لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

هدف گروه بیست: ایجاد ۱۹ میلیون فرصت شغلی در جهان


لوگوی گروه بیست
لوگوی گروه بیست

کشورهای گروه بيست قصد دارند حدود دو تريليون دلار برای کمک به اقتصاد بحران زده جهان اختصاص دهند.

به نوشته هفته نامه آلمانی اشپيگل سران کشورهای عضو گروه بيست در نظر دارند در جريان نشست هفته آينده خود در لندن برنامه‌های جامعی را در راستای حمايت از اقتصاد جهان به تصويب برسانند.

در پيش‌نويس بيانيه پايانی اين نشست که هفته گذشته از سوی دولت بريتانيا در اختيار کشورهای شرکت کننده قرار گرفته، آمده است، اختصاص حدود دو تريليون دلار برای مقابله با بحران اقتصادی می تواند ميزان رشداقتصاد جهان تا دو درصد افزايش داده و به ايجاد حدود ۱۹ ميليون فرصت شغلی تازه منجر شود.

بريتانيا همچنين قصد دارد، ميزان رشد اقتصادی مطلوب برای اقتصاد جهان را در سال ۲۰۱۰ در بيانيه پايانی نشست گروه ۲۰ در لندن بگنجاند، که اين عدد بايد در جريان مذاکرات سران تعيين شود. کشورهای گروه بيست در نظر دارند معيارهای مشخصی را برای تعيين پاداش برای مديران ارشد شرکت‌ها نيز تدوين کنند.

در بخش ديگری از پيش‌نويس بيانيه پايانی نشست سران گروه بيست که توسط دولت بریتانیا تنظيم شده، آمده است، مناطقی که از آنجا با عنوان «بهشت مالياتی» ياد می شود و نيز کشورهايی که در زمينه اجرای مقررات و توافقات مالياتی همکاری نمی‌کنند، بايد با تحريم‌های بين‌المللی روبرو شوند.

در ادامه پيش‌نويس بيانيه پايانی تصريح شده است:« ما مصمم هستيم که شرايطی را ايجاد کنيم که اقتصاد جهان يک بار ديگر شاهد رشد باشد، ما می خواهيم با سياست‌های حمايتی مقابله کرده و بازارها و ساختارهای اقتصادی خود را برای روبرو شدن با چالش‌های آينده اصلاح کنيم.»

از سوی ديگر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز شنبه در گفت و گو با روزنامه انگليسی فاينشنال تايمز با اشاره به اهداف تعيين شده برای نشست سران گروه بيست در لندن اظهار داشت:« ما در باره ايجاد ساختار تازه ای برای بازرهای مالی جهان مذاکره می‌کنيم، ولی نمی‌توانيم اين کار را در لندن به پايان برسانيم. ما همچنين نمی‌توانيم در نشست لندن بحران اقتصادی و نيز مشکلات موجود در روند تجارت جهانی را حل و فصل کنيم.»

صدر اعظم آلمان همچنين نسبت به حمايت‌های مالی بيش از حد دولت‌ها از اقتصاد هشدار داد و تاکيد کرد، اين گونه اقدامات به رونق پايدار اقتصاد منجر نخواهد شد. به اعتقاد آنگلا مرکل يکی از دلايل شکل گيری بحران جاری هزينه‌های بيش از حد دولتی با هدف افزايش ميزان رشد اقتصادی بوده است. وی با تاکيد بر اهميت ساماندهی به بازارهای مالی جهان از چين خواست برای افزايش ميزان تقاضا در اين کشور اقدامات بيشتری صورت دهد.

در آستانه برگزاری نشست سران بيست کشور مهم صنعتی و در حال توسعه جهان هزاران نفر از سراسر جهان روز شنبه در لندن گردهم آمدند تا اعتراض خودرا نسبت به گسترش فقر و نيز نقش دست‌اندرکاران نظام مالی جهان در شکل گيری بحران اقتصادی اعلام کنند. بيش از صد و پنجاه سنديکا، سازمان‌های طرفدار صلح و گروه‌های حامی محيط زيست در برپايی اين تظاهرات در لندن مشارکت کرده‌اند.

از سوی ديگر به گفته يکی از مقام‌های وزارت امور خارجه بریتانیا برگزاری نشست سران گروه بيست حدود نوزده ميليون پوند هزينه در بردارد که بخش عمده‌ای از اين مبلغ صرف امور امنيتی خواهد شد. در شرايطی که اقتصاد جهان در رکود به سر می‌برد، صرف اين ميزان پول برای برگزاری نشست سران گروه بيست اعتراض مخالفان را در سراسر جهان به دنبال داشته است.

دومينيک استراوس کان رييس صندوق بين المللی پول هم نسبت به پيامدهای شکست احتمالی نشست گروه بيست در لندن هشدار داده است. وی روز جمعه در سخنانی در پاريس توافق سران را برای اقتصاد جهان بسيار حياتی توصيف کرده و تاکيد کرد در شرايط بحرانی بايد اعتماد همگان به بازار تقويت شود. به اعتقاد رييس صندوق بين المللی پول سران گروه بيست بايد آمادگی خود را برای حمايت بيشتر از اقتصاد بحران زده جهان در سال ۲۰۱۰ نيز اعلام کنند.

XS
SM
MD
LG