لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

برگزاری سه نشست عربی همزمان با ادامه حملات ارتش سوریه به حمص


در حالی که حملات توپخانه ای و يورش ارتش سوريه به مناطق مختلف اين کشور همچنان ادامه دارد، روز یکشنبه سه نشست عربی در خصوص بحران سوريه در قاهره، پایتخت مصر، برگزار شد.

اتحاديه عرب هم اعلام کرد که محمد الدابی ریيس هيات ناظران اتحاديه عرب در سوريه از سمت خود استعفا داده است. همچنين مقرر شد که روز ۲۴ فوريه کنفرانس بين المللی دوستان سوريه در تونس برگزار شود.

گزارش ها حاکی است که روز یکشنبه، ابتدا وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس تشکيل جلسه دادند. پس از آن کميته عربی ويژه پیگيری اوضاع سوريه تشکيل جلسه داد و در آخر وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب گردهم آمدند تا ضمن بررسی اوضاع سوريه پيشنهادهای مطرح شده برای پايان دادن به بحران اين کشور را به بحث گذارند. قرار است نتايج اين نشست ها شامگاه يکشنبه اعلام شود.

شبکه خبری الجزيره گزارش داده است که در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب قرار است چند پيشنهاد به بحث گذاشته شود.

از جمله اين پيشنهادها، تشکيل کميته ناظران مشترک ميان کشورهای عربی و سازمان ملل متحد خواهد بود تا جايگزين هيات ناظرانی باشد که پيشتر اتحاديه عرب به سوريه فرستاده بود و اواخر ماه گذشته فعاليت هايش به حال تعليق در آمد.

منابع مطلع خبر داده اند که برپايه پيشنهاد ارائه شده از سوی نبيل العربی، دبيرکل اتحاديه عرب، هيات جديد ناظرات متشکل از سه هزار نفر خواهد بود. اين هيات از ناظرانی از کشورهای عربی، اسلامی و خارجی تشکيل خواهد شد و مجهز به امکانات پيشرفته خواهد بود.

از ديگر پيشنهادهايی که بحث گذاشته خواهد شد، ارسال نماينده دائم مشترک ميان سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه خواهد بود.
زمزمه هايی هم از احتمال به رسميت شناختن شورای ملی معترضان به عنوان نماينده مردم سوريه به گوش می رسد که سرنوشت اين پيشنهاد با توجه به مواضع برخی کشورهای عربی هنوز مشخص نيست.

در همین حال، ساعاتی پيش از برگزاری نشست های عربی، اتحادیه عرب اعلام کرد که محمد الدابی از سمت خود استعفا داد که استعفای وی پذیرفته شده است

مخالفان در سوريه می گويند که نظام بشار اسد ریيس جمهوری اين کشور به طور کامل بر فعاليت ناظران اتحاديه عرب تسلط يافت و به ميل خود آن ها را هدايت می کرد. اپوزيسيون همچنين الدابی را متهم به طرفداری از نظام بشار اسد کرده است.

ریيس جمهوری تونس: اسد کنار برود

المنصف المرزوقی، ریيس جمهوری تونس از بشار اسد ریيس جمهوری سوريه خواست از قدرت کنار برود.

المرزوقی که در کنفرانسی خبری در نواکشوط، پایتخت موریتانی، سخن می گفت اظهار داشت که تنها راه حل بحران سوريه رسيدن به مرحله ای انتقالی است که اين مرحله با واگذار کردن اختيارات رياست جمهوری به معاون بشار اسد آغاز می شود. نايب ریيس هم مرحله انتقالی را به همراه اپوزيسيون اداره کرده و در جريان آن انتخابات آزاد و سالم برگزار شود.

اين پيشنهاد را پيشتر اتحاديه عرب در طرحی برای پايان دادن به بحران سوريه ارائه داده بود.

ریيس جمهوری تونس هشدار داد که ادامه بحران در سوريه باعث باز شدن راه دخالت خارجی در اين کشور می شود. او گفت که برخی طرف ها در سوريه اجرای سياست زمين سوخته را آغاز کرده اند.

حمايت رهبر القاعده از انقلاب سوريه

از سوی دیگر، ايمن الظواهری رهبر سازمان القاعده در فيلمی ويديويی که بر روی شبکه اينترنت منتشر شده، از مردم سوريه خواست در ادامه اعتراض های خود به کمک کشورهای عربی و غربی اعتماد نکنند.

در اين ويديوی هشت دقيقه ای الظواهری از مسلمانان در ترکيه، عراق، لبنان و اردن خواست برای کمک به سوری هايی که در مقابله با حکومت بشار اسد ايستاده اند، قيام کنند.

او ادامه داد: «زخم های سوريه همچنان خونريزی می کند و اين خونخوار پسر خونخوار بشار پسر حافظ از ريختن خون ها دست نمی کشد.»

رهبر القاعده در بخش ديگری از سخنان خود گفت: «ای مردم سوريه نه به غرب، نه به آمريکا و نه به حکومت های عرب و نه به ترکيه اعتماد نکنيد. شما بهتر می توانيد امور خود را اداره کنيد. ای مردم سوريه به اتحاديه عرب و کشورهای فاسد عربی اعتماد نکنيد، آن ها چيزی ندارند به شما بدهند.»

الظواهری پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر پيشين سازمان القاعده، رهبری اين سازمان را در دست گرفت. او يک سال پيش از انقلاب مصر که نظام محمد خسنی مبارک ریيس جمهور پيشين اين کشور را سرنگون کرد هم حمايت کرده بود.

درخواست برای محاکمه اسد در دادگاه لاهه

در همین حال، سليل شتی، دبيرکل سازمان عفو بين الملل، با جنايت عليه بشريت خواندن آنچه در سوريه روی می دهد گفت که اين سازمان خواستار احاله بشار اسد به دادگاه بين المللی جنايت های جنگی در لاهه شده است.

او در اين باره گفت: «از شورای امنيت سازمان ملل متحد خواستيم پرونده بشار اسد را به دادگاه بين المللی جنايت های جنگی ارائه دهد. همچنين خواستار بلوکه کردن اموال نظام حاکم سوريه و منوعيت فروش اسلحه به اين نظام شده ايم. می دانيم که در هفته های گذشته ناوهای روسی اقدام به بار کردن سلاح به سوريه کرده اند.»

ادامه عمليات نظامی

در تحولات ميدانی، گزارش ها از ادامه عمليات نظامی نيروهای امنيتی و ارتش سوريه در مناطق مختلف خبر می دهند. بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوريه –از تشکيلات مخالفان حکومت اين کشور- تا ساعات ظهر روز يکشنبه، دستکم ۱۷ تن از معترضان به دست نيروهای دولتی کشته شده اند.

اين در حالی است که شمار کشته شدگان در روز شنبه به ۶۷ نفر رسيد. حملات نيروهای دولتی در مناطق حمص، درعا، خمه دمشق، ادلب، حماه و حسکه متمرکز شده است.

اما در الزبدانی که چندی است در کنترل مخالفان مسلح بشار اسد (ارتش آزاد سوريه که از جدا شدگان از ارتش دولتی تشکيل شده است) قرار دارد، نيروهای ارتش دولتی برای تسهيل ورود مواد غذايی و دارو به شهر و توقف خونريزی، با توافق با معترضان وارد اين شهر شد.

در يک هفته اخير الزبدانی در معرض گلوله باران تانک های ارتش قرار داشت که در جريان آن دستکم ۱۰۰ نفر کشته شدند.

خبرگزاری رويترز به نقل از کمال اللبوانی از چهره های معترضان گزارش داد که ورود نيروهای ارتش دولتی بنا بر توافق آتش بس با نيروهای ارتش آزاد سوريه صورت گرفت.
XS
SM
MD
LG