لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

احمدی‌نژاد: باید ویلاسازی کنیم


محمود احمدی‌نژاد با تاکید دوباره بر واگذاری زمین به شهروندان ایرانی برای ویلاسازی، گفته که «تعداد خانه‌ها در ایران بیش از تعداد خانوارهاست» و پس از این برنامه‌های دولتی مسکن‌سازی باید به صورت ویلایی دنبال شوند.

به گزارش خبرگزاری‌ ایسنا، رییس جمهوری ایران در سمنان گفته است: «‌از نظر شرعی اشکال ندارد که به مردم زمین بدهیم. چون وسعت زمین زیاد است و می‌توانیم زمین‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ متری به مردم بدهیم تا خانه‌های ویلایی بسازند و وقتی فرزندان آنها خانواده تشکیل می‌دهند بتوانند از این زمین‌ها استفاده کنند.»

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که حدود ۲۳ میلیون خانوار در ایران زندگی می‌کنند، گفته است: «اگر به هر کدام پنج هکتار زمین بدهیم کشور تمام نمی‌شود و نسل‌ها اداره می‌شوند».

رئیس جمهوری اسلامی ایران پیش از این در ۲۴ آذر نیز از ایده واگذاری زمین به شهروندان سخن گفته بود.

او در دیدار با فرماندهان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه که در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و اقتصادی ایران فعال است، گفته بود: «سپاه اموال و زمین های فراوانی در تهران و شهرهای مختلف در اختیار دارد که می تواند بخشی از آن را تبدیل کرده و مورد استفاده قرار دهد.»

محمود احمدی‌نژاد پیشتر در خرداد ماه سال ۹۰ از طرح تازه دولت خود براى ساخت «مسکن ویلایى» و «واگذارى هزار متر زمین به هر خانواده ایرانى براى ساخت خانه و باغ» خبر داده بود.

او گفته بود این طرح تا پایان سال ۹۰ آماده می‌شود و آن را یک «انقلاب واقعى در شهرسازى کشور» توصیف کرده بود. با این حال در دو سال گذشته جزئیات چندانی درباره این طرح منتشر نشد.

محمود احمدی‌نژاد با محاسبه کل اراضى ایران و تقسیم آن به زمین‌هاى قابل کشت و «زمین‌هاى قابل استفاده» گفته بود: «مى‌توان به هر خانوار هزار متر زمین داد تا آنها یک واحد ۱۰۰ مترى در سه طبقه احداث و الباقى زمین را به باغ تبدیل کنند.»

رئیس جمهوری اسلامی ایران در حالی این ایده را مطرح کرد که سه ماه پیش از آن در اسفند ۸۹ رهبر جمهورى اسلامى با طرح او براى احداث «باغ‌شهرها» در اطراف شهرهاى بزرگ و قطعه‌بندى زمین‌هاى اطراف تهران به منظور ویلا‌سازى مخالفت کرده بود.

آیت‌الله علی خامنه‌اى در این باره گفته بود: «این موضوع که اخیراً مطرح شده است، زمینه را براى ورود افراد سوءاستفاده‌کننده و تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعى فراهم خواهد کرد.»

در دى ماه سال ۸۹ محمود احمدى‌نژاد در نشست شوراى عالى مسکن خواستار «تغییر مدل شهرسازى» در ایران شده و در این جلسه مقرر شده بود بنیاد مسکن «با جدیت» پروژه ایجاد باغ شهر و باغستان‌ها را که براى احداث واحدهاى ویلایى و حداکثر دو طبقه پیش‌بینى شده است، در اطراف شهرها و به ویژه کلان‌شهرها پیگیرى کند.

این پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد براى واگذارى زمین براى ساختن خانه‌هاى ویلایى در حالى مطرح شده که در دولت‌های نهم و دهم به ریاست او، طرح‌هاى دیگری از جمله طرح مسکن مهر با تبلیغات گسترده معرفی شدند اما نهایتا به گفته گروه‌هایی از کارشناسان و منتقدان، نتوانستند اهداف اعلام‌شده در زمینه حل مشکل مسکن در ایران را تامین کند.

پنج ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران، منتقدان آقای احمدی‌نژاد او را متهم کرده‌اند که با طرح‌هایی چون مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها که به معنای افزایش یارانه‌های مستقیم است و همچنین طرح استخدام هزاران نفر برای نهاد ریاست جمهوری و استانداری‌های ایران، در پی استفاده از جایگاه خود برای کسب محبوبیت و کمک به انتخاب‌شدن نامزد نزدیک به خود در انتخابات آینده است.

احمد توکلی، از اصولگرایان منتقد دولت و از چهره‌های اقتصادی در مجلس، از منتقدان برنامه‌های دولت محمود احمدی‌نژاد برای مسکن بوده است.

او مهرماه امسال گفت: «اگر در مسکن مهر عقل به کار می‌رفت، کار بسیار خوبی بود.»

این نماینده مجلس در این باره گفت: «برای ساخت مسکن های مهر ۳۰ هزار میلیار تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت شده است و نقدینگی آن در جامعه در بخش بازار سکه و ارز نشان داد.»

گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که بازار مسکن ایران همچنان ملتهب است.

اخیرا یک عضو کمیسیون عمران مجلس هشدار داده است که احتمال افزایش قیمت خرید و فروش و اجاره بهای مسکن تا پایان سال ۹۱ وجود دارد.

محمد فیروزی روز ۱۵ دی گفته است که در حال حاضر تورم در بازار مسکن ایران، بیش از نرخ تورم کلی است.

این نماینده مجلس «فقدان برنامه‌ریزی» را موجب رشد نقدینگی در بازار مسکن و بروز تورم بیشتر در آن بر شمرده است.

مرکز آمار ایران که یک مرکز دولتی است، اخیرا در گزارشی گفته که قیمت زمین مسکونی در تهران در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته «۳۳.۶ درصد» و قیمت زیربنای مسکونی نیز در این مدت «۳۲.۳ درصد» افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG