لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

ترور ژنرال بلندپایه سوری در دمشق


خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد، مردان مسلح روز شنبه عیسی الخولی، یک ژنرال بلندپایه ارتش را در شمال دمشق به قتل رساندند.

بنا برگزارش خبرگزاری دولتی سانا، این ژنرال ارتش سوریه پزشک بوده و مدیریت بیمارستانی در منطقه رکن‌الدین دمشق را برعهده داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال عیسی الخولی، بلندپایه‌ترین ژنرال سوری است که در ناآرامی‌های ۱۱ ماهه این کشور به قتل می‌رسد.

از سوی دیگر بنا بر گزارش‌های منتشر شده، گلوله‌باران شهر حمص در روز شنبه نیز ادامه داشت.

فعالان مخالف حکومت بشار اسد می‌گویند روز شنبه دست کم هفت نفر در پی آتش نیروهای دولتی در شهر حمص کشته شدند. نیروهای بشار به مدت یک هفته است که شهر حمص را در محاصره دارند و آن را گلوله‌باران می‌کنند.

از سوی دیگر روز جمعه پایگا‌های نیروهای امنیتی در شهر حلب با بمب منفجر شد که بنا بر گزارش‌های منتشر شده، دست کم ۲۸ کشته برجای گذاشت.

جمعه شب، نیروهای دولتی در حومه دمشق با شورشیان مسلح مخالف بشار اسد درگیر بودند. درگیری در حومه دمشق به مدت چهار ساعت به درازا کشیده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید جمعه شب، نیروهای «ارتش آزاد سوریه» با یک شبیخون در حومه دمشق، ۱۰ سرباز را به قتل رساندند.

دیدبان حقوق بشر سوریه که در لندن فعالیت می‌کند، همچنین می‌گوید سه نفر هم در شهر الزبدانی به دست نیروهای دولتی کشته‌ شده‌اند.

در این میان شهر عمدتا سنی‌نشین حمص متحمل خسارات فراوان شده و بنا به اعلام مخالفان، دست کم ۳۰۰ نفر در طول هفته گذشته به دست نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

بنا برگزارش‌های منتشر شده از سوی مخالفان، شهر حمص همچنین دچار کمبود دارو و غذا است، و بسیاری از خانواده‌‌ها در خانه‌های خود محبوسند و نمی‌توانند این منطقه را ترک کنند.

روسیه و چین، هفته گذشته، پیش‌نویش قطعنامه شورای امنیت را وتو کردند. این پیش‌نویس که مورد حمایت اتحادیه عرب و کشورهای غربی بود، از بشار اسد می‌خواست از قدرت کناره‌گیری کند.

پس از وتوی این پیش‌نویس، عربستان پیش‌نویس دیگری را در مجمع عمومی در اختیار کشورها گذاشت که مشابه طرح پیشین است. قرار است روز دوشنبه این پیش‌نویس این بار در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود.

گرچه در مجمع عمومی، اعضای شورای امنیت قدرت وتو ندارند اما قطعنامه‌های مجمع، نسبت به قطعنامه‌های شورای امنیت، کم اهمیت‌تر و غیرالزام‌‌آور است.

در واکنش به این اقدام عربستان سعودی، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز شنبه اعلام کرد که مسکو نمی‌تواند از این طرح حمایت کند چراکه به گفته او همانند پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت، «جانبدارانه» است.
XS
SM
MD
LG