لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

حملات سایبری علیه رادیو فردا


رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که ۱۵ روزنامه‌نگار رادیو فردا، هدف حمله‌های سایبری در فضای آنلاین قرار گرفته‌اند.

در این بیانیه که روز چهارشنبه ۱۱ بهمن منتشر شد، آمده است: «اقدامات تازه جمهوری اسلامی در فشار بر رسانه‌های مستقل که نمونه اخیر آن بازداشت ۱۵ روزنامه‌نگار در ایران بوده، به خارج از مرزهای ایران نیز کشیده شده است. این حملات در خارج از مرزهای ایران از جمله شامل حملات سایبری در فضای آنلاین به دست کم ۱۵ خبرنگار رادیو فردا بوده است.»

رادیو فردا اعلام کرده است دست‌کم سه روزنامه‌نگار در این رسانه همچون همتایان خود در بی‌بی‌سی فارسی و دیگر رسانه‌های خارج از ایران، هدف اقداماتی همچون ایجاد صفحه‌های جعلی در فیس‌بوک و در وبلاگ‌ها قرار گرفته‌اند که اطلاعات غلط با هدف بدنام‌کردن آنان منتشر می‌کنند.

پیش از این صفحه فیس‌بوک رادیو فردا نیز در نخستین سال فعالیت خود با حمله هکرها روبه‌رو شده بود. صفحه فیس‌بوک رادیو فردا هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار کاربر دارد.

کوین کلوز، سرپرست رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد، در این باره گفته است: «این حملات علیه روزنامه‌نگاران ما در رادیو فردا غیرقانونی‌ است و نشان می‌دهد حکومت ایران تا چه اندازه برای جلوگیری از رسانه‌های آزاد و مستقل پیش می‌رود.»

آقای کلوز گفته است: «ما بیمی از ادامه این تلاش‌ها برای مرعوب‌کردن روزنامه‌نگاران‌مان نداریم و به خبر رسانی خود ادامه می‌دهیم.»

طبق این اطلاعیه، روزنامه‌نگاران رادیو فردا هدف حمله‌های هماهنگ ویروس‌های تروجان قرار گرفته‌اند که در قالب ای‌میل‌هایی از فرستنده‌های معتبر یا ضمیمه‌های ای‌میل فرستاده می‌شوند که وقتی باز می‌شوند، می‌توانند آدرس‌ها و دفترچه تلفن، پسووردها و اطلاعات حساس دیگری را از رایانه کاربر استخراج کنند. در برخی موارد نیز هک‌کنندگان از این اطلاعات استفاده کرده‌اند تا خود را جای افراد مرتبط با رادیو فردا جا بزنند و با کارکنان این رادیو ارتباط برقرار کنند.

اطلاعیه رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید این حمله‌های سایبری در ادامه روش‌هایی است که حکومت ایران پیشتر علیه رادیو فردا به کار گرفته است.

در بهار سال جاری خورشیدی، رادیو فردا دست‌کم ۲۰ تلاش مشابه از سوی دستگاه‌های امنیتی برای مرعوب‌کردن روزنامه‌نگاران رادیو فردا از طریق بازجویی و تهدید اعضای خانواده آنان در ایران را تجربه کرد.

در ۱۲ خرداد امسال رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی با انتشار بیانیه‌ای از افزایش فشارها بر خانواده‌های کارکنان رادیو فردا در ایران خبر داد و گفت که تعدادی از خانواده‌های کارکنان رادیو فردا مورد بازجویی و تحت فشار قرار گرفته‌اند.

طبق این اطلاعیه در یک سال گذشته تا زمان انتشار این اطلاعیه، دستکم در ۲۰ مورد وابستگان کارکنان رادیو فردا در ایران مورد بازجویی قرار گرفته و تهدید شده‌اند. در مواردی بازجویی‌ها تا چند ساعت به طول انجامیده است.

ایران یکی از بدترین آمارها را از نظر آزادی مطبوعات در جهان دارد. گزارشگران بدون مرز در فهرست سالانه شاخص آزادی مطبوعات، ایران را از میان ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۷۴ قرار داده است.

در این فهرست، ایران از نظر آزادی مطبوعات در میان تعداد کشورهای یادشده در رتبه ۱۷۴قرار گرفته‌است. برپایه اطلاعات این جدول، تنها پنج کشور سومالی، سوریه، ترکمنستان، کره شمالی و اریتره در زمینه آزادی مطبوعات جایگاه بدتری نسبت به ایران دارند.

در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته، ۸ و ۹ بهمن، ماموران امنیتی ایران ۱۴ روزنامه‌نگار را بازداشت کرده‌اند.

این روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده شامل میلاد فدایی اصل، سلیمان محمدی، ساسان آقایی، نسرین تخیری، جواد دلیری، امیلی امرایی، نرگس جودکی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، پژمان موسوی، اکبر منتجبی، کیوان مهرگان و حسین یاغچی است. همچنین مطهره شفیعی نیز از بازداشت‌شدگان بود که بعدا با کفالت آزاد شد.

طبق گزارش‌ها، این بازداشت‌ها در روز چهارشنبه ادامه پیدا کرده است و دست‌کم دو روزنامه‌نگار دیگر از جمله علی دهقان در این روز بازداشت شده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران ایرانی از سوی این وزارتخانه صورت گرفته و احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران در این باره ادامه پیدا می‌کند.

وزارت اطلاعات ایران گفته است این روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، «یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» هستند که ماموران این وزارتخانه پس از «ماه‌ها تحت‌نظر و تعقیب» گرفتن این گروه، موفق به کشفش شده‌اند.

این بازداشت‌ها انتقاد سازمان‌های بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز، دیدبان حقوق بشر و سازمان اطلاع‌رسانی و امنيت خبرنگاران ايتاليا را در پی داشته است و دولت‌های بریتانیا و فرانسه هم این بازداشت‌ها را محکوم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG