لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

اسرائیل: ایران درباره پیشرفت های جدید هسته ای خود اغراق می کند


اهود باراک می گوید: «ايران اغراق می کند و برنامه هسته ای خود را در وضعيتی بهتر از آنچه که هست، نشان می دهد».
اهود باراک می گوید: «ايران اغراق می کند و برنامه هسته ای خود را در وضعيتی بهتر از آنچه که هست، نشان می دهد».
وزير دفاع اسرائيل می گوید که رونمایی از طرح های جدید در برنامه هسته ای ايران «بزرگنمايی عمدی از سوی دولت ايران» است. همزمان نخست وزیر ژاپن نسبت به حمله اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران هشدار داده است.

آقای باراک گفته است که جمهوری اسلامی ايران دستاورد جديدی در عرصه هسته ای نداشته و تنها به ارائه «نمايش» پرداخته است.

دولت ايران روز چهارشنبه برای نخستين بار ميله های سوخت هسته ای ساخته شده در ايران را در رآکتور تحقيقاتی تهران کارگذاری کرد و همزمان از راه اندازی «نسل جديد» سانتريفوژهای غنی سازی اورانيوم خبر داد.

اما اهود باراک که در ژاپن به سر می برد، بامداد پنجشنبه در مصاحبه با راديو اسرائيل گفت که «ايران اغراق می کند و برنامه هسته ای خود را در وضعيتی بهتر از آنچه که هست، نشان می دهد».

وی افزود برای مراسمی از اين قبيل که «نمايش های ايرانی» است، نبايد اهميتی قايل شد.

رسانه های اسرائيل به مراسمی که روز چهارشنبه در ايران به عنوان پيشرفت های جديد در طرح های هسته ای اين کشور برگزار شد، توجه بسياری نشان داده و تفسيرهای زيادی در باره آن پخش کرده و با کارشناسان متعددی در باره اين موضوع گفت و گو کرده اند.

در همين حال، يوشی هی کو نودا، نخست وزير ژاپن، روز چهارشنبه در ديدار با وزير دفاع اسرائيل، با دادن هشدار نسبت به حمله اسرائيل به ايران، اين تصميم را «بسيار خطرناک» ناميد.

به گزارش خبرگزاری ژاپنی کيودو و رسانه های اسرائيلی از جمله يديعوت آخرونوت، آقای نودا تاکید کرد که کشورش از اسرائيل می خواهد در خصوص تصميم های نظامی احتمالی در قبال ايران، «بسيار محتاط» عمل کند و بداند که آغاز يک جنگ «می تواند تمامی منطقه را بی ثبات کند و عواقب سختی داشته باشد» و لذا «بايد به تلاش های ديپلماتيک بخت بيشتری داد.»

مقامات وزارت خارجه ژاپن که اظهارات آنها درباره اين ديدار از سوی رسانه های ژاپنی و اسرائیلی نقل شده است، افزوده اند: نخست وزير ژاپن از وزير دفاع اسرائيل خواست که کشورش شکيبا باشد و تأکيد کرده است که حمله به ايران «قابل قبول نيست».

به گزارش خبرگزاری کيودو، آقای باراک از ابراز نظر صريحی در اين زمينه که آيا کشورش به سوی حمله می رود يا خير، خودداری کرد و به درخواست از ژاپن برای شدت بخشيدن به تحريم ها عليه ايران بسنده کرد.

گزارش های رسانه های ياد شده می گويد که يوشی هی کو نودا به اهود باراک «قول» داد که دولت توکيو و ساير منابع ژاپنی، خريدهای نفتی از ايران را هر چه بيشتر محدود کنند.

تنها ده درصد از نياز نفتی ژاپن از سوی ايران تأمين می شود.

آقای باراک در سفر به ژاپن با همتای خود و نيز با وزير خارجه اين کشور هم در مورد امور مرتبط با ايران گفت و گو کرده است. او در سفر به سنگاپور، تايلند و ساير کشورهای خاور دور نيز از دولت ها خواسته است که ايران را هدف بيشترين تحريم ها قرار دهند.

همچنين، وزير دفاع اسرائيل در پايان ديدار با نخست وزير ژاپن به خبرنگاران گفت: «مسئله ترورِ ناشی از ايران را که حزب الله نيز در آن دخيل است، مطرح کرده و تأکيد کرديم که همين روزها که برنامه ريزی هايی برای هدف قرار دادن اسرائيلی ها در هند، گرجستان و تايلند در جريان بوده است، می بينيم که عوامل تروريسم همه چارچوب های پيشين را در هم می شکنند؛ قواعد شناخته شده ديپلماتيک را زير پا می گذارند و مناسبات بين ملت ها را هدف قرار می دهند.»

اهود باراک به تازگی چند بار از «گزينه نظامی» و کاهش فرصت ها تا «ضد ضربه شدن» تأسيسات هسته ای ايران سخن گفته است، که اين اظهارات به نوشته روزنامه نيويورک تايمز، موجب نگرانی در ميان دولتمردان آمريکا شده است.

لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا که روزنامه واشينگتن پست دو هفته پيش به نقل از او احتمال داده بود که حمله اسرائيل به سايت های اتمی ايران در بهار عملی شود، روز سه شنبه در نشست کميته تسليحاتی سنای آمريکا، گفت که اسرائيل هنوز برای چنين حمله ای تصميم نگرفته است.

از سوی ديگر، ژنرال بنی گانتس، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل، شامگاه چهارشنبه در سخنانی گفت: «حکومت آيت الله ها در ايران در اوج مسابقه تسليحاتی است و همزمان تلاش دارد که به هدف های اسرائيلی و غربی در جهان لطمه بزند.»

ژنرال گانتس در مراسم يادبود بيش از هفتاد عضو نيروی هوايی اسرائيل که در سقوط بالگردهای نظامی در دهه نود کشته شده بودند، افزود که «وظيفه ما آماده بودن برای هر چالشی است.»
XS
SM
MD
LG