لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

ادامه اعتراض‌ها در قاهره در واکنش به حمله گروه‌های تندرو به مسیحیان قبطی


یکی از مسیحیان قبطی که مقابل ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی مصر تحصن کرده است
یکی از مسیحیان قبطی که مقابل ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی مصر تحصن کرده است
اعتراض‌‌ها در قاهره که از هشت روز پیش در واکنش به حمله خونین گروهی از مسلمانان تندرو به مسیحیان این کشور آغاز شده است، علیرغم درخواست رهبر مذهبی قبطی‌ها برای پایان یافتن آن، همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان، هزاران معترض مصری که بیشتر آن‌ها قبطی بودند، روز یکشنبه مقابل ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی مصر در قاهره دست به تحصن زدند و خواستار احقاق حقوق اقلیت‌ها شدند که علیرغم درخواست رهبر مذهبی قبطی‌های برای اتمام این اعتراض‌ها، حدود ۲۰۰ تن از این معترضین روز دوشنبه نیز به اعتراض خود ادامه دادند.

اعتراض‌های روز دوشنبه که در شرایط امنیتی شدیدی صورت گرفته، موجب شد تا تردد وسائط نقلیه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شود.

یکشنبه شب، گروهی از مردان مسلح که به گفته معترضان از حامیان حسنی مبارک بودند، با شلیک گلوله، پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف به معترضین حاضر در مقابل ساختمان رادیو و تلویزیون حمله بردند که به نوشته این خبرگزاری این حمله ۷۸ زخمی برجای گذاشت.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات رسمی در اثر این هجوم دستکم ۵۵ تن، ۳۳ مسلمان و ۲۲ مسیحی، روانه بیمارستان شدند.

در این بین، برخی از معترضین از عملکرد پلیس شکایت کرده و گفته‌اند که نیروهای پلیس آنگونه که باید از آن‌ها محافظت نکرده‌اند.

به دنبال این ناآرامی‌ها، شنودای سوم، رهبر مذهبی قبطی‌ها، در بیانیه‌ای از معترضین خواست تا به تحصن خود پایان دهند.

وی در این بیانیه اظهار کرد که این درگیری‌ها و کشمکش‌ها موجب تخریب چهره مصر و همچنین مسیحیان مصر می‌شود و لذا اعتراض‌ها باید «به سرعت» تمام شوند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «صبر حاکمان دارد به پایان می‌رسد و اگر به اعتراض خود ادامه دهید، بازنده شما خواهید بود.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که رهبران ارتش مصر روز جمعه در مورد سرکوب به گفته آن‌ها «گروه‌های مخرب» هشدار داده بود.

اعتراض‌های هفته اخیر پس از آن آغاز شد که گروهی از مسلمانان تندرو در تاریخ ۱۷ اردیبهشت با حمله به مسیحیان قبطی، که در مجمود حدود ۱۰ درصد از جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند، یک کلیسا و و سه ساختمان را به آتش کشیدند.

در جریان این ناآرامی‌ها که در منطقه امبابه مصر رخ داد، ۱۵ مسلمان و مسیحی کشته و بیش از ۲۳۰ تن زخمی شدند.
XS
SM
MD
LG