لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

وقوع یک انفجار دیگر در تأسیسات نفتی ایران


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

به دنبال انفجار بامداد جمعه در یک دکل شرکت ملی حفاری ایران واقع در ۲۱۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز و کشته شدن یک تن، شرکت ملی نفت اعلام کرد که بعد از ظهر جمعه نیز یک انفجار دیگر در خط لوله گازی در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز رخ داده و مهار شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، شانا، دومین انفجار و آتش سوزی عصر جمعه، ششم آبان‌ماه، به دلیل ترکیدگی در خط لوله ۲۶ گاز تزریقی میدان پازنان، واقع در شرق شهرستان امیدیه خوزستان، به وقوع پیوسته که در نهایت با اقدام کارکنان عملیات مناطق نفت‌خیز جنوب مهار شده است.

به گفته عبدالامیر حویزاوی، مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، دلیل این حادثه «ترکیدگی لوله، ناشی از نازک شدن ضخامت جداره آن بر اثر خوردگی» بوده است.

تا کنون گزارشی در مورد احتمال آسیب دیدن شخص یا اشخاصی در اثر این حادثه منتشر نشده است.

به گزارش شانا، در حال حاضر تیم‌های عملیاتی برای ترمیم این خط لوله و تعویض بخش آسیب دیده در محل مستقر شده‌اند.

خط لوله ۲۶ اینچ پازنان، با ۵۰ کیلومتر طول، گاز مخزن پازنان ۲ را پس از فرآورش، برای تزریق به مخزن به گچساران منتقل می‌کند.

وقوع این حادثه در خط لوله گاز در حالی رخ داده است که بامداد جمعه نیز انفجار در دکلی در میدان نفتی «بی‌بی‌ حکیمه» گچساران، باعث کشته شدن یک تن و زخمی شدن سه نفر دیگر شد.

دکل ۵۴ فتح که یک دهه از عمر آن می‌گذرد، حین عملیات تکمیلی به وسیله دستگاه حفاری دچار فوران شد و گزارش‌ها حاکی است که مواجه شدن غیرمترقبه حفاران با حجم عظیمی از گاز محبوس شده ناشناخته در لایه‌های مخزن، علی این انفجار بوده است.

همچنین روز جمعه خبرگزاری مهر از وقوع انفجار و آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت امام خمینی شازند در اراک خبر داد، اما این خبر سپس از سوی خبرگزاری فارس به نقل از یکی از مقام‌های مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تکذیب شد.

مجید رجبی در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت: «در یک بخش بر اثر جمع شدن مقداری گاز، درب کمپ جاکن می‌شود که در واقع نه آتش‌سوزی در کار بود و نه انفجاری رخ داده.»

وی تأکید کرد که وقوع این دست اتفاق‌ها حین کار «قابل پیش‌بینی و عادی است و ارزش خبری ندارد».

وقوع حوادث مختلف در بخش نفت و گاز ایران در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده و در مواردی خسارات جانی نیز در بر داشته است.

هفتم تیرماه سال جاری، به دنبال شکسته شدن بوم جرثقیلی در پالایشگاه نفت تهران، دو تن از مهندسان این پالایشگاه کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.

۲۲ تیرماه، سه تن از کارکنان پالایشگاه نفت تهران حین انجام تعمیرات در سوئیچ برق یکی از واحدهای این پالایشگاه، دچار سوختگی شدند.

اوایل خردادماه سال جاری، وقوع انفجار در یکی از واحدهای پالایشگاه نفت آبادان، یک کشته و ۲۵ زخمی بر جای گذاشت و شهریورماه سال گذشته نیز انفجار در خط لوله انتقال گاز سرخس به مشهد، موجب کشته شدن ۱۰ تن و زخمی شدن ۱۹ نفر دیگر شد.

XS
SM
MD
LG