لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

انتقاد روسیه از موضع آمریکا در قبال تروریسم در سوریه


روسیه می‌گوید آمریکا جلوی تصویب یک بیانیه در شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت انفجار یک خودرو در نزدیکی سفارت روسیه در دمشق را گرفته است و به این خاطر، واشنگتن را به استاندارد دوگانه درباره تروریسم متهم کرده است.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه روسیه روز جمعه ایالات متحده را متهم کرد که درباره سوریه سیاست یک بام و دو هوا دارد. به گفته سرگئی لاوروف، آمریکا جلوی تصویب یک بیانیه در شورای امنیت سازمان ملل در محکوم‌ کردن انفجار یک خودرو در دمشق را گرفته است.

در واکنش، واشنگتن این اتهام را که جلوی تصویب این بیانیه را گرفته است، رد کرد و گفت که صرفا در پی برقراری تعادل در این باره بوده است.

این اختلاف نظر یک هفته پیش از دیدار آقای لاوروف با وزیر خارجه جدید آمریکا جان کری در برلین بروز پیدا کرده است.

سرگئی لاوروف در یک کنفرانس خبری گفت که واشنگتن با جلوگیری از تصویب این بیانیه در محکومیت «حمله‌های تروریستی» در نزدیکی سفارت روسیه در دمشق که به کشته‌شدن بیش از ۵۰ تن منجر شد، مسکو را ناامید کرده است و اتحاد جهانی در «مبارزه با تروریسم» را تهدید کرده است.

این انفجار ظهر روز پنجشنبه، سوم اسفندماه، در مرکز شهر دمشق در اثر برخورد یک خودروی بمب‌گذاری‌شده به پاسگاه بازرسی امنیتی‌ در نزدیکی دفاتر حزب بعث و سفارت روسیه رخ داد.

آقای لاوروف در کنفرانس خبری پس از مذاکراتش با وزیر خارجه چین گفت: «ما معتقدیم این سیاست یک بام و دو هواست. و این را یک انحراف خطرناک از سوی همکاران آمریکایی‌مان می‌بینیم که از اصل بنیادین محکوم‌کردن هر گونه اقدام تروریستی فاصله می‌گیرند؛ اصلی که اتحاد جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم را تضمین می‌کند.»

رویترز گزارش داده است یک سخنگوی هیئت نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل گفته است این کشور جلوی تصویب هیچ بیانیه‌ای را نگرفته است ولی در پی برقراری تعادل در محکوم‌کردن نیروهای رئیس‌جمهور سوریه بشار اسد در متن این بیانیه بوده است اما روسیه با آن مخالفت کرده است.

ارین پلتون، سخنگوی هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفته است: «ما قویا هرگونه حمله تروریستی علیه شهروندان غیرنظامی یا تاسیسات دیپلماتیک را به یک شکل محکوم می‌کنیم.»

خبرگزاری رویترز نوشته است که روابط بین واشنگتن و مسکو از زمانی که ولادیمیر پوتین در ماه مه ۲۰۱۲ به ریاست جمهوری روسیه بازگشت، بدتر شده است.

تصویب قانونی برای مجازات مقامات روس محکوم به نقش حقوق بشر و همچنین وضع ممنوعیتی در روسیه برای خانواده‌های آمریکایی که آنان را از به فرزندخواندگی‌گرفتن کودکان روس منع می‌کند، در هفته‌های گذشته به بدتر شدن این رابطه کمک کرده است.

سرگئی لاوروف این اظهارات را بعد از یک کنفرانس مشترک با وزیر خارجه چین یانگ جیچی مطرح کرده است که نشان‌دهنده نزدیکی دیدگاه‌های این دو کشور درباره سوریه و کره شمالی است.

چین و روسیه که هر دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند، جلوی تلاش‌های غرب برای افزایش فشار بر بشار اسد در سوریه بعد از دو سال شورش و جنگ داخلی در این کشور را گرفته‌اند. طبق برآوردها تاکنون ۷۰ هزار نفر در جریان این بحران کشته شده‌اند.

این دو وزیر خارجه همچنین آزمایش اتمی کره شمالی در هفته گذشته را محکوم کرده‌اند ولی گفته‌اند که هر گونه واکنش به آن باید از طریق شورای امنیت سازمان ملل صورت بگیرد.

چین و روسیه توافق کرده‌اند که «حیاتی است … اجازه داده نشود این موقعیت به عنوان بستری برای مداخله نظامی استفاده شود.»

آخرین آزماش اتمی کره شمالی که سومین آزمایش این کشور از سال ۲۰۰۶ است، هشدارهای واشنگتن و دیگر کشورهایی را برانگیخته است که گفته‌اند تحریم‌های بیشتری علیه این کشور منزوی‌شده وضع خواهند کرد.

شورای امنیت سازمان ملل به‌تازگی و پس از آن که پیونگ‌یانگ موشک‌های دور برد را در دسامبر گذشته آزمایش کرده، تحریم‌ها را علیه این کشور تشدید کرده است.

سازمان ملل، کره شمالی را از ادامه‌دادن برنامه موشکی یا فنآوری هسته‌ای منع کرده است.

فیودور لوکیانوف، سردبیر مجله «روابط جهانی» در روسیه، گفته است اتحاد موضع روسیه و چین به این خاطر بوده که قدرت بیشتری در مذاکره با کشورهای غربی به این دو کشور بدهد.

او به رویترز گفته است: «موضع چین و روسیه در عرصه جهانی تاکنون تقریبا مشابه بوده است. این یک عامل مهم است چون اگر روسیه تنها بود، کم‌قدرت‌تر بود. این عاملی است که قدرت‌های غربی نمی‌توانند نادیده بگیرند؛ که چین و روسیه با هم‌دیگر عمل می‌کنند.»

این سردبیر مجله «روابط خارجی» چاپ روسیه توضیح داده است: «چین حالا آماده است که از روسیه در خاورمیانه و در مسائلی که از نظر سیاسی برای روسیه مهم هستند، حمایت کند. پس وقتی هم پای مسائلی با اهمیت حیاتی برای چین میان می‌آید، مثل کره شمالی، البته که انتظار دارد در مقابل روسیه از موضع چین حمایت کند.»
XS
SM
MD
LG