لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

وزير اطلاعات ايران : شرکت اوريف ليم در صدد ضربه زدن به امنيت کشور بود


دفتر اوریف لیم در تهران
دفتر اوریف لیم در تهران
در حالی که حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ، روز شنبه شرکت اوريف ليم سوئدی را به مقابله با دولت ايران متهم کرده است، يک مقام اين شرکت سوئدی می گويد : اين شرکت هيچ فعاليت سياسی ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، حيدر مصلحی روز شنبه گفته است: «شرکت اوريف ليم با به وجود آوردن تشکل هايی در صدد ضربه زدن به امنيت کشور بود».

این در حالی است که گابريل بنت، مدير امور مالی اوريف ليم، در واکنش به اتهام های وزير اطلاعات ايران به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما يک شرکت آرايشی و بهداشتی هستيم و به طور مستقيم فروش داريم. ما هيچ گونه فعاليت سياسی در ایران نداريم و اين بسيار سخت است تا به اين اتهامات پاسخ داد.»

دفتر نمايندگی شرکت آرايشی بهداشتی سوئدی «اوريف‌ ليم» در ايران که با نام «اوريف ليم پرشيا» فعاليت می کند، هفته گذشته از سوی نيروهای انتظامی بسته شد و چهار نفر از مديران و مسئولان فروش آن بازداشت شدند.

خبرگزاری فارس دليل بسته شدن اين شرکت را فعاليت تجاری چندسطحی که در ايران به نام «هرمی» مشهور است اعلام کرده است.از سال ۸۴ فعاليت هرمی در ايران ممنوع است و تخطی از اين قانون علاوه بر جزای نقدی می‌تواند شش ماه تا سه سال حبس را برای فرد به همراه داشته باشد.

راديوی دولتی ايران در گزارشی اعلام کرده بود شرکت «اوريف‌ليم» به دليل نقض قوانين مالياتی، تقلب و کسب حدود ۷۰ ميليون دلار از طريق بازاريابی «هرمی» تعطيل شده است.

گابريل بنت همچنين با اشاره به اظهارات وزير اطلاعات گفته است: «سخت است درباره اين اظهارت صحبت کرد، چرا که ما نمی دانيم به چه دليلی همکاران ما را بازداشت کردند و چرا شرکت را بسته اند.»

وی افزوده است: «ما در تلاشيم تا با مقامات (ايران) صحبت کنيم، اما قبل از هر صحبتی ما نياز داريم بدانيم چرا اين وضعيت پيش آمده است».

حيدر مصلحی روز شنبه درباره اقدامات شرکت اوريف ليم گفته بود: «حرکتی که اينها آغاز کرده اند نمای اقتصادی دارد اما پشت سر آن مباحث امنيتی و مقابله با جمهوری اسلامی ايران است.»

در همين زمينه، وزارت خارجه سوئد هفته گذشته با احضار سفير جمهوری اسلامی در اين کشور بابت تعطيلی و بازداشت چهار تن از کارکنان شرکت لوازم آرايشی اوريف ليم در تهران، از وی توضيح خواسته بود.

اين در حالی است که گابريل بنت، مدير امور مالی اوريف ليم سوئد دليل اين تعطيلی را علاقه نداشتن مسئولان جمهوری اسلامی به «روش تجاری اين شرکت» عنوان کرده است که به گفته وی، «برای زنان به عنوان مشاور فروش مستقيم شرکت فرصت شغلی ايجاد می‌کند».

به گفته آقای بنت، در حال حاضر ۴۰ هزار زن در ايران به عنوان مشاور فروش مستقيم اوريف‌ليم فعاليت می‌کنند. وی به خبرگزاری فرانسه گفته که هر گونه متهم کردن فعاليت های اوريم ليف به روش کار شرکت های هرمی، «مسخره و بی معنی» است.
XS
SM
MD
LG