لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

آمار تازه از تلفات زمین لرزه ژاپن؛ بیش از ۱۸ هزار کشته و مفقود


عملیات نجات در حالی در ژاپن ادامه دارد که بارش برف در برخی از مناطق زلزله‌زده از سرعت این عملیات کاسته است.
عملیات نجات در حالی در ژاپن ادامه دارد که بارش برف در برخی از مناطق زلزله‌زده از سرعت این عملیات کاسته است.
با گذشت هشت روز از زمین‌لرزه و سونامی ژاپن، تعداد کشته‌شدگان و مفقودان این حادثه به ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است که آمار تازه، این زمین لرزه را به پرتلفات‌ترین زلزله ژاپن پس از سال ۱۹۲۳ تبدیل کرده است.

پلیس ژاپن روز شنبه اعلام کرد که تا کنون کشته شدن هفت هزار و ۳۲۰ نفر تأیید شده است و نام ۱۱ هزار و ۳۷۰ نفر نیز در فهرست مفقودان قرار گرفته و این در حالی است که به دنبال بارش برف در ژاپن و پوشیده شدن بسیاری از مناطق زلزله‌زده از برف، امیدها برای زنده یافتن مفقودان کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمار پلیس ژاپن از مفقودان زمین‌لرزه، شامل تمامی مناطق آسیب‌دیده، از جمله شهر «ایشینوماکی»، در سواحل شرقی ژاپن، نمی‌شود و گزارش‌های محلی از این مناطق حاکی از مفقود شدن افراد زیادی است.

شهردار شهر «ایشینوماکی» روز چهارشنبه اعلام کرده بود که به نظر می‌رسد تعداد مفقودان این شهر به ۱۰ هزار نفر برسد.

تعداد کشته‌شدگان زمین لرزه ۸.۹ ریشتری ژاپن در حالی بالا می‌رود که روز شنبه، زمین‌لرزه دیگری سواحل شرقی ژاپن را لرزاند. خبرگزاری فرانسه شدت این زلزله را ۶.۱ درجه در مقیاس ریشتر گزارش کرده است.

تا کنون در مورد شدت تخریب این زمین‌لرزه اطلاعاتی منتشر نشده است.

روز سه شنبه زمین‌لرزه شش ریشتری دیگری شرق ژاپن را تکان داده بود.

علاوه بر این از زمان وقوع زمین‌لرزه ۸.۹ ریشتری ژاپن در تاریخ ۲۰ اسفندماه، بیش از ۱۵۰ پس لرزه در این کشور به ثبت رسیده است.

با بالارفتن تعداد تلفات زمین‌لرزه ۸.۹ ریشتری ژاپن، این زلزله که سهمگین‌ترین زمین‌لرزه ثبت شده در ژاپن به شمار می‌رود، به عنوان پرتلفات‌ترین زلزله این کشور از سال ۱۹۲۳ نیز به ثبت رسید.

زمین‌لرزه ۷.۹ ریشتری سال ۱۹۲۳ توکیو جان بیش از ۱۴۲ هزار نفر را گرفت.

آلوده شدن شیر و اسفناج دو شهر شرقی ژاپن به مواد رادیو اکتیو

یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن روز شنبه اعلام کرد که سطح آلودگی شیر و اسفناج مناطقی نزدیک به نیروگاه اتمی «داییچی» فوکوشیما به مواد رادیو اکتیو از حد معمول تجاوز کرده است اما این سطح از رادیو اکتیو خطر جدی برای انسان به شمار نمی‌رود.

به گفته سخنگوی دولت ژاپن، شیر آلوده به مواد رادیو اکتیو متعلق به فوکوشیما است و اسفناج آلوده نیز در منطقه ایباراکی، منطقه‌ای در همسایگی جنوب فوکوشیما یافت شده است.

آقای ادانو اعلام کرده است که فرمان تعلیق فروش این دو محصول را صادر کرده و از وزارت بهداشت خواسته‌است تا تحقیقات لازم در مورد نحوه آلوده شدن این محصولات به مواد رادیو اکتیو را به انجام برسانند.

به دنبال وقوع زمین لرزه در ژاپن، نیروگاه اتمی فوکوشیما که دارای شش رآکتور اتمی است به شدت آسیب دید و به دلیل از کار افتادن خنک‌کننده‌های آن، نگرانی‌ها از بالا رفتن حرارت این راکتورها، وقوع ذوب هسته ای و انتشار مواد رادیو اکتیو به خارج از راکتورها افزایش یافت.

«برق چهار راکتوری نیروگاه فوکوشیما روز شنبه به جریان خواهد افتاد»

در حالی که نیروهای آتش نشانی ژاپن همچنان در تلاشند تا با ریختن آب بر راکتورهای نیروگاه فوکوشیما دمای آن‌ها‌ را کاهش دهند، یک مقام رسمی ژاپن اعلام کرده است که به زودی برق شش راکتور این نیروگاه وصل خواهد شد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی به نقل از یکی از مقامات آژانس ایمنی اتمی ژاپن گزارش کرده که روز شنبه، برق در چهار راکتور این نیروگاه به جریان خواهد افتاد و برق دو راکتور دیگر نیز روز یکشنبه وصل خواهد شد.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات ژاپنی اعلام کرده است که روز یکشنبه در چهار راکتور این نیروگاه جریان الکتریسیته به راه خواهد افتاد.

به گزارش بی‌بی‌سی در حال حاضر مهندسین، کابل‌های برق بیرون این نیروگاه را به یکدیگر متصل کرده‌اند و این عملیات در حال پیشرفت است تا بار دیگر با به جریان انداختن الکتریسیته، پمپ‌های آب خنک کننده رکتورهای نیروگاه فوکوشیما فعال شوتد.

با این‌حال بی‌بی‌سی خاطرنشان می‌کند که با توجه به سطح تخریب در این نیروگاه، هنوز مشخص نیست که با وصل شدن برق راکتورها، آیا سیستم خنک کننده آن‌ها به درستی عمل خواهد کرد یا نه.
XS
SM
MD
LG