لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

ابراز نگرانی مجدد پانه‌تا از حمله غافلگیرانه احتمالی اسرائیل به ایران


Leon Panetta urges Israel's cooperation vis-a'-vis Iran and cautions solo military op
Leon Panetta urges Israel's cooperation vis-a'-vis Iran and cautions solo military op
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، بار دیگر از احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، بدون آنکه آمریکا پیشتر در جریان آن قرار گیرد، ابراز نگرانی و بر لزوم «همکاری» آمریکا و اسرائیل برای اجرای چنین تصمیم خطیری تأکید کرد.

آقای پانه‌تا که شامگاه آدینه برای سخنرانی به مرکز مطالعات صلح خاورمیانه در واشینگتن، بنیاد «سابان» رفته بود، نگرانی خود را از عملی شدن حمله اسرائیلی به ایران علیرغم همه تأکیدهای آمریکا بر لزوم «همکاری» در چنین عملیاتی، پنهان نکرد.

وزیر دفاع ایالات متحده در این سخنان چندین و چند بار، عبارات خود را درمورد «همکاری»، «بودن در کنار یکدیگر»، «تصمیم مشترک» و «لزوم آگاه کردن هم از مسایلی که با همکاری های مشترک مربوط است» تکرار می‌کرد.

در این زمینه روز شنبه روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت نوشت که تأکید پی درپی بر این گفته‌ها، نشان از نگرانی وزیر دفاع آمریکاست.

در روزهای اخیر ژنرال دمپسی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا، نیز گفته بود اطمینان ندارد که اسرائیل الزاماً تصمیم خود به عملی کردن حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران را پیشاپیش به آمریکا اطلاع دهد.

سخنرانی وزیر دفاع آمریکا در مؤسسه «سابان» در حالی بود که شماری از شخصیت‌های اسرائیلی مخالف حمله نظامی نیز شنونده سخنان او بودند؛ از جمله مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، و تسیپی لیونی، رهبر اوپوزیسیون و وزیر خارجه پیشین اسرائیل.

وزیر دفاع آمریکا در این سخنان دلایل بدبینی خود را به موفق بودن گزینه نظامی در مقطع کنونی بیان کرد و از جمله با اشاره به «شرط شناسایی درست اهداف و دشواری رخنه به هدف»، گفت: «حمله نیز توانایی آنها را از بین نمی‌برد بلکه برنامه هسته‌ای‌شان را به تأخیر می‌اندازد و برای حکومت منزوی‌شان حمایت منطقه‌ای کسب می‌کند».

لئون پانه‌تا همچنین در بیان نگرانی‌های خویش از عواقب چنین حمله‌ای، بر «واکنش ایران به صورت حمله به کشتی‌ها و نیروهای آمریکایی در خلیج فارس» و «اثرات سخت آن بر اقتصاد اروپا و آمریکا» انگشت نهاد و گفت چنین حمله‌ای خاورمیانه را به ورطه‌ای می‌کشاند که تنها از آن «متأسف خواهیم شد».

آقای پانه‌تا در کنار پیام‌رسانی تلویحی اما کاملاً روشن خود به دولت اسرائیل، به سران تهران نیز پیام صریحی داد که «درک کنند که دنبال کردن جنگ‌افزار اتمی، ایران را کمتر امن خواهد کرد».

وی افزود که «آمریکا هیچ گزینه‌ای را رد نمی‌کند و وظیفه من ارائه همه گزینه‌ها به رئیس‌جمهور آمریکاست؛ از جمله گزینه نظامی».

وزیر دفاع آمریکا بر تعهد کشورش به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و مبدل شدن به قدرت نظامی اتمی «به هر قیمت» تأکید کرد و گفت «هیچ تهدیدی برای امنیت خاورمیانه، بزرگتر از روند تسلیح اتمی ایران نیست».

وی در عین حال تأکید کرد که امنیت اسرائیل، تنها به تعهدات تزلزل‌ناپذیر آمریکا در قبال امنیت و حفظ برتری نظامی اسرائیل بستگی ندارد.

آقای پانه‌تا از آنچه که «روند فزاینده انزوای اسرائیل» نامید، نیز ابراز تأسف کرد و از دولت نتانیاهو خواست که امنیت اسرائیل را از طریق بهبود مناسبات دیپلماتیک در «همکاری‌های منطقه‌ای» تقویت کند و بر لزوم بهبود زودتر روابط با ترکیه و نیز لزوم تقویت روابط اسرائیل با مصر و اردن تأکید کرد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین از دولت اسرائیل خواست که هرچه زودتر در پی از سرگیری تماس‌های سیاسی مستقیم با فلسطینی‌ها باشد و «به سر این میز لعنتی بازگردد».

به گزارش تارنمای «ان آرجی»، وبسایت روزنامه اسرائیلی معاریو، خانم تسیپی لیونی، رهبر اوپوزیسیون اسرائیل که شامگاه آدینه در حاشیه نشست سالیانه مرکز «سابان» با وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد، به او گفت که «تلاطم‌های سیاسی اخیر منطقه و ادامه تهدیدات از سوی ایران، لزوم تنگ‌تر کردن حلقه همکاری‌های راهبردی اسرائیل و آمریکا را می‌طلبد».

خانم لیونی به آقای پانه‌تا گفت «تحریم‌ها علیه ایران باید خردکننده‌تر شود و همین اکنون نیز به تحریم‌های فلج‌کننده نیاز هست تا جامعه جهانی ایران را مهار کند».

مئیر داگان، رئیس پیشین موساد در حالی به همدیش «سابان» دعوت شده است که چهارشنبه شب در نخستین مصاحبه مشروح تلویزیونی در ۱۱ ماهی که از ریاست موساد کنار رفته است، عمق ناخرسندی خود را از تصمیمات احتمالی نتانیاهو و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در قبال عملی کردن گزینه نظامی علیه ایران نشان داد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، آقای داگان با رفتن نزد بازرس کل اسرائیل، علیه نتانیاهو و باراک در مورد ایران شهادت داده است.

آقای داگان از عمق خطرات آتی برای اسرائیل حتی در صورت موفق بودن حمله نظامی به ایران سخن می‌گوید.

فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر گفتند که آرزوی بزرگشان، ایجاد وضعیتی است که آنها اسرائیل را «نابود» کنند، به ترکیه نیز می‌توانند حمله کنند و به گفته سرتیپ پاسدار محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج در مصاحبه تلویزیونی هفته گذشته، «ایران حتی می‌تواند به خود آمریکا نیز حمله کند» و «آمریکایی‌ها توان پاسخگویی نظامی ندارند».

تشدید تهدیدهای نظامی سران ایران در حالی است که تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ماهیت ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران، به کیفرخواستی علیه جمهوری اسلامی مبدل شده و بخش بزرگی از جامعه جهانی را در برقراری تحریم‌های سخت علیه ایران متحدتر کرده است.
XS
SM
MD
LG