لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

حکم «۱۹ سال حبس» برای سرشاخه اصلی یک شرکت هرمی


صحنه‌ای از دستگیری‌های پیشین اعضای شرکت‌های هرمی در تهران
صحنه‌ای از دستگیری‌های پیشین اعضای شرکت‌های هرمی در تهران
مدیر کل مرکز مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات از محکومیت ۱۹ سال زندان برای سرشاخه اصلی شرکت هرمی گُلد کوئِست خبرداد و گفت قوه قضائیه در محاکمه اعضای شرکت‌های هرمی برخوردهای سختی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، علی تقوی روز شنبه در نشستی خبری از محکومیت ۱۹ سال حبس برای حسین غفوریان به عنوان «سرشاخه اصلی شرکت هرمی گولد کوئِست در ایران» خبر داد و گفت: «رأی صادر شده از دادگاه در این خصوص قطعی است.»

وی افزود: «حسین غفوریان همچنین به استرداد عواید حاصل از فعالیت‌های شرکت‌های هرمی‌اش در ایران به مبلغ سه میلیون و ۷۴۵ هزار دلار و برگشت مال مردم محکوم شده است.»

مجلس شورای اسلامی بهمن ماه سال ۸۴ فعالیت شرکت‌های هرمی در ایران را غیرقانونی اعلام کرد و قانون برخورد با شرکت‌های هرمی را تصویب کرد.

آقای تقوی امسال و سال آینده را، «سال محاکمه هرمی‌ها» دانست و گفت: «قوه قضایه در محاکمه این شرکت‌ها، برخوردهای سختی با آنان خواهد داشت.»

مدیر کل مرکز مبارزه با شرکت‌های هرمی همچنین از انهدام «کامل» همه شرکت‌های هرمی ایرانی نظیر به گفته وی «پالینور، گریفین و پی آی سی» خبرداد و گفت که سرشاخه‌های این شرکت‌ها به دادگاه معرفی شده‌اند.

وی در عین حال در خصوص «متهمان» این شرکت‌ها که در خارج از کشور هستند، خاطر نشان کرد که اقدامات قضایی برای بازگرداندن آن‌ها از طریق پلیس اینترپل در جریان است و ایران خواستار بازگرداندن آن‌ها به کشور شده است.

از زمان غیرقانونی اعلام شدن فعالیت‌های شرکت‌ها هرمی، برخورد شدید با این شرکت‌ها آغاز شده و مقامات مسئول به دستگیری گسترده فعالان این شرکت‌ها و پلمب محل فعالیت آن‌ها پرداخته‌اند.

وزارت اطلاعات بهمن‌ماه سال ۸۹ اعلام کرد که در یک نوبت «هزار نفر» از اعضای این شرکت‌ها را دستگیر کرده است و اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ نیز خبرگزاری‌ها اعلام کردند که از اول سال جاری ۸۰۰ عضو این شرکت‌ها راهی زندان شده‌اند.

همچنین بهمن‌ماه سال ۸۹ سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم اعدام برای دو تن از فعالان شرکت‌های هرمی که به گفته وی در امور «سمعی و بصری» فعالیت می‌کردند خبر داد.

مدیر کل مرکز مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات روز شنبه اعلام کرد که از سال ۸۸ تا کنون، با هزار شرکت هرمی برخورد شده است.

علی تقوی در ادامه گفت: «قطعاً امروز هیچ شرکت هرمی در داخل کشور وجود ندارد، اما شرکت‌هایی مانند کوئست و امگا که در خارج از کشور در حال فعالیت هستند، همچنان سعی می‌کنند تا از داخل ایران عضوگیری کنند.»

شرکت‌های هرمی از طریق تبلیغ و فروش یک کالا توسط خریدار به خریداران بعدی گسترش می‌یابند و این نوع بازاریابی در دهه اخیر در ایران رواج زیادی یافته‌ است.
XS
SM
MD
LG