لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

دو مقام قضایی در سوریه به دست افراد مسلح کشته شدند


ساختمانی تخریب شده در حمص- ۲۷ بهمن
ساختمانی تخریب شده در حمص- ۲۷ بهمن
گزارش‌ها حاکی است که یک دادستان ارشد و یک قاضی در سوریه روز یکشنبه به دست افراد مسلح به قتل رسیده‌اند. یک روز پیش از این نیز یک عضو شورای شهر در سوریه به دست گروهی ناشناس کشته شده بود.

خبرگزاری دولتی سانا در سوریه گزارش داده است که صبح یکشنبه گروهی مسلح به سوی ماشین حامل نضال غزال، دادستان شهر ادلب و محمد زیاده، قاضی این شهر آتش گشودند که در اثر این تیراندازی هر دو این افراد همراه با راننده های شان کشته شدند.

یک روز پیشتر نیز، این خبرگزاری از کشته شدن جمال البش، عضو شورای شهر «السفیره» استان حلب خبر داده بود.

درگیری‌های در سوریه در حالی ادامه دارد که روز شنبه پس از دیدار معاون نخست وزیر چین با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در دمشق، پکن اعلام کرد که از طرح اتحادیه عرب برای پایان دادن خشونت‌ها در سوریه دفاع می‌کند و خواستار مذاکره گروه‌های اپوزیسیون با دولت بشار اسد شد.

اتحادیه عرب پیشتر در قالب طرحی از سوریه خواسته بود تا به سرکوب‌‌ها و خشونت‌ها در سوریه پایان دهد، بازداشت شدگان را آزاد کند و افزوده بود که در صورت پایبندی نظام سوریه به تعهدات خود، میزبان جلسات گفت‌و‌گو میان دولت و اپوزیسیون این کشور شود.

چین روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین حمایت خود را از تمام میانجی‌گری‌های اتحادیه عرب برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران‌ سوریه اعلام می‌کند.»

پکن از تمامی گروه های سوری خواسته است تا در چارچوب طرح اتحادیه عرب و بر اساس راه حل سیاسی پیشنهاد شده از سوی این اتحادیه، سطح ارتباط و مذاکره خود را با دولت اسد افزایش داده و راه حلی صلح‌آمیز و مناسب برای بحران سوریه بیابند.

اتحادیه عرب همچنین در طرح خود از رییس جمهور سوریه خواسته بود که اختیارات ریاست جمهوری را به معاون اول خود واگذار کند و معاون رییس جمهوری با حضور اپوزیسیون دولت وحدت ملی تشکیل دهد؛ پیشنهادی که چین در حمایت خود از این طرح، به آن اشاره‌ای نکرده و در مقابل از طرح همه‌پرسی بشار اسد حمایت کرده است.

سوريه اعلام کرده است که اواخر ماه فوریه برای تدوین قانون اساسی جدید کشور، همه پرسی برگزار خواهد کرد، اما مخالفان حکومت این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند.

چین تا کنون دو بار به قطعنامه‌های تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل در نقض حقوق بشر در سوریه رأی مخالف داده است و دو بار نیز قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرده است.

حمایت پکن از طرح اتحادیه عرب در حالی است که این کشور آخرین بار با قطعنامه شورای امنیت مخالفت کرد که در این قطعنامه از طرح اتحادیه عرب حمایت شده بود.

به گزارش آسوشیتد پرس، به نظر می‌رسد مخالفت چین با قطعنامه شورای امنیت در حمایت از طرح اتحادیه عرب، به این دلیل باشد که پکن نگران است این قطعنامه راه را برای دخالت نظامی خارجی در سوریه باز کند.

در هیمن حال روز شنبه یکی از «بزرگترین» راهپیمایی‌های ضد حکومتی در دمشق برگزار شد و تا یک کیلومتری کاخ ریاست جمهوری پیش رفت؛ راهپیمایی‌ای که با سرکوب نیروهای حکومتی همراه بود.
XS
SM
MD
LG