لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

آمریکا: بشار اسد باید هم‌اکنون از قدرت کناره‌گیری کند


جِی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
جِی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
به دنبال ترور روز جمعه مشعل تمو، یکی از رهبران سرشناس کرد و مخالف بشار اسد، و همچنین تداوم خشونت‌ها و سرکوب‌ها در سوریه، ایالات متحده آمریکا بار دیگر خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شد.

اتحادیه اروپا نیز ترور مشعل تمو را محکوم کرده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جِی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه در بیانیه‌ای از بشار اسد خواست تا «هم‌اکنون» از قدرت کناره بگیرد و افزود که آقای اسد «پیش از آن‌که کشور (سوریه) را بیشتر در این سراشیبی خطرناک پیش ببرد» باید استعفا کند.

مشعل تموی، ۵۳ ساله، از بنیان‌گذاران حزب «المستقبل» کُرد و سخنگوی این حزب که از اعضای شورای نوپای ملی سوریه نیز بود، روز جمعه در شهر قامشلی، در شمال شرق سوریه، در منزل خود و به دست افراد ناشناسی به ضرب گلوله از پای در آمد. گفته می‌شود که در جریان این تیراندازی پسر او و یک فعال کرد دیگر نیز زخمی شده‌اند.

خبرگزاری دولتی سانا در سوریه «یک گروه تروریستی مسلح» را مسئول این ترور دانسته و این در حالی است که فعالان محلی معتقدند که آقای تمو توسط شبه‌نظامیان حامی دولت بشار اسد کشته شده است.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه ترور مشعل تمو توسط افراد مسلح نقابدار را «به شدت» محکوم کرد و نسبت به سرکوب‌های دمشق علیه اعتراض‌های حامیان دموکراسی در سوریه ابراز نگرانی کرد.

ترور مشعل تمو سه روز پس از آن صورت گرفت که چین و روسیه، دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به پیش‌نویس قطعنامه تحریمی علیه حکومت بشار اسد رأی مخالف دادند، اقدامی که انتقاد آمریکا را به همراه داشت.

ایالات متحده در بیانیه روز جمعه خود در اشاره به این مسئله اظهار کرد: «قابل ذکر است که این اقدامات خشونت‌آمیز تنها سه روز پس از آن صورت گرفته است که شورای امنیت سازمان ملل موفق نشد در واکنش به سرکوب بی‌رحمانه در سوریه به منظور فراخوان نظارت بین‌المللی بر وضعیت حقوق بشر در سوریه قطعنامه صادر کند.»

روسیه و چین می‌گويند قطعنامه شورای امنيت عليه حکومت قذافی در لیبی که با منظور محافظت از غيرنظاميان صادر شد، مورد سوء‌استفاده ناتو قرار گرفت و اکنون اين نگرانی وجود دارد که صدور قطعنامه عليه حکومت بشار اسد نیز زمينه مداخله نظامی در سوريه را فراهم کند.

«کشته شدن دست‌کم ۱۶ تن» در ۴۸ ساعت گذشته در سوریه

همچنین فعالان سوری می‌گویند که روز شنبه و در جریان مراسم خاکسپاری مشعل تمو در قامشلی نیز نیروهای امنیتی با گشودن آتش به روی عزاداران، «دست‌کم دو تن» را کشته‌اند.

این در حالی است که گزارش‌های روز جمعه نیز حاکی از کشته شدن «دست‌کم ۱۴ تن»‌ بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از فعالان سوری، برگزاری مراسم خاکسپاری مشعل تمو که به گفته فعالان سوری «بیش از پنجاه هزار نفر» در آن شرکت کرده‌اند، از سوی مأموران امنیتی به خشونت کشیده شده است و مأموران با شلیک به سمت افراد حاضر در مراسم دست‌کم دو تن را کشته و تعدادی را نیز زخمی کرده‌اند.

به گفته مخالفان دولت سوریه، روز جمعه نیز «دست‌کم ۱۴ تن» دیگر در جریان تظاهرات اعتراضی در نقاط مختلف سوریه کشته شده‌اند.

از زمان آغاز ناآرامی‌ها و اعتراض‌های مردمی علیه حکومت بشار اسد در سوریه حدود هفت ماه می‌گذرد.

مخالفان خواهان برکناری بشار اسد از قدرت هستند و این در حالی است که اعتراض‌های آن‌ها در این مدت با سرکوب دولتی همراه بوده است.

سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه اعلام کرد که آمار کشته‌های غيرنظامیان در جريان حمله و سرکوب خشونت‌بار معترضان از سوی ماموران امنيتی در سوريه از دو هزار و ۹۰۰ نفر فراتر رفته است.
XS
SM
MD
LG