لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

دعوت گروهی از زندانیان سیاسی برای نامزدی خاتمی


شماری از زندانیان سیاسی در ایران، از محمد خاتمی درخواست کرده‌اند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. آنها نوشته‌اند «سرنوشت کشور و ملت از سرنوشت ما زندانیان سیاسی بسیار مهم‌تر و مقدم بر آن است.»

وبسایت کلمه، نزدیک به معترضان، روز چهارشنبه ۲۸ فروردین نامه‌ای را با امضای گروهی از زندانیان سیاسی شناخته‌شده از زندان‌های اوین، رجایی‌شهر و قزل‌حصار منتشر کرده است که در آن از محمد خاتمی خواسته‌اند در انتخابات آینده نامزد شود.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری ایران کمتر از دو ماه دیگر در ۲۴ خردادماه برگزار شود تا جایگزین محمود احمدی‌نژاد را مشخص کند.

در هفته‌های گذشته گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان از محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران در سال‌های ۷۶ تا ۸۴، خواسته‌اند در این انتخابات نامزد شود.

این گروه از زندانیان سیاسی در نامه اخیر خود ضمن «تقدیر و تشکر» از آقای خاتمی بابت شروطی که پیشتر برای شرکت در انتخابات مطرح کرده است از جمله رفع حصر از رهبران جنبش سبز و آزادی زندانیان سیاسی، نوشته‌اند: «سرنوشت کشور و ملت از سرنوشت ما زندانیان سیاسی بسیار مهم‌تر و مقدم بر آن است.»

آنها از محمد خاتمی خواسته‌اند «فداکارانه و ایثارگرایانه» در این انتخابات نامزد شود و پیش‌شرط آزادی زندانیان سیاسی را در تصمیم گیری خود لحاظ نکند.

نام علیرضا بهشتی شیرازی، ابوالفضل قدیانی، عبدالله مومنی، علیرضا رجایی، عماد بهاور، عبدالفتاح سلطانی، محمدامین هادوی، حسن اسدی زیدآبادی، م امیرخسرو دلیرثانی، سمصطفی تاجزاده، محسن میردامادی، سعید مدنی، محمدحسن یوسف پورسیفی، محمدصادق ربانی املشی، محمدرضا مقیسه و ابوالفضل عابدینی در میان امضاکنندگان این نامه به چشم می‌خورد.

این زندانیان سیاسی از «روند مدیریت و سیاست‌های غیرعقلانی و بعضا ماجراجویانه سال‌های اخیر کشور» انتقاد کرده و نوشته‌اند این سیاست‌ها «کشور را با بحران‌های عمیق و بی‌سابقه مواجه ساخته است به طوری که در همه عرصه‌های داخلی، خارجی و اقتصادی این بحران‌ها سیری فزاینده را طی می‌کنند».

به نوشته این چهره‌های اصلاح‌طلب و منتقد، «اینک عموم افراد و جریان‌هایی که دل در گرو ملک و ملت دارند و سوز دینی و ملی را احساس کرده و نگران منافع ملی و امنیت ملی کشور هستند، چشم امید به انتخابات آتی ریاست جمهوری دوخته‌اند».

زندانیان سیاسی امضاکننده این نامه، انتخابات پیش رو را «تنها راه ممکن» برای بازکردن «گره‌های کور سیاست‌های داخلی و خارجی و بازسازی اعتماد مردم» شمرده‌اند.

پیش از این مصطفی تاجزاده، عضو ارشد دو تشکل اصلاح‌طلب حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، خواستار نامزدی محمد خاتمی و دعوت گسترده از او برای نامزدی شده بود.

آقای تاجزاده که از خرداد ۸۸ در بازداشت و حبس به سر می‌برد، پیش از این در یادداشتی که ۲۱ اسفند منتشر شده بود، خواستار افزایش دعوت‌ها از محمد خاتمی برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده شد. او نوشت که «محبوبیت و مقبولیت» آقای خاتمی افزایش یافته و «اقتدارگرایان از این عصبانی هستند.»

آقای تاجزاده نوشت: «آقای خاتمی باید بداند که هرگز نمی تواند نسبت به سرنوشت میهن و آئین و آینده ایرانیان در این شرایط حساس بی‌تفاوت باشد و خدای ناکرده غفلت و کوتاهی کند.»

او همچنین در یادداشت دیگری که از زندان اوین فرستاد و روز ۵ فروردین منتشر شد، اعلام کرد که از داخل زندان یک «ستاد انتخاباتی نمادین» برای دعوت از محمد خاتمی تشکیل داده است.

آقای تاجزاده نوشت اگر انتخابات آینده «مهندسی‌شده و فرمایشی» شود، مسئولیت آن با شخص رهبر جمهوری اسلامی است.

معاون سیاسی وزیر کشور دولت آقای خاتمی از سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی استقبال کرده بود که روز اول فروردین گفت در این انتخابات «تنها یک رای» دارد، تاکید کرد که این رای نیز تا لحظه‌ای که به صندوق آرا انداخته می‌شود، مخفی خواهد ماند.

پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی از جانباختگان سرکوب‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، در نامه‌ای به محمد خاتمی از او خواست «برای آزادی و نجات ایران و در راه آرمان‌هایی که خون شهدای دفاع مقدس و جنبش سبز برای آنها ریخته شد»، در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

وبسایت کلمه دوشنبه همین هفته، ۲۱ فروردین، این نامه خانم فهیمی را منتشر کرد که در آن علت درخواستش از آقای خاتمی را «نگرانی از سرنوشت ایران» بر شمرده و درباره کسانی هشدار داده است که «اگر کشور به دست آنها بیفتد، ابایی از جاری‌شدن حمام خون و تبدیل‌شدن ایران به سوریه ندارند.»

مادر سهراب اعرابی همچنین از احتمال «هجوم بیگانگان به کشور» ابراز نگرانی کرده است.
XS
SM
MD
LG