لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

هواداران بشار اسد در دمشق راهپیمایی کردند


یکی از حامیان بشار اسد که با در دست گرفتن پرچم های چین و روسیه برفراز دمشق از هلیکوپتر آویزان شده و برفراز مردم گردانده شد.
یکی از حامیان بشار اسد که با در دست گرفتن پرچم های چین و روسیه برفراز دمشق از هلیکوپتر آویزان شده و برفراز مردم گردانده شد.
هزاران نفر از هواداران بشار اسد، رییس جمهوری سوریه روز چهارشنبه در دمشق پایتخت این کشور دست به راهیپمایی زدند و شعارهایی از جمله «رییس جمهوری من اسد، کشورم سوریه» سردادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، راهپیمایان همچنین در شعارهای و پلاکاردهایی که در دست داشتند، از چین و روسیه به خطار وتوی قطعنامه علیه دولت سوریه برای به کار گیری خشونت علیه مردم، تقدیر و تشکر کردند.

سازمان ملل متحد می گوید در هفت ماه گذشته و از زمان بروز ناآرامی ها و اعتراض های مردمی نزدیک به سه هزار تن از مردم غیرنظامی به دست ماموران نظام سوریه کشته شده اند. سازمان عفو بین الملل هم گزارش هایی از رفتار خشن و شکنجه بازداشت شدگان منتشر کرده است. همچنین فعالان حقوق بشر می گویند هزاران تن در جریان شش ماه گذشته دستگیر شده و به زندان افتاده اند.

دولت بشار اسد می گوید درگیری ها و ناآرامی ها به دلیل مقابله با «گروه های تروریستی» است و تاکنون «یک هزار و یکصد تن» از نیروهای امنیتی و نظامی سوریه در این درگیری ها کشته شده اند.

گروه های حقوق بشر سوریه می گویند هیچ گونه درگیری نظامی از سوی معترضان روی نداده و تمامی تجمع ها صلح آمیز بوده و آن دسته از درگیری های نظامی میان نیروهایی بوده که حاضر نشدند به سوی مردم شلیک کنند و با نیروهای مافوق خود درگیر شده و کشته شده اند.

در تظاهرات روز چهارشنبه که بزرگترین راهپیمایی حامیان بشار اسد در چند ماه گذشته گزارش شده، حامیان دولت عکس بزرگ بشار اسد و پرچم بزرگ سوریه را در میدان های اصلی شهر حرکت دادند.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است تمامی حامیان بشار اسد در مرکز دمشق جمع شدند که تا کنون شاهد تظاهرات ضد دولتی نبوده و بیشتر منطقه مرکزی پایتخت را حامیان دولت تشکیل می دهند.

تظاهرات مردمی در سوریه از درعا در جنوب سوریه شروع شد و به بخش های شمالی و شرقی سوریه کشیده شد. در چند ماه گذشته بیشتر نقاط سوریه که خارج از دمشق بوده شاهد اعتراض های مردمی بوده است.

رویترز در گزارشی نوشت در جریان راهیپمایی روز چهارشنبه در دمشق، مردی که خود را از یک هلیکوپتر آویزان کرده بود با در دست داشتن پرچم های روسیه و چین برفراز مردم و میدان شهر گردانده شد.

چین و روسیه تا این لحظه مانع هرگونه فشار شورای امنیت سازمان ملل برای توقف سرکوب های خشونت بار مردم غیرنظامی در سوریه شده اند و حمایت های خود از دولت بشار اسد را قطع نکرده اند. هرچند هر دو کشور از دمشق خواسته اند دست به اصلاحات واقعی بزند و با مخالفان و معترضان وارد گفت وگو شود.

وزارت خارجه چين روز سه شنبه يازدهم اکتبر به شکل غيرمستقيم هشدار داد که با وجود رای منفی به قطعنامه شورای امنيت عليه حکومت سوريه، ولی تداوم وضعيت فعلی را در آن کشور تحمل نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چين گفت که حکومت سوريه بايد به سرعت به وعده های خود درمورد اجرای اصلاحات دمکراتيک عمل کرده وچين با تداوم خشونت ها مخالف است و نمی خواهد که خونريزی، درگيری و تلفات بيشتری در آن کشور روی دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چين افزود:« ما معتقديم که حکومت سوريه بايد با سرعت وعده های خود را در مورد اصلاحات دمکراتيک به اجرا گذاشته ، برخوردی نرم تر با مخالفان و مذاکره با تمام گروههای ديگر را در پيش گرفته و از راه گفت وگو اين مشکلات را به شکل درست حل و فصل کند.»

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که موضع گيری وزارت خارجه چين با سخنان هفته پيش ديمتری مدودف رييس جمهور روسيه شباهت دارد که گفته بود اگر بشار اسد نمی تواند اصلاحات را به اجرا بگذارد بايد از قدرت کناره گيری کند.
XS
SM
MD
LG