لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

حمله حاميان بشار اسد با گوجه فرنگی به سفير آمريکا در دمشق


نوشته های که روی دیوار نزدیک به سفارت آمریکا در دمشق نصب شده و روی آن نوشته شده: «فورد، به خانه ات برگرد.»
نوشته های که روی دیوار نزدیک به سفارت آمریکا در دمشق نصب شده و روی آن نوشته شده: «فورد، به خانه ات برگرد.»
گزارش ها حاکی است جمعی از حاميان حکومت بشار اسد روز پنجشنبه به رابرت فورد، سفير آمريکا در دمشق و در حالی که به ديدار با سران معترضان رفته بود، حمله کردند و به سمت او گوجه فرنگی و تخم مرغ پرتاب کردند.

«حسن عبدالعظيم» از سياستمداران اپوزیسیون سوريه به رويترز گفت: «به محض ورود آقای فورد، جمعی حدود يکصد نفره که هماهنگ عمل می کردند، ظاهر شده و به سمت هردوی ما گوجه فرنگی و تخم مرغ پرتاب کرده و شعار سردادند.»

وی افزود: «جمع مزبور خيلی خشن و خصمانه ظاهر شد و به ماشين سفير آمريکا هم خسارت هايی وارد شده ولی رابرت فورد در جريان اين ناآرامی آسيبی نديد.»

وزارت خارجه سوريه پس از اين حمله در بيانيه ای گفت: «اين ها نشان می دهد که آمريکا تلاش دارد گروه های مخالف در سوريه را به عمليات نظامی در مقابل دولت تشويق کند.»

به گزارش رويترز، به نظر می رسد اين بيانيه وزارت خارجه سوريه، واکنشی باشد به مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا که روز سه شنبه در کنفرانس خبری خود در مورد افزايش خشونت ها در سوريه گفته بود: «جای تعجب ندارد. اين طور که حاکميت دمشق با معترضان برخورد می کند، انتظار می رود که مخالفان و معترضان هم از اعتراض مدنی دست برداشته و به سمت خشونت بروند.»

رابرت فورد، سفير آمريکا در دمشق، پيشتر به همراه سفير فرانسه به يکی از مناطق اعتراضی سفر کرده بود که عصبانيت و خشم مقامات حاکميت سوريه را در پی داشت.

چندی پیش هم افراد هوادار حکومت بشار اسد در دمشق در حالی که میله‌های فلزی در دست داشتند با پرتاب سنگ و تخم مرغ به سفیر فرانسه در سوریه حمله کردند اما وی توانست سوار بر خودرو از محل دور شود.

پیش از این نیز حمله‌های هواداران بشار اسد به سفارت فرانسه باعث زخمی شدن دست‌کم سه تن از کارکنان این سفارتخانه شده‌بود.

آقای عبدالعظيم که رهبر حزب اتحاد سوسياليست دموکراتيک عربی است و حزبش در سوريه ممنوع اعلام شده، روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «مهاجمان کاملا هماهنگ شده عمل کردندو به محض رسيدن سفير آمريکا، به ساختمان حمله کرده و تلاش کردند در را شکسته و وارد شوند ولی موفق به اين کار نشدند.»

وزارت خارجه آمريکا در بيانيه ای اعلام کرد: «سفير آمريکا در دمشق به امور ديپلماتيک و عادی خود مشغول بوده که هر سفارتی به آن می پردازد.»
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا هم روز پنجشنبه گفت: «جمعيت ياد شده خيلی خشن بودند وسعی کردند به ماشين های ديپلماتيک سفارت حمله کنند ولی نتوانستند آسيب جسمی به کسی وارد کنند و نيروهای انتظامی سوريه راه را برای گذر ماشين سفير باز کردند و آن ها را از محل درگيری دور کردند.»

سازمان ملل متحد می گويد طی درگيری نيروهای نظامی و امنيتی سوريه با اعتراض های مردمی در اين کشور، بيش از دو هزار و ۷۰۰ تن کشته شده اند.

دولت مرکزی دمشق می گويد در حال بررسی و اجرای برخی اصلاحات و گفت و گو با مخالفان است ولی اين غرب است که مانع از اجرای اين کار می شود.

شماری از منابع آگاه سوريه می گويند دولت هيچ تلاشی برای گفت وگو با آن ها نداشته و گفته اند تا وقتی که نيروهای نظامی به کشتن مردم ادامه می دهند، نمی توان گفت وگويی داشت و برای هر راه حلی، اول بايد کشتار مردم متوقف شود.

اروپا پيش نويس قطعنامه ای را به شورای امنيت سازمان ملل ارائه کرده که انتظار می رود اين هفته به رای گذاشته شود. اين پيش نويس از دمشق خواسته به سرعت تمامی کشتار ها و خشونت ها را متوقف کند در غير اين صورت تحريم های بين المللی عليه سوريه اعمال خواهد شد.

آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم هايی را عليه دولت حاکم بر سوريه به اجرا گذاشته اند ولی هنوز تحريم بين المللی عليه حاکميت بشار اسد اعمال نشده است.
XS
SM
MD
LG