لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۷

سازمان ملل: مرگ دست‌کم ۱۸۷ کودک در سوریه در هفت ماه گذشته


ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
سازمان ملل متحد روز جمعه با اعلام کشته شدن «بیش از سه هزار» تن، از جمله «دست‌کم ۱۸۷ کودک» در جریان ناآرامی‌های سوریه، نسبت به وضعیت حقوق بشر در این کشور هشدار داد و خواستار اقدامی جهانی در این زمینه شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای با تأکید بر کشتار و سرکوب «به شدت بی‌رحمانه» مردم در سوریه، هشدار داد که تداوم سرکوب‌ها در سوریه می‌تواند یه جنگ داخلی منجر شود.

او تأکید کرد که این مسئولیت جامعه جهانی است تا وارد عمل شده و از مردم سوریه محافظت کند.

به نوشته این بیانیه، در هفت ماه گذشته «بیش از سه هزار تن» جان باخته‌اند که از این تعداد «دست‌کم ۱۸۷ تن» کودک بوده‌اند.

همچنین در این بیانیه تأکید شده است که تنها در «۱۰ روز گذشته»، «بیش از صد نفر» جان باخته‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه همچنین تأکید کرد که در ماه‌های گذشته، «هزاران تن بازداشت شده‌، ناپدید شده‌اند و تحت شکنجه قرار گرفته‌اند».

خانم پیلای گفت که دولت سوریه در این مدت «به وضوح» در محافظت از مردم سوریه ناموفق بوده و «درخواست‌های جامعه بین‌الملل برای همکاری در زمینه تحقیقات بین‌المللی را نادیده گرفته است».

بیانیه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی منتشر شده است که در دو روز گذشته، بخش‌های مختلفی از سوریه دستخوش ناآرامی بوده و به گفته ناظرین حقوق بشری سوریه در این دو روز «دست‌کم ۴۳ تن» کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نقل از فعالان حامی دموکراسی در سوریه روز پنج‌شنبه در جریان اعتراض‌ها «۳۶ تن»، از جمله «۲۵ سرباز» کشته شده‌اند.

روز جمعه نیز در جریان راه‌پیمایی‌هایی که در حمایت از سربازان جدا شده از ارتش سوریه در جای جای سوریه به راه افتاده، آن‌گونه که گروه‌های حقوق بشری سوریه گفته‌اند «دست‌کم هفت تن» جان باخته‌اند.

ناآرامی‌ها در سوریه از هفت ماه پیش آغاز شده است. معترضین خواستار برکناری بشار اسد از قدرت هستند، اعتراضی که با سرکوب‌های شدید حکومتی همراه بوده است.

دولت سوریه در این مدت سرکوب شهروندان را تکذیب کرده و اعلام کرده است که تنها به دنبال گروه‌ها و شورشیان مسلح بوده است.

در ماه‌های گذشته کشورهای بسیاری نسبت به ناآرامی‌های سوریه ابراز ناخشنودی و نگرانی کرده و اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌هایی را متوجه دولت سوریه کرده‌اند.

همچنین شورای همکاری خلیج فارس نیز روز پنج‌شنبه خواستار نشست فوری اعضای اتحادیه عرب، برای بحث و گفت‌و‌گو پیرامون خشونت‌ها در سوریه شده است.
XS
SM
MD
LG