لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۴

«دروغ‌پردازی مسئولان» دلیل «اعتراض کشاورزان اصفهانی»


روزنامه خراسان به نقل از رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نوشته است که بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی «سالانه ۸۰ هزار ایرانی قربانی آلودگی‌های محیطی می‌شوند».

رسانه‌های غیررسمی گزارش داده‌اند که اعتراض کشاورزان اصفهان که از جمعه چهارم اسفندماه اوج گرفته همچنان ادامه دارد و در برخی مناطق به درگیری با یگان‌های ویژه نیروی انتظامی منجر شده است. همزمان روزنامه رسالت در شماره پنج‌شنبه از قول نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی «برخی مسئولان» را متهم کرده که با «دروغ‌پردازی» کشاورزان اصفهانی را برای اعتراض و تخریب تاسیسات انتقال آب زاینده‌رود به یزد تحریک کرده‌اند.

روزنامه‌های قانون، بهار و شرق در شماره پنج‌شنبه واکنش سپاه پاسداران به سخنان احمدی‌نژاد درباره «دخالت نهادهای نظامی و امنیتی» و «اطلاعات سپاه» در انتخابات نظام پزشکی را در تیتر یک منتشر کرده‌اند. روزنامه قانون اختلاف احمدی‌نژاد و سپاه درباره انتخابات نظام پزشکی را «بازی» توصیف کرده است.

روزنامه کیهان از «کشته شدن یک عضو سپاه پاسداران» بر اثر «حمله تروریستی» در سنندج خبر داده است، و همزمان از قول فرمانده نیروی انتظامی نوشته است که «سال ۹۱ امن‌ترین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود».

«مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با کشورهای ۱+۵ در قزاقستان» نیز بازتاب گسترده‌ای در روزنامه داشته است. روزنامه رسالت از «عقب‌نشینی دیپلمات‌های غربی» و «ورود جهان به یک پیچ تاریخی» سخن گفته، اما علی بیگدلی استاد دانشگاه در روزنامه شرق نوشته است که اکنون می‌توان «امیدوار بود که در دور بعد مذاکرات، کاهش ۲۰ درصدی غنی‌سازی اورانیوم به ۵ ‌درصد مورد موافقت دو طرف قرار گیرد».

سالانه ۸۰ هزار ایرانی قربانی آلودگی‌های محیطی می‌شوند

روزنامه خراسان به نقل از رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نوشته که بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی «سالانه ۸۰ هزار ایرانی قربانی آلودگی‌های محیطی می‌شوند».

به گزارش این روزنامه، کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت روز چهارشنبه طی سخنانی در چهارمین جشنواره بهداشت محیط گفت که «بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه حدود ۸۰ هزار مرگ در کشور ما به دلیل آلودگی‌های محیطی است» و «۲۱ درصد از مرگ و میرهای کشور، ناشی از آلودگی‌های محیطی است».

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با انتقاد از این که «هیچ مطالعه منسجم و برنامه‌ریزی شده‌ای در مورد بار بیماری‌های محیطی» در ایران وجود ندارد، گفت که «دو سال است که می‌خواهیم بار آلودگی هوا بر سلامت مردم را تهیه کنیم ولی آن طور که باید به نتیجه نرسیده‌ایم».

کاظم ندافی با اشاره به این که «گزارش ملی مواجهه با ترکیبات شیمیایی در محیط زیست در برخی کشور‌ها سه دهه سابقه دارد» گفت که «ولی ما نمی‌توانیم متابولیک این مواد در خون، بدن و اثراتی که روی سلامت دارد را بسنجیم».

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در «چهارمین جشنواره بهداشت محیط» به «کمبود سرویس‌های بهداشتی در روستا‌ها» اشاره کرد و گفت که «در برخی روستاهای ایران کمتر از ۵۰ درصد پوشش توالت بهداشتی وجود دارد و برای این امر متولی خاصی وجود ندارد».

به نوشته روزنامه خراسان، کاظم ندافی با تاکید بر این که نظارت بر «ایمنی و بهداشت مواد غذایی» با «مکانیسم‌های قدیمی کاری دشوار است» خبر داد که وزارت بهداشت «از دو سال پیش در حال تهیه سامانه است که کیفیت آب، وضعیت پرتو‌ها و مواد غذایی و اماکن عمومی» و «سامانه سنجش اطلاعات پرتو ماورای بنفش و تهیه نقشه ملی گاز رادون» است و گفت «اکثر کشور‌ها در مورد وضعیت گاز رادون نقشه‌هایی را در اختیار دارند که مداخلات لازم را در خصوص آن انجام می‌دهند، ولی در ایران این امر تاکنون محقق نشده و دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای تهیه نقشه وارد عمل شده است».

همزمان رضا غلامی معاون دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز به روزنامه خراسان گفته است که «آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی‌های محیطی از عواملی هستند که سالانه آماری از مرگ و میر‌ها را به خود اختصاص می‌دهند».

به گفته معاون دفتر سلامت محیط و کار، «آلودگی هوا به ویژه در کلان‌شهر‌ها منجر به تشدید بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی و در برخی موارد منجر به مرگ افراد می‌شود» و «آلودگی آب نیز یکی از این موارد است که باعث بیماری می‌شود و افرادی نیز سالانه در اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند».

رضا غلامی با تائید «وجود نیترات در آب برخی از مناطق»، به روزنامه خراسان گفته است که «در سال‌هایی که وضعیت بارندگی مناسب نباشد استفاده از منابع آب زیرزمینی افزایش می‌یابد که در این صورت درصد نیترات در آب برخی مناطق افزایش می‌یابد» و «استفاده از آب آلوده به نیترات منجر به بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان می‌شود».

نماینده یزد: «دروغ‌پردازی مسئولان» دلیل «اعتراض کشاورزان اصفهانی»

روزنامه رسالت در شماره پنج‌شنبه از قول نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی «برخی مسئولان» را متهم کرده که با «دروغ‌پردازی» کشاورزان اصفهانی را برای اعتراض و تخریب تاسیسات انتقال آب به یزد تحریک کرده‌اند.

به نوشته روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، جلال یحیی‌زاده نماینده تفت و میبد با تاکید بر این که «دروغ‌پردازی برخی مسئولان سبب حمله کشاورزان اصفهانی به تاسیسات انتقال آب و خسارت ۳۰ میلیارد تومانی به تاسیسات انتقال آب زاینده‌رود به یزد شده است»، گفته است که «مسئولان استان اصفهان چه توجیهی می‌توانند برای این رفتار‌ها و اقدامات داشته باشند درحالی که به سادگی قابل پیشگیری و مدیریت بوده است».

جلال یحیی‌زاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با «محکوم کردن» اعتراضات کشاورزان اصفهانی، اعتراضات آن‌ها را «اقدامات متجاوزان به خط لوله آب یزد» توصیف کرده است.

روزنامه رسالت همچنین از قول نماینده تفت و میبد در مجلس نهم نوشته است که «برخی برای توجیه این رفتار زشت و ناپسند، عدم نیاز مردم به آب شرب را عاملی برای این اقدام مطرح می‌کنند» و «به دروغ به مردم اصفهان گفتند که یزد نیازی به آب آشامیدنی ندارد و برای صادرات کشت گلخانه‌ای از این آب استفاده می‌کنند»، اما «همه کسانی که به یزد آمده‌اند و حتی رهبر جمهوری اسلامی هم می‌دانند که مردم یزد به لحاظ آب شرب به شدت در مضیقه هستند و باید راهکارهایی برای تامین آب این مردم در خطه کویر یزد ارائه شود».

نماینده تفت و میبد در مجلس همچنین اعتراضات کشاورزان اصفهان به انتقال آب زاینده‌رود به یزد را «جریانی هدایت شده و تحت تاثیر عوامل محرک» عنوان کرده است.

رسانه‌های غیررسمی روز چهارشنبه گزارش دادند که اعتراض کشاورزان اصفهان که از جمعه چهارم اسفندماه اوج گرفته، همچنان ادامه دارد و در برخی مناطق به درگیری با یگان‌های ویژه نیروی انتظامی منجر شده است.

روزنامه جام جم در شماره دوشنبه هفتم اسفند گزارش داده بود که «جمعی از کشاورزان استان اصفهان که چندی پیش به مسدود شدن حق‌آبه کشت زمین‌های خود اعتراض کرده بودند، سرانجام جمعه چهارم اسفند به تاسیسات انتقال آب زاینده‌رود به یزد آسیب رسانده و آن را تخریب کردند، و به همین دلیل «آب شرب یزد قطع و جیره‌بندی شده است».

روزنامه جام جم همچنین از قول حسین غفوری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد نوشته بود که «کشاورزان معترض اصفهانی در مناطق سیان، قارنه و اژیه» در شرق استان اصفهان «تعدادی از حوضچه‌های مسیر، ساختمان نگهبانی و تاسیسات کنترل و تابلوهای برق را تخریب و شیشه‌های ساختمان را شکستند» و «ایستگاه چهارم انتقال آب زاینده‌رود به یزد را به آتش کشیدند».

«بازی» دولت و سپاه درباره انتخابات نظام پزشکی

روزنامه‌های قانون، بهار و شرق در شماره پنج‌شنبه واکنش سپاه پاسداران به سخنان احمدی‌نژاد درباره «دخالت نهادهای نظامی و امنیتی» و «اطلاعات سپاه» در انتخابات نظام پزشکی را در تیتر یک منتشر کرده‌اند.

روزنامه قانون با اشاره به این که «پای سپاه نیز به بازی باز شد»، نوشته است که روز چهارشنبه «در تازه‌ترین اقدام، محمود احمدی‌نژاد به جای رفتن به مجلس و ارائه لایحه بودجه سال آینده، بعد از جلسه هیئت دولت در میان خبرنگاران حضور یافت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهادهای اطلاعاتی کشور را به دخالت در انتخابات نظام پزشکی متهم کرد».

به گزارش این روزنامه، احمدی‌نژاد با بیان این‌ که «نباید نهادهای غیر مسئول همچون نهادهای امنیتی، اطلاعاتی سپاه و غیر سپاه در انتخابات نظام پزشکی دخالت کنند»، گفت که «هر زمان که گزارشش بیاید بنده در مورد این انتخابات تصمیم‌گیری می‌کنم».

روزنامه قانون یادآوری کرده است که «بار‌ها علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اعلام کرده که این نهاد هیچ دخالتی در انتخابات کشور ندارد»، اما این بار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد گفت که «اقدام اطلاعات سپاه در روند بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات نظام پزشکی قانونی» بوده و به درخواست مراجع قانونی صورت پذیرفته است».

به نوشته این روزنامه، «سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» همچنین گفت که «بهتر بود عزیزان قبل از رسانه‌ای کردن این قضیه، به امکان بررسی و پیگیری دقیق موضوع از مجاری قانونی و دلایل متقن و محکم رد صلاحیت‌ها می‌اندیشیدند»، و «بدیهی است عدم اقدام سپاه در پاسخ به استعلام مراجع قانونی در زمینه انتخابات نظام پزشکی، یک کار خلاف قانون محسوب می‌شد».

روزنامه بهار نیز واکنش رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی به اظهارات محمود احمدی‌نژاد را منتشر کرده و از قول مراد‌ هاشم‌زهی نوشته است که «احد‌ی حق د‌خالت ند‌ارد».

مراد‌ هاشم‌زهی، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی، با «رد‌ سخنان احمد‌ی‌نژاد» به روزنامه بهار گفته است که «من واقعا نمی‌د‌انم د‌ر پاسخ به این سخنان رئیس‌جمهوری چه باید‌ بگویم؟ این نظر آقای احمد‌ی‌نژاد‌ است هرچه د‌ل‌شان می‌خواهد‌ می‌توانند‌ بگویند‌«، اما «نهاد‌های امنیتی‌‌ همان نقشی که همیشه د‌ر برگزاری انتخابات نظام پزشکی و کلا همه انتخابات‌های د‌یگر را بر عهد‌ه د‌اشتند‌ د‌ر این د‌وره هم ایفا کرد‌ند‌ و آن برقراری نظم و امنیت بود‌، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر».

مراد‌ هاشم‌زهی «انتخابات نظام پزشکی را تمام شد‌ه» توصیف کرده و گفته است که «جمع‌بند‌ی نهایی هم انجام شد‌ و انتخابات د‌ر ۱۸۶ شهر از مجموع ۱۸۷ شهری که انتخابات نظام پزشکی د‌ر آن‌ها برگزار شد‌ه مورد‌ تایید‌ قرار گرفت و تنها د‌ر یک شهر یعنی میاند‌وآب کار به برگزاری انتخابات میان‌د‌وره‌ای کشید‌ه شد».

روزنامه بهار با تاکید بر این که «حاشیه‌های سیاسی د‌ر مورد‌ ششمین د‌وره انتخابات نظام پزشکی همچنان اد‌امه د‌ارد‌« نوشته است که در انتخابات چهارم اسفند سازمان نظام پزشکی که «۱۲۰ نفر از کاند‌ید‌اهای اصلاح‌طلب د‌ر رد‌ صلاحیتی گسترد‌ه و بی‌سابقه از حضور د‌ر این انتخابات محروم شد‌ند»، اما «آن چه این روز‌ها همچنان انتخابات اخیر نظام پزشکی را سرخط خبر‌ها نگاه د‌اشته نه رد‌ صلاحیت پزشکان اصلاح‌طلب، بلکه اصرار د‌ولت بر ابهام‌ها و رویکرد‌های غیرقانونی د‌ر روند‌ برگزاری این انتخابات، کاهش مشارکت پزشکان»، و «اصرار برگزارکنند‌گان بر صحت و سلامت این انتخابات» است.

حسین شریعتمداری نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی طی سرمقاله‌ای با عنوان «چه تضمینی هست؟!» در شماره سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه کیهان با اشاره به «اعتصاب سراسری پزشکان، داروسازان و پیراپزشکان و پرستاران به دعوت سازمان نظام پزشکی در ۲۳ تیر ۱۳۶۵»، خواهان رد صلاحیت پزشکان ناهمسو با جناح حاکم شده و تاکید کرده بود که «برای تضمین و اطمینان از جهت‌گیری سازمان نظام پزشکی»، باید مدیریت این سازمان «به افراد با صلاحیت، مومن و متعهد سپرده شود».

مصطفی معین که خود از رد صلاحیت‌شدگان انتخابات سازمان نظام پزشکی است اعتراض محمود احمدی‌نژاد درباره انتخابات سازمان نظام پزشکی را «مانور سیاسی-پزشکی» ارزیابی کرده است. وزیر اسبق علوم درباره دخالت نهادهای حکومتی در انتخابات نظام پزشکی نیز به روزنامه بهار گفته است که «روش استصوابی به نظام پزشکی نیز تعمیم داده شد».

مرگ یک عضو سپاه پاسداران در سنندج در «حمله تروریستی»

روزنامه کیهان از «کشته شدن یک عضو سپاه پاسداران بر اثر حمله تروریستی» در سنندج، خبر داده است و همزمان از قول فرمانده نیروی انتظامی نوشته است که «سال ۹۱ امن‌ترین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود».

این روزنامه که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، در شماره پنج‌شنبه نوشته است که «پاسدار ابراهیم محمدی روز دوشنبه در محل باغ خود واقع در محور قدیمی سنندج -مریوان توسط فرد یا افراد نا‌شناس مورد حمله تروریستی قرار گرفت» و «بر اثر اصابت چند گلوله» کشته شد.

کیهان با اشاره به این که «ابراهیم محمدی از نیروهای بومی سپاه بود» نوشته است که روز چهارشنبه تشییع جنازه این عضو سپاه پاسداران در سنندج برگزار شده است.

این روزنامه همچنین از قول اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی نوشته است که «سال ۹۱ امن‌ترین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود».

به گزارش کیهان، اسماعیل احمدی مقدم چهارشنبه نهم اسفندماه در صبحگاه مشترک نیروی انتظامی استان خوزستان «از کاهش ۳۸ درصدی ناآرامی‌ها و مسائل صنفی در درون کشور نسبت به سال ۹۰» خبر داد و گفت که «اشراف اطلاعاتی در کشور بسیار خوب است» و «دشمن حتی اگر اقدام به غافل‌گیری کند، در زمان کوتاهی توطئه‌ها ناکام می‌شود».

مذاکرات هسته‌ای؛ دو روایت از یک مذاکره

«مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با کشورهای ۱+۵ در قزاقستان» نیز مورد ارزیابی روزنامه‌های ایران قرار گرفته است. روزنامه رسالت از «عقب‌نشینی دیپلمات‌های غربی» و «ورود جهان به یک پیچ تاریخی» سخن گفته، اما علی بیگدلی استاد دانشگاه در روزنامه شرق نوشته است که «با توجه به مذاکراتی که در آلماتی انجام گرفت» می‌توان «امیدوار بود که در دور بعد مذاکرات، کاهش ۲۰ درصدی غنی‌سازی اورانیوم به ۵ ‌درصد مورد موافقت دو طرف قرار گیرد».

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، «مذاکرات آلماتی» را «آغاز یک فصل جدید» توصیف کرده، و نوشته است که «آلماتی می‌تواند یک فصل نو و نقطه عزیمت جدید در گفت‌وگوهای ایران و غرب تلقی شود» و «این امیدواری وجود دارد که در نشست کار‌شناسی که در اواخر اسفند برگزار می‌شود پیشنهادات غربی‌ها واقع‌گرایانه‌تر و موازن شود».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم پیشنهاد کشورهای ۱+۵ را «عقب‌نشینی دیپلمات‌های غربی» توصیف کرده و نوشته است که «فضای کنونی آبستن یک فرصت بی‌نظیر برای غربی‌ها کرده است تا بخشی از مسئله‌سازی‌های خود را حداقل در قبال ملت ایران فرو بکاهند» و البته تاکید کرده که «آن‌ها موضوع هسته‌ای را بهانه کرده‌اند تا در یک جنگ تمام‌عیار اجازه ندهند دنیا وارد فاز تغییر هژمون گردد».

رسالت نوشته است که «جهان در یک پیچ تاریخی است» و «نظم جهانی در این پیچ تاریخی آبستن تحولات بسیاری شده است که از هم‌اینک صدای نوزاد اعتراض به جبهه کفر و استکبار و به لرزه درآمدن طاق کسرای سرمایه‌داری از خیابان‌های نیویورک در آمریکا گرفته تا یونان و اسپانیا در اروپا و مصر، عربستان و بحرین در خاورمیانه و شمال آفریقا بلند شده است».

علی بیگدلی استاد دانشگاه طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشته است که «می‌توان نسبت به کامیابی نشست دور بعد مذاکرات آلماتی امیدوار بود»، چرا که «در این دور از مذاکرات، نوعی انعطاف از طرفین نشان داده شد همچنین از سوی کشورهای ۱+۵ نیز پیشنهادهای بهتری نسبت به گذشته مطرح شد که به نظر می‌رسد نشان‌دهنده حرکتی صعودی است».

یادداشت‌نویس روزنامه شرق با اشاره به این که «می‌توان نسبت به دستیابی به یک توافق نسبی امیدوار بود» تاکید کرده که «در این میان، نباید موضوع انتخاب ریاست‌ جمهوری سال ۹۲ در ایران را نادیده گرفت، زیرا برخی تمایل دارند حل و فصل مذاکرات را به زمان پس از آن موکول کنند».

علی بیگدلی در عین حال نوشته است که دست‌کم «دو گره دیگر در زمینه مذاکره با کشورهای ۱+۵ مشاهده می‌شود؛ یکی غلبه نگاه غرب‌ستیزی در نظام سیاسی ایران است که به نوعی به فرهنگ و هویت ما تبدیل شده و محو یا کمرنگ کردن آن کار ساده‌ای نیست، زیرا این نگاه تا عمق هویت اجتماعی ما پیشرفت کرده است».

نویسنده یادداشت روزنامه شرق با اشاره به این که «مشکل دوم این است که در علم سیاست و دیپلماسی یک اصل وجود دارد که آن امر هم‌ترازی است که در یک مذاکره اهمیت فراوانی دارد»، یادآوری کرده که «کشورهای ۱+۵ سه انتظار از ایران دارند؛ اول این که سطح غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۳.۵ تا ۵ ‌درصد برسانند. دوم این که سایت «فردو» بسته شود که این کار سختی است. سوم این که ۲۴۵ کیلو کیک زرد در ایران موجود بود که چند روز گذشته مقام‌های کشور اعلام کردند صد کیلوی آن را به میله‌های سوخت تبدیل کرده‌اند، انتظار آنان این است که ۱۴۵ کیلو باقی‌مانده از ایران خارج و در آنجا غنی‌سازی شود».

به نوشته علی بیگدلی، با وجود آن که «مقامات ایرانی نیز به کنایه اعلام کرده‌اند که حاضرند با ۲۰ درصد غنی‌سازی کنار بیایند»، اما «اگر پیشنهادهای قابل‌ قبولی از طرف مقابل ارائه شود» و «با توجه به مذاکراتی که در آلماتی انجام گرفت» می‌توان «امیدوار بود که در دور بعد مذاکرات، کاهش ۲۰ درصدی غنی‌سازی اورانیوم به ۵ ‌درصد مورد موافقت دو طرف قرار گیرد».
XS
SM
MD
LG