لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

«خرید ۱.۵ میلیون بشکه» نفت ایران از سوی شِل به‌رغم تحریم‌ها


لوگوی کمپانی شل
لوگوی کمپانی شل
به‌رغم تحریم‌های نفتی علیه ایران، گزارش‌ها حاکی است که یک نفتکش بزرگ ایرانی برای تحویل حدود «۱.۵ میلیون بشکه نفت» به شرکت عظیم نفتی «شِل» در بندری در سنگاپور لنگر انداخته است.

این در حالی است که «شِل» همواره تأکید کرده است که با تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی همراهی می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه با استناد به «اطلاعات» خود و همچنین اظهارات سه منبع تجاری آگاه اعلام کرد که تانکر «دلوار»، متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، روز پنج‌شنبه بعدازظهر در بندری در جزیره «بوکوم» (Bukom) سنگاپور، محل استقرار یکی از پالایشگاه‌های شرکت «رویال داچ شِل»، لنگر انداخته است.

منابع تجاری آگاه بر این باورند که این نفتکش به منظور تحویل بار خود به این پالایشگاه که به گفته رویترز روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند، به جزیره «بوکوم» آمده است.

یکی از این منابع به خبرگزاری رویترز گفته است: «بله، شل این نفت را خریداری کرده است. هیچ دلیل دیگری برای لنگر انداختن این کشتی در بوکوم وجود ندارد.»

این اخبار در حالی منتشر شده است که اتحادیه اروپا و آمریکا خرید نفت از ایران را تحریم کرده‌اند و از شرکت‌ها و کشورهای هم‌پیمان خود خواسته‌اند تا با این تحریم‌ها همراهی کنند.

شرکت نفتی شل در ای‌میلی که برای خبرگزاری رویترز فرستاده است، از تأیید یا تکذیب این خبر خودداری و تنها اعلام کرده است: «ما در مورد فعالیت‌های تجاری خود اظهارنظر نمی‌کنیم. شِل با تمامی تحریم‌ها همراهی می‌کند.»

گزارش‌ها حاکی است که کشتی ۲۷۰ هزار تنی «دلوار» چهارم اسفندماه در نزدیکی جزیره‌ای در اندونزی متوقف شده و حدود یک تن کندانسه را به یک نفتکش عازم چین منتقل کرده است.

این کشتی شصت هزار تنی چینی پس از تحویل بار رهسپار جزیره‌ «هوییژو» در چین شده است، جزیره‌ای که یکی از شعب شرکت ملی نفت چین با همراهی شرکت «رویال داچ شِل» یک مجموعه پتروشیمی را اداره می‌کنند.

رویترز افزوده است که کشتی «دلوار» پس از تحویل این بار، در تاریخ هفتم اسفندماه عازم سنگاپور شده است تا به گفته منابع آگاه، مابقی بار خود را به مجموعه نفتی «شِل» مستقر در سنگاپور تحویل دهد.

تحریم‌های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به ترتیب دهم و یازدهم تیرماه به طور رسمی اجرایی می‌شوند تا در این مدت کشورهایی که وابستگی بالایی به نفت ایران دارند در این مدت جایگزینی برای آن بیابند. در طول این فرجه قراردادهای پیشین اروپا با ایران همچنان از سوی اروپا معتبر خواهد بود.

از سوی دیگر اواسط بهمن‌ماه، پیتر وُزِر، مدیر شرکت شل، در خصوص تحریم‌های بین‌المللی نفتی علیه ایران گفت: «شل با تمامی تحریم‌ها همراهی می‌کند و از این رو ما نفت خام خود را از محل دیگری تأمین خواهیم کرد.»

با این ‌حال گزارش‌ها حاکی است که این شرکت همچنان از ایران نفت خریداری می‌کند.

ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان به شمار می‌رود و شرکت «شِل» یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام ایران است.

به گزارش رویترز، سنگاپور روزانه حدود «۲۰ هزار بشکه نفت» از ایران وارد می‌کند که به گفته یک منبع آگاه بخش اعظم آن در اختیار شرکت شل قرار می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG