لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

مذاکره گروه جی هفت و همپیمانان‌شان بر سر تحریم نفت ایران


میدان نفتی آزادگان
میدان نفتی آزادگان
ایالات متحده به همراه همپیمانان اروپایی و عرب خود قصد دارند در نشست پیش‌رویشان در رم با موضوع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، نحوه برقراری ثبات در بازار انرژی جهانی، پس از تحریم نفت و بانک مرکزی ایران را بررسی کنند.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال به نقل از مقام‌های اروپایی و آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، آورده است که تحریم نفت و بانک مرکزی ایران بزرگترین مواجهه اقتصادی و مستقیم غرب و ایران است و به همین دلیل غرب در صدد است امنیت انرژی خود پس از اعمال این تحریم‌ها علیه ایران را تضمین کند.

در همین زمینه نمایندگان ۱۱ کشور مدافع تحریم‌های ایران در قالب گروهی با نام «ائتلاف کشورهای هم‌فکر»، تصمیم دارند روز سه‌شنبه در رم گرد هم آمده و در خصوص نحوه کاهش تأثیرات منفی این تحریم‌ها بر بازار جهانی گفت‌و‌گو کنند.

به گفته مقام‌های آگاه، غرب خواهان آن است تا در صورت اجرایی شدن کامل این تحریم‌ها در ماه‌های آینده، کشورهای تولید کننده نفت نظیر عربستان سعودی، کویت و امارات با افزایش سطح صادرات خود به اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی تحریم‌کننده ایران، نیازهای حوزه انرژی آن‌ها را تأمین کنند.

آمریکا و هم‌پیمانانش در صدد هستند تا به منظور مقابله با برنامه اتمی ایران که نگرانی از ماهیت آن در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به چشم می‌خورد، جمهوری اسلامی را از هرچه بیشتر تحت فشار قرار دهند. این‌بار از جمله مسئله تحریم بانک مرکزی و نفت ایران نیز مطرح شده است.

در این میان آن‌چه نگرانی غرب و هم‌پیمانانش را برانگیخته، تأثیر ناگوار این تحریم‌ها بر حوزه انرژی جهانی است.

جمهوری اسلامی نیز بارها ضمن تأکید بر این‌که تحریم نفت ایران امکان‌پذیر نیست، هشدار داده است که این اقدام موجب افزایش شدید قیمت نفت شده و بازار جهانی را متلاطم خواهد کرد.

حاضران در نشست روز سه‌شنبه عبارتند از اعضای گروه جی۷؛ آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا، و همچنین کره جنوبی، استرالیا، عربستان سعودی و امارات.

حضور عربستان در این گروه در حالی به چشم می‌خورد که پیشتر ایران ابراز اطمینان کرده بود که عربستان سعودی از تحریم نفت ایران حمایت نخواهد کرد.

به گفته دیپلمات‌های غربی، قرار بر این است که در این نشست، صادرات نفت ایران و قیمت‌ انرژی در سطح جهان مورد بحث قرار بگیرد.

دیپلمات‌ها همچنین تأکید کرده‌اند که این نشست در عین حال بر روی اموری نظیر تحریم بخش مالی و حمل و نقل ایران و در عین حال نحوه گردش آزادانه اطلاعات در ایران نیز تمرکز خواهد کرد.

غرب و همپیمانانش بر این باورند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و با اعمال فشار بر جمهوری اسلامی خواستار شفاف‌سازی در این زمینه هستند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که برنامه هسته‌ایش تنها ماهیت صلح‌آمیز دارد و به فعالیت‌هایش در این زمینه ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG