لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

کارگروه سازمان ملل خواستار آزادی موسوی و کروبی از حصر خانگی شد


یک کارگروه سازمان ملل متحد، حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را غیرقانونی خوانده است و از جمهوری اسلامی خواسته است این سه را از حصر خانگی آزاد کند.

به گزارش وبسایت «کمپین بین‌المللی حقوق بشر برای ایران»، کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد خواستار آزادی این رهبران سیاسی شده و بازداشت آنان را «خودسرانه (و بنابر این ممنوع)» بر شمرده است.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه همچنین اعلام کرده است که دولت ایران با در بازداشت نگهداشتن رهبران مخالفان بدون تفهیم اتهام و یا محاکمه «قوانین بین المللی حقوق بشر و همچنین قوانین ایران را نقض کرده است.»

گروه کاری بازداشت‌های خودسرانۀ سازمان ملل متحد بازداشت خودسرانۀ موسوی، کروبی و رهنورد را «باعث نگرانی شدید» خوانده و توصیه کرده است که دولت ایران «به آنان حق قابل‌اجرای غرامت اعطا کند.»

علاوه بر تشخیص خودسرانه بودن بازداشت‌ها، این گروه کاری سازمان ملل همچنین به «روند نقض حقوق بشر در ایران» اشاره کرده است.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانۀ سازمان ملل از پنج کارشناس مستقل تشکیل شده و موارد مرتبط با بازداشت‌های خودسرانه را مورد بررسی قرار می‌دهد و درباره آنها به دولت‌ها توصیه می‌کند. این گروه تحت نظر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند.

هادی قائمی، مدیر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در این باره گفته است: «هیچ توجیهی برای ادامۀ این بازداشت‌های غیرقانونی ظرف دو سال گذشته وجود نداشته است، هیچ اتهامی مطرح نشده، به هیچ قانونی استناد نشده، و هیچگونه فرآیند قضایی طی نشده است. نهایتا رهبر جمهوری اسلامی ایران مسئول است و باید فورا رهبران مخالفان را آزاد کند».

مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند.

در انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلبان، به نتايج اين انتخابات اعتراض کردند. آنها خواهان ابطال نتايج اين انتخابات شدند. اين انتخابات اعتراضانی را در پی داشت که به گفته مخالفان دولت ايران دهها نفر در اين اعتراضات کشته شدند. اما آيت الله علی خامنه ای به رغم اين اعتراضات از اين انتخابات حمايت کرد.

شمار زيادی از چهره‌های اصلاح طلبان و روزنامه‌نگاران پس از انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و هم اکنون در زندان به سر می‌برند.

حدود دو هفته پیش در ۱۸ دی ماه فرزندان کروبی، موسوی و رهنورد با انتشار بیانیه‌ای خواستار مشخص شدن هرچه سریع‌تر تکلیف پرونده والدین شان شدند و با بیان اینکه مقامات رسمی حکومت جمهوری اسلامی «شجاعت لازم در پذیرش مسئولیت بازداشت و حبس غیر قانونی» آنان را ندارند، افزودند که این «فقدان شجاعت» باعث رفع مسئولیت از مقامات ارشد نظام در این خصوص نیست.

فرزندان این رهبران سیاسی نوشته‌اند که «مقامات عالی کشور باید تکلیف پرونده عزیزان ما را در اسرع وقت مشخص کنند و بعد از نزدیک به دوسال زندان غیر قانونی آنها را فوراً و بدون طرح هر گونه بهانه واهی آزاد کنند.»

این بیانیه در ادامه اشاره می‌کند که «اصرار بر نقض آشکار حقوق اولیه انسانی و قوانین و مقرارت جاری کشوری» در مورد کروبی، موسوی و رهنورد «نمی‌تواند بدون تایید یا اطلاع مقامات عالی کشور باشد.»

بیانیه مذکور می‌افزاید: «بعد از گذشت نزدیک به دو سال از زندان خانگی، هنوز هیچ مقام رسمی شجاعت پذیرش مسئولیت رسمی برای تعیین وضعیت قضایی عزیزان ما که مورد مهر بخش عظیمی از مردم ایران هستند، نیافته است. پر واضح است که فقدان شجاعت لازم در پذیرش مسئولیت بازداشت و حبس غیر قانونی رافع مسئولیت مقامات ارشد نظام نیست.»

فرزندان کروبی، موسوی و رهنورد در بخش‌های دیگری از این بیانیه با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت والدین‌شان خواستار پایان حصر خانگی آنها شده و همچنین خواهان آن شده‌اند تا به والدین‌شان فرصتی داده شود تا از «مظالمی که بر آنها رفته» شکایت کنند.

پنجم دی ماه اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران، در گفت‌وگویی با روزنامه کیهان تایید کرد که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالف سیاست‌های حکومت ایران، به خواست آیت‌الله خامنه‌ای در «حصر خانگی» به‌ سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG