لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

پیروزی میشل باکمن در نخستین نظرسنجی انتخاباتی جمهوریخواهان آمریکا


میشل باکمن، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا و نماینده مینه‌سوتا در مجلس نمایندگان.
میشل باکمن، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا و نماینده مینه‌سوتا در مجلس نمایندگان.
در نخستین نظرسنجی انتخاباتی میان نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا، میشل باکمن، که از وی به عنوان زن «محبوب» جنبش محافظه کار چای آمریکا یاد می‌‌شود، اکثریت آرا را از آن خود کرد.

در این نظرسنجی غیر علمی که در ایالت آیووای آمریکا برگزار شد، میشل باکمن که متولد آیووا و نماینده ایالت مینه‌سوتا در مجلس نمایندگان آمریکا است، با کسب حدود ۲۹ درصد آرا، مقام اول را احراز کرد.

خانم باکمن ۵۵ ساله، پس از اعلام نتایج نظرسنجی در جمع هوادارانش، این پیروزی را «نخستین قدم برای در اختیار گرفتن (کنترل) کاخ سفید در سال ۲۰۱۲» دانست و تاکید کرد نتایج این نظرسنجی حاوی این پیام است که باراک اوباما تنها برای یک دوره رئیس جمهور خواهد بود.

 پیروزی میشل باکمن در نخستین نظرسنجی انتخاباتی جمهوریخواهان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00


بر اساس نتایج نظرسنجی صورت گرفته میان نامزدهای جمهوری‌خواه، ران پال، نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان که برخی او را «پدرخوانده خردمند» فلسفه جنبش چای می‌خوانند نیز با کسب حدود ۲۸ درصد آرا، در مقام دوم قرار گرفت.

تیم پاولنتی، نماینده پیشین ایالت مینه‌سوتا در مجلس نمایندگان نیز در این نظر سنجی با کسب حدود ۱۴ درصد آرا مقام سوم را به خود اختصاص داد.

این نتایج در حالی اعلام شده‌اند که به گزارش خبرگزاری رویترز با ورود ریک پری، فرماندار تگزاس به رقابت‌های انتخاباتی، امکان دارد صحنه رقابت‌ میان جمهوری‌خواهان دچار تغییر شود.

ریک پری روز شنبه ضمن اعلام حضورش در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که پیروز انتخابات خواهد بود و در انتقاد از ریاست جمهوری باراک اوباما گفت: «ما نمی‌توانیم از پس چهار سال دیگر رهبری بی‌هدف بر بیاییم.»

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین» احتمال آن می‌رود که ریک پری در عرصه انتخابات از میشل باکمن پیشی بگیرد.

اگرچه آقای پری در نظرسنجی صورت گرفته در ایالت آیووا حضور نداشت، ولی حامیان وی با نوشتن نامش در برگه های رای، مقام ششم را به وی اختصاص دادند.

با اختصاص یافتن ۳.۶ درصد آرا به ریک پری، میت رامنی، دیگر نامزد جمهوری خواه و فرماندار پیشین ماساچوست، با کسب ۳.۴ درصد آرا در مقام هفتم قرار گرفت.

نظرسنجی آیووا که مختص جمهوری‌خواهان است، ماه اوت و پیش از هر دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در شهر «اِیمز» آیووا برگزار می‌شود.

امسال ۱۶ هزار و ۸۹۲ تن در این نظرسنجی شرکت کردند و آن را به دومین نظرسنجی بزرگ آیووا از سال ۱۹۹۹ تاکنون بدل کردند.

سال ۱۹۹۹ نزدیک به ۲۴ هزار نفر در نظرسنجی آیووا حضور یافتند و جرج بوش، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، اکثریت آرای آن زمان را به خود اختصاص داد.
XS
SM
MD
LG