لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

سوریه: ادعای آژانس در مورد پنهان‌کاری هسته‌ای دمشق فاقد اعتبار است


بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل متحد
بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل متحد
در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از احتمال فعالیت‌های هسته‌ای پنهان حکومت دمشق خبر داده، سفیر سوریه در سازمان ملل این اظهارات را رد کرده و آن‌ها را زاییده «تصورات» سازمان سی‌آی‌اِی و «فاقد اعتبار» دانست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در دومین گزارش سالانه خود به اعضای مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد که «احتمال زیادی وجود دارد» که ساختمانی که سال ۲۰۰۷ توسط هواپیماهای اسرائیلی در شمال شرق سوریه بمباران شد، محل اختفای رآکتور هسته‌ای بوده است.

وی تأکید کرد که دمشق می‌بایست وجود این ساختمان را به اطلاع آژانس می‌رساند.

در واکنش به این اظهارات، بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل ادعای آقای آمانو را رد کرد و گفت که آقای آمانو بر «تصورات» و تحلیل‌های سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی‌آی‌اِی، استناد کرده است، اطلاعاتی که به دلیل، به گفته وی، سیاست خصمانه آمریکا در قبال سوریه، موثق بودن آنها زیر سوال است.

بشار جعفری همچنین با اشاره به این ‌که پیش از این و در زمان ریاست محمد‌البرادعی، آژانس در مورد ماهیت این ساختمان نتیجه قطعی صادر نکرده بود، اظهارات آقای آمانو را «فاقد اعتبار» دانست.

سال ۲۰۰۷ جنگنده‌های اسرائیلی، ساختمان مزبور در دیر‌الزور، شهری در شمال شرق سوریه را به ظن ماهیت پنهان هسته‌ای آن بمباران کردند.

اگرچه در این سال‌ها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ‌گاه به قطعیت از هسته‌ای بودن این ساختمان سخن به میان نیاورده، ایالات متحده، بیش از سه سال پیش، اظهار کرده بود که ساختمانی که هدف بمباران اسرائیل قرار گرفته، محل اختفای رآکتور اتمی بوده است.

بشار جعفری روز چهارشنبه در این زمینه پرسید که اگر ماهیت این منطقه زیر سوال بود، چرا ایالات متحده تا شش هفته پس از بمباران این ساختمان، از ارائه تصاویر ماهواره‌ای آن به آژانس خودداری کرده بود.

سفیر سوریه در سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که سوریه همواره حامی قطعنامه شورای امنیت در خصوص تخلیه خاورمیانه از تسلیحات اتمی و همچنین تسلیحات کشتار جمعی بوده است، قطعنامه‌ای که هیچ‌گاه به رأی گذاشته نشد.

بشار جعفری در ادامه «دولت‌های غربی» را متهم کرد که همچنان اسرائیل را از لحاظ فناوری‌ها و تجهیزات هسته‌ای تأمین می‌کنند و از یوکیا آمانو به دلیل اشاره نکردنش به برنامه هسته‌ای اسرائیل در گزارش خود انتقاد کرد.

به دنبال بمباران ساختمان واقع در دیرالزور، سوریه در سال ۲۰۰۸، یک‌بار به بازرسان آژانس اجازه داد از محل دیدار کنند و پس از آن دیگر این امکان را برای بازرسان فراهم نکرد که این خودداری موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد امکان پنهان‌کاری هسته‌ای سوریه شده است.

با این‌حال سوریه همواره اعلام کرده است که ساختمان بمباران شده توسط اسرائیل، ساختمانی عاری از هرگونه فعالیت هسته‌ای بوده است.
XS
SM
MD
LG