لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

ناتو: زندانی سابق گوانتانامو در افغانستان کشته شد


نیروهای ناتو اعلام کردند که در عملیاتی مشترک با نیروهای افغان، یکی از زندانیان پیشین زندان گوانتانامو را که از «متحدان کلیدی القاعده» در افغانستان به شمار می‌رفت، از پای در آورده و تعدادی را نیز بازداشت کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس، ناتو اعلام کرده است که «صبار لعل میلمه»، که سال ۲۰۰۷ از زندان گوانتانامو آزاد شده بود و به عنوان یکی از «وابستگان کلیدی شبکه القاعده» عملیات شبه‌نظامیان را در استان شرقی «کُنَر» سازماندهی می‌کرد، جمعه شب، طی عملیات مشترک ناتو و نیروهای افغان، در شهر جلال آباد از پای در آمده است.

ناتو در بیانیه خود که در این زمینه منتشر کرده، تأکید کرده است که آقای لعل با سران ارشد القاعده در افغانستان و پاکستان در ارتباط بوده است.

نیروهای ناتو و افغان، جمعه شب با محاصره منزل صبار لعل میلمه در جلال آباد، وی را که به گفته این نیروها با کلاشینکف مقابل آنها ظاهر شده است، با شلیک گلوله از پای در آورده و تعداد دیگری را نیز بازداشت کرده‌اند.

به نوشته آسوشیتد پرس، بر اساس اسناد منتشر شده توسط ویکی‌لیکس، صبار لعل میلمه، پس از سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱، با درجه سرتیپی در ارتش ملی افغانستان مشغول به کار شده بود و مسئولیت ۶۰۰ سرباز مرزی در استان «کُنَر» را بر عهده داشت.

اما سال ۲۰۰۲ و پس از شدت گرفتن ظن و گمان در مورد همکاری آقای لعل با القاعده و کمک به شبه‌نظامیان در ترتیب دادن حملات موشکی علیه نیروهای آمریکایی، وی بازداشت و به زندان گوانتانامو منتقل شد.

این اسناد می‌افزاید که ایالات متحده بر این باور است که احتمالا صبار لعل میلمه در کمک‌رسانی به اعضای القاعده دست داشته و با سرویس اطلاعاتی پاکستان نیز در ارتباط بوده است.

در نهایت، آمریکا صبار لعل میلمه را تهدید چندانی برای ایالات متحده ندانست و سپتامبر سال ۲۰۰۷ وی را آزاد کرده و به افغانستان بازگرداند.

با این‌حال سال ۲۰۰۹ پنتاگون فهرستی را از ۶۱ زندانی آزاد شده از گوانتانامو منتشر کرد که به باور آمریکا با القاعده در ارتباط بودند که نام آقای لعل نیز در این فهرست قرار داشت.

رقم ارائه شده از سوی پنتاگون بدین معنا است که حدود «۱۱ درصد» از زندانیان آزاد شده از گوانتانامو به القاعده پیوسته‌اند؛ رقمی که برخی از کارشناسان صحت آن را زیر سئوال برده‌اند.

در سال‌های گذشته در مجمود «۵۲۰ زندانی» از گوانتانامو آزاده شده و یا به زندان‌های دیگر منتقل شده‌‌اند.

باراک اوباما در آغاز وعده بستن این زندان را داده بود اما همچنان «۱۷۱ تن» در گوانتانامو به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG