لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

واکنش سلطانیه به گزارش تازه آژانس: «اتهامات بی‌اساس و مطالب خسته‌کننده»


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش تازه آژانس که در آن نسبت به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی شده، اتهام نظامی بودن برنامه اتمی ایران را «تکراری» و «بی‌اساس» خواند.

علی‌اصغر سلطانیه، روز چهارشنبه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «در این گزارش به مطالب تکراری و خسته‌کننده گذشته مبنی بر اتهامات بی‌اساس و حدس و گمان برخی از فعالیت‌ها به بهانه گرایش به اهداف نظامی اشاره شده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران با ابراز نگرانی دوباره نسبت به «ابعاد نظامی احتمالی»‌ برنامه اتمی ایران «در گذشته و زمان حال»، اعلام کرده است که اطلاعات تازه‌ای در این باره دریافت کرده است.

از‌ جمله مواردی که آژانس نسبت به آن ابراز نگرانی کرده دریافت اطلاعاتی درباره تلاش ایران برای طراحی یک کلاهک هسته‌ای و جایگزینی آن با کلاهک متعارف موشک شهاب ۳ است.

علی‌رغم اظهارات آژانس، علی‌اصغر سلطانیه روز سه‌شنبه این اتهامات را دارای انگیزه «سیاسی»‌ دانست و خاطرنشان کرد که عدم ارائه «اسناد و شواهد متقن» برای این نگرانی‌ها، به جایگاه علمی و تخصصی آژانس لطمه وارد خواهد کرد.

آقای سلطانیه افزود که در طول هشت سال بازرسی مستمر آژانس از تأسیسات اتمی ایران «هیچ‌گونه شواهدی از انحراف مواد هسته‌ای به اهداف نظامی» مشاهده نشده است.

در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با بیان این که ایران با وجود تشدید فشارها و تحریم‌های بین‌المللی همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد، میزان ذخایر اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران ۴۱۰۰ کیلوگرم اعلام شده است.

آقای سلطانیه در واکنش به این اظهارات در نهایت اعلام کرد: «پیام اصلی گزارش آمانو (مدیر کل آژانس) نشانگر این واقعیت است که فعالیت‌های هسته‌ای از جمله غنی‌سازی با موفقیت کامل و بدون هیچ‌گونه وقفه زیر نظارت کامل آژانس ادامه دارد.»
XS
SM
MD
LG