لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

بریتانیا: تلاش هسته‌ای ایران خاورمیانه را به جنگ سرد می‌‌‌کشاند


ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا
وزیر خارجه بریتانیا ضمن آن که می‌گوید ایران به طور واضح به دنبال تولید تسلیحات اتمی است معتقد است که پیشبرد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آغازگر مناقشات نظامی و جنگ سرد هسته‌ای در خاورمیانه خواهد بود.

ویلیام هیگ در گفت‌و‌گویی با روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» که روز شنبه منتشر شد هشدار داد که اصرار ایران بر فعالیت‌های هسته‌ای خود می‌تواند موجب آغاز رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه شود، امری که به گفته وی با توجه به نبود «مکانیسم‌های ایمنی» کافی می‌تواند به مراتب خطرناک‌تر از جنگ سردی باشد که میان شرق و غرب در جریان بود.

وی گفت: «ایرانیان به وضوح برنامه تسلیحاتی اتمی خود را ادامه می‌دهند... اگر آنها به قابلیت تسلیحاتی هسته‌ای دست یابند، من فکر می‌کنم که سایر ملل حاضر در خاورمیانه نیز خواستار تولید سلاح اتمی خواهند بود و بنابراین، جدی‌ترین دور تکثیر تسلیحات اتمی از زمان تولید نخستین اسلحه‌های اتمی تاکنون به جریان خواهد افتاد و این امر موجب بی‌ثباتی در خاورمیانه خواهد شد.»

وزیر خارجه بریتانیا ادامه داد که در صورت به جریان افتادن رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه «جنگ سرد جدیدی منطقه خاورمیانه را تهدید می‌کند، جنگی که لزوما تمامی مکانیسم‌های ایمنی را دارا نیست».

وی رسیدن به این مرحله را برای روابط جهانی یک «فاجعه» دانست.

غرب و اسرائیل بر این باورند که برنامه هسته‌ای ایران دارای ماهیت نظامی است، اتهامی که ایران همواره رد کرده است.

به همین منظور ملل غربی در صدد هستند با اعمال تحریم‌های اقتصادی، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را به زانو در آورده و در عین حال ایران را به پای میز مذاکره هسته‌ای بیاورند.

در این بین اما، گاه سخن از گزینه نظامی به میان می‌آید و به ویژه در چند وقت اخیر گمانه‌زنی‌هایی در مورد حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، در صورت نتیجه ندادن تحریم‌ها، بارها مطرح شده است.

مقام‌های اسرائیلی بارها به این گزینه اشاره کرده‌اند و مقام‌های مختلف آمریکا نیز از امکان این حمله نظامی در بهار یا تابستان سال ۲۰۱۲ سخن به میان آورده‌اند.

این در حالی است که باراک اوباما اگرچه همواره بر مطرح بودن تمامی گزینه‌ها در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده، به وضوح بر ارجحیت تحریم‌های اقتصادی و سیاسی تأکید کرده است.

ویلیام هیگ نیز در مصاحبه خود با دیلی تلگراف با تأکید بر این‌ که «تمامی گزینه‌ها (در قبال ایران) باید روز میز بماند»، تأکید کرد که دولت بریتانیا از اسرائیل خواسته‌ است تا دست به اقدام نظامی نزند.

وزیر خارجه بریتانیا علی‌رغم تأکید بر این‌ که بریتانیا نیز در معرض تهدید «تسلیحات اتمی ایران» خواهد بود، افزود که حمله نظامی به ایران «جنبه‌های منفی عظیمی» خواهد داشت.

وی افزود: «ما به وضوح می‌گوییم که از عملیات نظامی حمایت نمی‌کنیم... ما در مقابل حامی استراتژی تحریم‌ها و اعمال فشار و مذاکره هستیم... ایده هر گونه حمله به ایران در حال حاضر مورد علاقه ما نیست.»

در کنار تحریم‌ها، مذاکره هسته‌ای با ایران نیز همچنان مطرح است و به تازگی تهران از آمادگی خود برای آغاز گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای خبر داده و آمریکا و اتحادیه اروپا از این اعلام آمادگی «محتاطانه»‌ استقبال کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG