايی در منطقه و جهان سلسله گمانه زنی هايی را از انفجار در کالج نظامی اصفهان گرفته تا ضربه خوردن پايگاه اتمی در حومه اين شهر مطرح کرده بودند؛ گزارش هايی که هيچ سندی برای آنها ارائه نشده است.

«ایرانی ها به بمب اتمی نزدیک تر شده اند»

در مصاحبه شامگاه شنبه با شبکه دوم تلويزيون اسرائيل، اهود باراک گفت: «مقايسه برنامه اتمی ايران در حال حاضر با هشت سال يا چهار سال پيش، نشان می دهد که ايرانی ها به بمب اتمی نزديک تر شده اند و بايد تحريم ها را افزايش داد؛ تحريم هايی جدی و سريع و همه هم می گويند که هيچ گزينه ای را در برابر ايران نبايد رد کرد؛ اما گزينه نظامی، آخرين گزينه اسرائيل و آمريکاست و دو کشور هماهنگی خود در اين باره را نيز دنبال می کنند».

با وجود اين، آقای باراک گفت: «ما نمی توانيم صبرکنيم تا ايران به بمب اتم برسد. اگر آنها به بمب برسند و ما نتوانيم اقدام کنيم، چه می شود؟»

لئون پانه تا، وزير دفاع آمریکا، جمعه شب در یک سخنرانی در انديشکده «سابان» برای صلح خاورميانه در واشينگتن گفته بود که حمله به تأسيسات هسته ای ايران، برنامه اتمی ايران را برای يک تا دو سال به تأخير می اندازد، و تأکيد کرد که هرگونه اقدام احتمالی از سوی اسرائيل در اين زمينه، بايد ضمن همکاری ميان اسرائيل و آمريکا باشد.

آقای پانه تا به ايران نيز هشدار داد که تحرکات جنگی احتمالی آن عليه اهدافی در خليج فارس، «عبور از خطوط قرمز» آمريکا محسوب خواهد شد.

ايران افزون بر تهديد به داشتن توانايی به ضربه زدن به پايگاه پنجم آمريکا در بحرين و پايگاه هوايی در قطر، صريحاً تهديد کرده که به ترکيه نيز که محل استقرار رادارهای ناتو است، حمله خواهد کرد و بهای نفت را نيز می تواند به ۲۵۰ دلار در هر بشکه برساند تا اقتصاد غرب را فلج کند.
XS
SM
MD
LG