لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

مظفر رئیس ستاد انتخاباتی ائتلاف سه نفره اصولگرایان شد


حداد عادل، قالیباف، ولایتی
حداد عادل، قالیباف، ولایتی
اعضای ائتلاف سه نفره اصولگرایان، حسین مظفر را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی ائتلاف خود انتخاب کرده‌اند.

خبرگزاری‌های مهر و فارس نوشته‌اند که غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف، سه چهره عمده اصولگرا، حسین مظفر را که در حال حاضر نماینده مجلس است، به عنوان رئیس ستاد انتخابات ائتلاف خود که به ائتلاف ۱+۲ معروف شده است، انتخاب کرده‌اند.

به نوشته فارس، با انتخاب حسین مظفر به عنوان رئیس ستاد انتخابات ائتلاف ۱+۲، به احتمال زیاد ریاست ستاد انتخاباتی نامزد نهایی این ائتلاف به عهده او خواهد بود.

طبق گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان، غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف، سه چهره عمده اصولگرا، در هفته‌های گذشته با یکدیگر ائتلافی تشکیل داده‌اند که به ائتلاف ۱+۲ معروف شده است. با این حال این سه نفر هنوز اطلاعیه‌ای رسمی‌ درباره این ائتلاف و فعالیت‌های بعدی‌اش نداده‌اند.

حسين مظفر نماينده تهران و معاون نظارت رئيس مجلس است و در دولت اول محمد خاتمی وزیر آموزش و پرورش بود. او در دهه اخیر به عنوان یک اصولگرا فعالیت کرده است و همواره موضعی انتقادی نسبت به اصلاح‌طلبان داشته است.

او اعتراض‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ را همچون اغلب چهره‌های اصولگرا محکوم کرده و از آن به عنوان «فتنه» نام برده است و در عین حال از منتقدان محمود احمدی‌نژاد و «جریان انحرافی» است.

اصولگرایان منتقد دولت از اسفندیار رحیم‌مشایی و نزدیکان او و حتی در مواردی از خود آقای احمدی‌نژاد به عنوان «جریان انحرافی» یاد می‌کنند.

رهبر جمهوری اسلامی پیشتر در مهرماه امسال از «ورود زودهنگام» فعالان سیاسی به عرصه انتخابات انتقاد کرده بود و گفته بود: «انتخابات نزدیک نیست ولی برخی از همین حالا وارد این عرصه می‌شوند که اصلا این مسئله را تأیید نمی‌کنم زیرا هر چیز باید در جای خود و وقت خود انجام شود.» در همین حال غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف، این سه چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای به فاصله اندکی ائتلاف تشکیل دادند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است خردادماه سال آینده یعنی حدود ۵ ماه دیگر برگزار شود. با این حال هنوز اصولگرایان به ایده مشترکی درباره نامزد این جناح سیاسی در انتخابات آینده نرسیده‌اند.

در همین حال برخی از اصولگرایان می‌گویند محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش برای شرکت در انتخابات آینده با معرفی نامزد، آماده می‌شوند.

پیش از این گمان‌زنی‌هایی درباره احتمال نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی مطرح شده است و از جمله حسن غفوری‌فرد گفته است آقای مشایی برای نامزدی در این انتخابات برنامه‌ریزی می‌کند.

از بین چهره‌های این ائتلاف سه‌نفره، آقای قالیباف و آقای ولایتی پیشتر در انتخابات سال ۸۴ نیز نامزد بودند که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن شد.

علی اکبر ولایتی پس از ورود اکبر هاشمی رفسنجانی به آن انتخابات، از نامزدی خود انصراف داد و گفت به نفع آقای هاشمی کنار می‌رود. محمدباقر قالیباف در صحنه باقی ماند و در دور اول آن با بیش از ۴ میلیون رای، پس از اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی، چهارم شد.

در سال ۸۴ نیز اغلب اصولگرایان در پی تشکیل یک ائتلاف و نهایتا کناره‌گیری نامزدها به نفع یک نامزد اصولگرا بودند اما به گفته چهره‌های اصولگرا و فعالان سیاسی، محمود احمدی‌نژاد به این رویه رضایت نداد و بدون شرکت در جلسات انتخاباتی اصولگرایان، برنامه انتخاباتی خود را پیش برد.

در آن انتخابات اصولگرایان در گروه‌های جداگانه از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی و محسن رضایی حمایت کردند. آقای رضایی چند روز مانده به انتخابات از نامزدی خود انصراف داد.

در سوی دیگر گروه‌ها و افرادی از اصلاح‌طلبان نیز در گیر و دار تصمیم‌گیری درباره انتخابات آینده هستند. مقام‌های جمهوری اسلامی از برگزاری کنگره اصلا‌ح‌طلبان جلوگیری کردند و به آن مجوز ندادند.

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، گفته است برگزارکنندگان و ناظران انتخابات آینده ریاست جمهوری، «جانبدارانه» برخورد می‌کنند و باید نگران چگونگی برگزاری این انتخابات بود.

او در دیدار با «اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگ اصلاح‌طلبان» نسبت به اظهارات ناظران و برگزارکنندگان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ ابراز نگرانی کرد.

آقای خاتمی پیش‌تر در اول آذرماه امسال در دیدار با گروهی از اصلاح‌طلبان گفته بودتصمیم‌گیری درباره انتخابات آینده را به اجماع جریان اصلاح‌طلبی واگذار می‌کند.

او گفته است که اهل تحریم انتخابات نیست ولی شرکت‌نکردن و معرفی‌نکردن نامزد به معنی «خروج از نظام» نیست و «نباید تحت تأثیر جنگ روانی قرار بگیریم».

محمد خاتمی درباره شرکت‌کردن اصلاح‌طلبان در انتخابات گفته بود:‌ «اصول را نباید فدای مصلحت‌‌اندیشی‌های موسمی کرد. آمدن در صحنه نباید به معنی دست‌برداشتن از اصول اصلاحات باشد.»

انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ که به ریاست جمهوری مجدد محمود احمدی‌نژاد منجر شد، اعتراض‌های گسترده‌ای در ایران و همچنین از سوی گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان بر انگیخت. در جریان سرکوب این اعتراض‌ها که تا بهمن سال ۸۹ ادامه پیدا کرد، عده‌ای از معترضان کشته شدند و صدها نفر نیز بازداشت شدند.

شماری از فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران پس از این اعتراض‌ها بازداشت و محاکمه شدند و گروهی از آنان همچنان در زندان هستند.

همچنین میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی پس از دعوت به راهپیمایی در ۲۵ بهمن ۸۹ در حبس خانگی قرار گرفته‌اند و در بیش از ۶۰۰ روز گذشته در این حبس بوده‌اند و به جز دیدارهای کم‌شمار و کنترل‌شده با بستگان خود، تماسی با بیرون نداشته‌اند.
XS
SM
MD
LG