لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

سناتور جمهوری‌خواه: شاید آمریکا مجبور شود به ایران حمله کند


مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه
مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه
یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که پیش‌بینی می‌شود در صورت پیروزی میت رامنی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پست معاونت وی را بر عهده بگیرد، می‌گوید امکان دارد برای بازداشتن ایران از پیشبرد برنامه اتمی‌ خود، به حمله نظامی یک جانبه آمریکا نیاز باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارکو روبیو، سناتور ۴۰ ساله از فلوریدا روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت، در سخنانی با اشاره به ایران گفت: «از زمانی که آمریکا رهبری جهان را بر عهده گرفته، گزینه ترجیحی ما این‌بوده است که از طریق همکاری با دیگران به اهدافمان برسیم... اما آمریکا در گذشته نیز یک جانبه عمل کرده است و من معتقدم در آینده نیز، در صورت نیاز باید به اقدام یک جانبه روی بیاورد.»

وی که در موسسه تحقیقاتی «بروکینگز» در واشینگتن سخنرانی می‌کرد، تأکید کرد که مقامات آمریکایی باید با همراهی سازمان ملل و دیگر گروه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی را مهار کنند.

آقای روبیو با این‌حال افزود: «ما همچنین باید همتایان خود و جهان را برای واقعیت آماده کنیم، به این معنا که متأسفانه در صورت شکست تمامی راه‌ها، منع ایران از پیشبرد برنامه هسته‌ایش، نیازمند راه حل نظامی است.»

این سناتور جمهوری‌خواه تأکید کرد که آمریکا نباید در جریان جوش و خروشی که خاورمیانه را در بر گرفته، کنار بایستد، بلکه باید در مقام رهبری برای حل این بحران جهانی قدم بردارد.

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که روزنامه امریکایی «یو اس اِی تودِی» نیز روز پنجشنبه، هفتم اردیبهشت ماه، در گزارشی نوشت که برخی از کارشناسان معتقدند علیرغم تحریم‌ها، تغییری در تمایلات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایجاد نشده است.

کِنِت کَتزمَن، متخصص مسائل خاورمیانه دربخش تحقیقاتی کنگره آمریکا، در این خصوص به این روزنامه آمریکایی گفته است که به طور حتم تحریم‌ها بر ایران تأثیر گذار بوده‌اند، اما مسئله این است که آیا این تحریم‌ها تأثیر کافی را داشته‌اند؟

مسیح ظریف، مدیر تیم ایران در پروژه «تهدیدهای بحرانی« موسسه آمریکن انترپرایز آمریکا نیز گفته است هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تحریم‌ها رهبران ایران را واداشته باشند تا برنامه هسته‌ای خود را به تعویق بیاندازند یا‌ آن را مورد تجدید نظر قرار دهند.

با این‌حال ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نظر دیگری دارد.

خانم نولند روز چهارشنبه بازگشت ایران به پای میز مذاکره با گروه ۵+۱ و تصمیمش مبنی بر پیگیری مذاکرات در بغداد را «نتیجه مستقیم» تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی دانست.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و قصد دارد با اعمال فشارها و تحریم‌های گسترده، ایران را به پاسخگویی در این زمینه وادارد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ایش کاملا صلح‌آمیز است.
XS
SM
MD
LG