لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

برکناری سه مقام ارشد در ارتباط با حادثه اتمی فوکوشیمای ژاپن


باندی کائیدا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن
باندی کائیدا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن
با گذشت حدود پنج ماه از تخریب نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن بر اثر زلزله و بالاگرفتن نارضایتی‌های عمومی از مسئولان ذیربط، ژاپن اعلام کرد که سه مقام ارشد انرژی این کشور را در خصوص حادثه فوکوشیما از کار خود برکنار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه باندی کائیِدا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن روز پنجشنبه اعلام کرد که به منظور ارتقای صنعت هسته‌ای ژاپن در صدد ایجاد تغییرات سازمانی در این وزارتخانه است و در این میان به برکناری رئیس آژانس ایمنی اتمی و صنعتی، رئیس آژانس انرژی و منابع طبیعی و یکی از معاونان وزیر بازرگانی اشاره کرد.

وزیر صنعت ژاپن این سه مقام ارشد را در عدم مدیریت مطلوب شرایط بحرانی نیروگاه فوکوشیما و ناتوانی در مبارزه با مشکلات پیش‌آمده در این نیروگاه مسئول شناخته‌اند.

آقای کائیدا تأکید کرده است که وزارتخانه اقتصاد، ‌تجارت و صنعت ژاپن از یک ماه پیش مذاکراتی را در خصوص تغییرات سازمانی در پیش گرفته بود.

به دنبال این اظهارات، برخی خبرگزاری‌ها در ژاپن اعلام کردند که گفت‌و‌گوهای نائوتو کان، نخست وزیر ژاپن و باندی کائیدا در مورد ایجاد تغییرات در وزارت صنعت، مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

در این میان برخی گزارش‌ها تأکید کردند که آقای کائیدا نیز شخصاً قصد دارد به زودی و پس از برکنار کردن این سه مقام ارشد، از سمت خود استعفا دهد.

در جریان زلزله و سونامی شدیدی که ۲۰ اسفندماه در شمال شرقی ژاپن رخ داد، نیروگاه اتمی فوکوشیما داییچی که بیش از سی سال از عمر آن می‌گذرد، با آسیب‌های جدی مواجه شد بطوری که از آن به عنوان بدترین حادثه هسته‌ای پس از فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ میلادی یاد می‌شود.

به دنبال این حادثه و انتشار تشعشعات رادیو اکتیو، حدود ۸۰ هزار نفر که در شعاع ۲۰ کیلومتری این نیروگاه قرار داشتند مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و صنعت کشاورزی این مناطق نیز با رکود شدید مواجه شد.

در حال حاضر حدود دو سوم رآکتورهای ژاپن فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و به همین دلیل ژاپن با مسئله کمبود الکتریسیته مواجه است.

نخست وزیر ژاپن اخیراً اعلام کرد که این کشور باید به دنبال منابع دیگر انرژی باشد.
XS
SM
MD
LG