لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

آمانو از ژاپن خواست اطلاعات بیشتری از بحران اتمی در اختیار کشورها بگذارد


نیروگاه فوکوشیما و رآکتورهای آسیب‌دیده آن
نیروگاه فوکوشیما و رآکتورهای آسیب‌دیده آن
در حالی که آب‌پاشی روی رآکتورهای فوکوشیما با هدف خنک کردن میله‌های سوخت ادامه دارد، آژانس انرژی اتمی روز جمعه از مقامات ژاپن خواست درباره بحران اتمی این کشور اطلاعات بیشتری در اختیار دیگر کشورها بگذارند.

به دنبال زلزله مهيب روز جمعه و سونامی شديد ناشی از آن سامانه خنک‌کننده رآکتورهای هسته‌ای نيروگاه فوکوشيما به دليل قطع برق يکی پس از ديگری از کار افتاد.

بر اثر بالا رفتن دمای ميله‌های سوخت هسته‌ای، تاکنون سه انفجار در رآکتورهای شماره يک، دو و سه روی داده که به ويران شدن جداره خارجی اين رآکتورها منجر شده است. رآکتور چهارم این نیروگاه نیز به دنبال طعمه آتش‌ شدن منبع انتشار مواد رادیواکتیو بوده است.

روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از یکی از سخنگویان آژانس اتمی ژاپن می‌گوید ممکن است مقامات در نهایت به دفن کردن رآکتورهای آسیب‌دیده زیر شن و ماسه و بتون متوسل شوند. گاردین می‌گوید این تمهید در سال ۱۹۸۶ برای نیروگاه چرنوبیل اوکرایین نیز پیاده شده است.

میزان انتشار مواد رادیواکتیو در هوا در مناطق اطراف نیروگاه فوکوشیمای ژاپن به حدی بوده است که اغلب کشورها از جمله آمریکا از شهروندان خود خواسته‌اند یا ژاپن را ترک کنند یا به مناطق دورتر از نیروگاه بروند.

با در نظر گرفتن این وضعیت وخیم بود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه از دولت ژاپن خواست که درباره بحران «بسیار جدی» در این کشور اطلاعات بیشتری در اختیار این سازمان و دیگر کشورها بگذارد.

به گزارش روزنامه گاردین، یوکیا آمانو که هم‌اکنون در توکیو به سر می‌برد در گفت‌وگو با نائوتو کان، نخست وزیر ژاپن، خاطرنشان ساخت: «برخی در جامعه بین‌الملل این نظر را دارند که باید اطلاعات بیشتر و مشروح‌تری در اختیار همه گذاشت.»

در همین حال علاوه بر آب‌پاشی با هلی‌کوپترهای نظامی، چندین ماشین آتش‌نشانی در هر ساعت چندین تن آب روی رآکتور نیروگاه فوکوشیما داییچی می‌پاشند.

این در حالی است که مقامات ژاپن هشدار داده‌اند که بحران اتمی این کشور بر عملیات کمک‌رسانی به بازماندگان زلزله و سونامی هفته گذشته به‌شدت اثر منفی داشته و حتی گزارش شده است که برخی از رانندگان تمایلی به رفتن منطقه نزدیک به نیروگاه ندارند.

از سوی دیگر برخی از کشورها از جمله کانادا هم مجبور به بیرون کشیدن نیروهای کمکی خود از منطقه شده‌اند. گروه امدادی کشور کانادا روز پنج‌شنبه عملیات خود برای یافتن قربانیان زمین‌لرزه و سونامی را ناتمام رها کرد و به ونکوور بازگشت.

در حالی که طبق آمار رسمی حادثه طبیعی هفته گذشته در ژاپن بیش از ۶۴۰۰ نفر کشته بر جای گذاشته، مقامات ژاپن می‌گویند هنوز از سرنوشت ده‌ها هزار نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر کمبود سوخت و بسته بودن راه‌ها باعث شده است که بیش از ۴۵۰ هزار نفری که خانه و کاشانه خود را از دست داده و عده زیادی از آنها اکنون در ۲۲۰۰ پناهگاه به سر می‌برند به مواد غذایی و سوختی و آب نوشیدنی کافی دسترسی نداشته باشند.
XS
SM
MD
LG