لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۱

فرمانده پلیس: کسی در اعتراض‌های اصفهان کشته نشد


فرمانده پلیس ایران درباره درگیری‌های اخیر در اصفهان گفته است: «این اعتراض‌ها کشته‌ای نداشت و تنها چند تن به صورت جزئی مجروح شدند». وبسایت کلمه نوشته است یکی از این مجروحان، کودکی سه ساله است که در حال حاضر «به کما رفته است».

اسماعیل احمدی‌مقدم صبح شنبه در حاشیه همایش «مهارت و دیانت» درباره درگیری‌های اخیر در استان اصفهان گفته است: «این اعتراضات کشته‌ای نداشت و تنها چند تن به صورت جزئی مجروح شدند که با وساطت ریش‌سفیدان، نیروی انتظامی و غیره اوضاع تا حدی آرام شد. اما مساله همچنان باقی است.»

با وجودی که فرمانده پلیس از جراحت جزئی در این درگیری سخن گفته است، وبسایت کلمه، نزدیک به معترضان ایرانی، نوشته است یک کودک سه‌ساله ساکن این منطقه که «با شلیک گلوله» مجروح شده‌اند، در حال حاضر «در کما» است.

رسانه‌های غیررسمی روز چهارشنبه ۹ اسفند گزارش دادند که اعتراض کشاورزان اصفهان که از جمعه چهارم اسفندماه اوج گرفته، همچنان ادامه دارد و در برخی مناطق به درگیری با یگان‌های ویژه نیروی انتظامی منجر شده است.

وبسایت سپاه اصفهان نیز این درگیری ها را تایید کرد و «مسئولین» را در این اعتراضات «مقصر» دانست.

این اعتراض‌ها بیش از یک ماه است که در شرق استان اصفهان، به ویژه در دو شهر خوراسگان و ورزنه، ادامه دارد و بنابر برخی گزارش‌ها، روز چهارشنبه مأموران امنیتی که برای حفاظت از این خط لوله به منطقه رفته بودند اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی به سوی معترضان کردند.

به گزارش ایسنا، اسماعیل احمدی‌مقدم درباره این درگیری‌ها گفته است که مشکل اصلی، «نیامدن باران» است و این که میزان آب متناسب با مصرف نیست.

به گفته فرمانده ناجا، «در گذشته اگر مشکل کم‌‌آبی به وجود می‌آمد مردم نماز باران می‌خواندند اما در حال حاضر مردم می‌گویند دولت باید آب بیاورد.»

او اضافه کرده است: «اگر مدیران، مدیریتی صحیح‌تر انجام دهند، می‌توانند مساله را حل و فصل کنند.»

به نوشته روزنامه رسالت که نزدیک به اصول‌گرایان و منتقد نسبی دولت است، جلال یحیی‌زاده نماینده تفت و میبد با تاکید بر این که «دروغ‌پردازی برخی مسئولان سبب حمله کشاورزان اصفهانی به تاسیسات انتقال آب و خسارت ۳۰ میلیارد تومانی به تاسیسات انتقال آب زاینده‌رود به یزد شده است» و این وضعیت «به‌سادگی قابل پیشگیری و مدیریت بوده است».

دیدار کشاورزان و استاندار

در همین حال خبرگزاری مهر از قول استاندار اصفهان نوشته است که گروهی از کشاورزان شرق اصفهان با مقامات دولتی این استان جلسه‌ای داشته‌اند و مشکلاتشان را مطرح کرده‌اند.

این خبرگزاری نیمه‌رسمی نوشته است: «این مسئله در حال حاضر به مرحله سکون رسیده و با خویشتن‌داری کشاورزان زحمتکش آرام گرفت.»

علیرضا ذاکر اصفهانی استاندار اصفهان گفته است: «در فضای التهابی نمی‌توان پاسخ مطالبات را داد.»

امام جمعه اصفهان، یوسف طباطبایی‌نژاد، نیز روز جمعه ۱۱ اسفند در نماز جمعه این شهر گفت که به کشاورزان اصفهانی برای ابراز ناخشنودی درباره ضایع شدن حق‌آبه‌شان «حق می‌دهد» ولی از آسیب‌رساندن به خطوط آب شهرهای دیگر انتقاد کرده و آن را «عملی نادرست و غیر شرعی» بر شمرده است.

به گزارش مهر، آقای طباطبایی‌نژاد گفته است که معیشت ساکنان شرق اصفهان «تنها از راه کشاورزی است و مدیران استانی باید در شرایط خشک‌سالی فعلی، به روش‌های دیگر به آنان کمک کنند.»

طبق این گزارش، محمد مهدی اسماعیلی، معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان نیز از این که «هیچ کشته و تلفات جانی نداشته است» ابراز رضایت کرده است.
XS
SM
MD
LG