لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

مهرداد مشایخی، جامعه‌شناس و فعال سیاسی از دنیا رفت


مهرداد مشایخی
مهرداد مشایخی
مهرداد مشایخی، جامعه‌شناس، نویسنده، تحلیلگر و فعال سیاسی‌ و اجتماعی که پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهور ایران از حامیان معترضین به نتایج انتخابات به شمار می‌رفت، روز چهارشنبه در آمریکا بر اثر ابتلا به سرطان از دنیا رفت.

مهرداد مشایخی ۵۶ ساله که سال ۱۹۷۲ به آمریکا مهاجرت کرده بود، پس از اخذ کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد و پس از آن دریافت دکترای خود در رشته جامعه شناسی، تدریس در دانشگاه را آغاز کرد.

وی علاوه بر سمت استادی دانشگاه، مطالب و مقالات بسیاری به فارسی و انگلیسی در نشریات مختلف به چاپ رسانده است.
گفت‌وگوی مراد ویسی با حسن شریعتمداری از دوستان و همفکران مهرداد مشایخی در آلمان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم


آقای مشایخی از سال ۱۹۸۶ تا زمان فوت به عنوان استادیار مهمان در گروه جامعه شناسی دانشگاه جرج‌‌تاون به تدریس مشغول بود و به تدریس مباحثی نظیر «جامعه شناسی سیاسی»، «جهانی‌شدن و تحول اجتماعی در جوامع در حال توسعه»، «جنبش‌های اجتماعی»، «جامعه‌شناسی دموکراسی و استبداد» و «سیاست و فرهنگ در ایران پس از انقلاب» می‌پرداخت.

به نوشته وب سایت دانشگاه جرج‌ تاون، تمرکز مهرداد مشایخی در مطالعات خود، ایران پس از انقلاب اسلامی بود و وی بیشتر بر روی مباحثی نظیر جنبش دانشجویی، اصلاحات اسلامی، جامعه مدنی و مدرنیزاسیون، فرهنگ سیاسی و روابط سیاسی جاری تمرکز می‌کرد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و آغاز اعتراضات مردمی به نتایج آن، آقای مشایخی به حمایت از این جنبش اعتراضی پرداخت و نام وی پای بیانیه‌های متفاوتی که در این زمینه منتشر شده است به چشم می‌خورد.

آقای مشایخی در تحصن و اعتصاب غذا که مردادماه ۸۸ در حمایت از معترضان ایرانی مقابل سازمان ملل در نیویورک برگزار شد شرکت داشت.

وی در این تحصن از اهمیت «شناخت نسل جدید» ایران سخن گفت و با اشاره به این‌که نسل جدید ایران به دنبال پروژه‌ای «پسا اصلاحاتی» است، اظهار کرد: «آنچه در ایران امروز شاهدش هستیم تجربه‌ای از نسل سوم است. نسلی که نه به دنبال انقلاب کلاسیک است و نه پروژه‌ای مانند اصلاحات سال ۷۶ را قبول دارد... این حرکت نگاهی جهانی دارد، جهانی فکر می‌کند و جهانی عمل می‌‌کند... این حرکت نگاه غیر ایدئولوژیک و غیر آرمانگرا دارد. به دنبال یک آرمانشهر یوتوپیایی نیست.»

این استاد جامعه شناسی که از وی مقالات متعددی در نشریات مختلف به چاپ رسیده، نویسنده کتاب «به سوی دموکراسی و جمهوری در ایران» است؛ کتابی که در سال ۲۰۰۷ به زبان فارسی منتشر شده است.

در حوزه زبان انگلیسی نیز، آقای مشایخی یکی از ویراستاران کتاب «ایران: فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی»است و همچنین یکی از مقالات وی با نام «فرهنگ بدگمانی: تحلیل روانشناختی فرهنگ سیاسی ایران» در کتاب «تفکر اسلامی معاصر» که سال ۲۰۰۶ از سوی انتشارات «بلَک وِل» به چاپ رسیده، به چشم می‌خورد.
XS
SM
MD
LG