لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

نیروهای افغان مسئولیت زندان «پروان» را بر عهده می‌گیرند


زندان پایگاه هوایی بگرام در افغانستان
زندان پایگاه هوایی بگرام در افغانستان
طبق توافق صورت گرفته میان ایالات متحده و افغانستان، قرار بر این است که در ماه‌های آینده نیروهای آمریکایی مسئولیت کنترل زندانیان افغان ساکن زندان «پروان» افغانستان را به نیروهای داخلی واگذار کنند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، آمریکا و افغانستان به توافق رسیده‌اند تا در شش ماه آینده نیروهای افغان به تدریج مسئولیت نظارت بر حدود سه هزار زندانی افغان حاضر در زندان «پروان»، در نزدیکی پایگاه هوایی بگرام را بر عهده بگیرند. در حال حاضر این زندانیان تحت نظارت نیروهای آمریکایی هستند.

این توافق پس از آن صورت گرفت که به دنبال سوزانده شدن «اتفاقی» چند نسخه قرآن در زندان پایگاه هوایی بگرام، چندین روز ناآرامی در افغانستان درگرفت و این اتفاق موجب تیره شدن روابط آمریکا و افغانستان شد.

به دنبال ناآرامی‌هایی که به مرگ دست‌کم ۳۹ نفر از جمله چهار نظامی آمریکایی انجامید، آمریکا از این پیشامد پوزش خواست، اما شورای علمای افغانستان در بیانیه‌ای عذرخواهی آمریکا را کافی ندانست و از جمله خواستار آن شدند که کنترل زندانی‌ها در کشور به دولت افغانستان سپرده شود.

پیشتر نیز حامد کرزی بارها درخواست کرده بود که نظارت بر زندان‌های افغانستان به نیروهای داخلی واگذار شود.

روز جمعه طبق توافق‌نامه‌ای که از سوی وزیر دفاع افغانستان و فرمانده عمومی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان به امضا رسید، قرار بر این شد که در دور اول، حدود ۵۰۰ زندانی در عرض ۴۵ روز به نیروهای افغان واگذار شوند.

قرار بر این است که زندانیان در نهایت به ساختمان‌های جدیدی که در محوطه زندان‌های «پروان» و «پل چرخی» در دست ساخت هستند، منتقل شوند، اما تا آن زمان این افراد به بخشی از زندان «پروان» که تحت نظارت نیروهای افغان است فرستاده می‌شوند.

زندان پروان در استانی به همین نام در شرق افغانستان و «پل چرخی» در شرق کابل واقع است.

اگرچه زندانیان افغان زندان «پروان» به مرور به نیروهای افغان واگذار می‌شوند، به گفته مقام‌های رسمی طبق این توافق نیروهای آمریکایی به منظور «مشاوره‌ های فنی» و «حمایت‌‌های» لازم در این پایگاه مستقر می‌مانند.

علاوه بر این فرماندهان افغان اختیار آن را نخواهند داشت تا به میل خود زندانیان را آزاد کنند.

این توافق شامل حال ۵۰ زندانی غیرافغان زندان «پروان» نمی‌شود و سرنوشت این افراد همچنان نامعلوم است.

وزیر دفاع افغانستان روز جمعه پس از امضای این توافق‌نامه، این اقدام را زمینه‌ساز امضای سند همکاری‌های درازمدت استراتژیک میان کابل و واشینگتن خواند.

سند همکاری استراتژیک بین افغانستان و ایالات متحده ناظر بر روابط نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان با دولت این کشور پس از خروج این نیروها از کشور در سال ۲۰۱۴ خواهد بود.
XS
SM
MD
LG