لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

پدر رکسانا صابری: تا آزادی دخترم در ایران می‌مانم


رکسانا صابری، روزنامه‌نگار زندانی
رکسانا صابری، روزنامه‌نگار زندانی
پدر رکسانا صابری خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار با تأکید بر تابعیت دوگانه دخترش گفته است، قصد ندارد پیش از آزادی وی ایران را ترک کند.

رضا صابری پدر رکسانا صابری که چند روز پیش به همراه همسر ژاپنی‌اش به ایران رفته است، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس یک بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست، دخترش را آزاد کنند.

حسن حداد، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، روز چهارشنبه با اعلام این که رکسانا صابری متهم به انجام «فعاليت‌های جاسوسی» شده است، گفته بود، وی صرفاً دارای تابعيت ايرانی است و مدارکی را که نشان دهد، تابعيت آمريکایی هم دارد، به دادگاه ارائه نداده است.

رضا صابری در واکنش به این ادعا اظهار داشت:« رکسانا بدون شک آمریکایی است. البته او به ایران آمده و کارت شناساسی و گذرنامه ایرانی هم گرفته و بر اساس قوانین ایران او ایرانی هم محسوب می‌شود. در واقع رکسانا دارای تابعیت دوگانه است.»

آقای صابری همچنین اظهار داشت:«من از آنها می‌خواهم، هر چه زودتر دخترم را آزاد کنند، تا او بتواند به زندگی عادی‌اش بازگشته و به کارش ادامه دهد. من تا آزادی او اینجا می‌مانم.»

پدر رکسانا صابری همچنین گفته است، او به همراه همسر ژاپنی‌اش در زندان اوین به ملاقات دخترشان رفته و حدود ۲۰ دقیقه پیش او مانده‌اند.

رکسانا صابری از ۲۲ بهمن‌ ماه گذشته بازداشت و در زندان اوين به سر می‌برد.

وی در شش سال گذشته به عنوان خبرنگار آزاد در ایران فعالیت می‌کرد و با بی‌بی‌سی، راديو «ان‌پی‌آر» و ساير نشريات بين المللی همکاری داشته است.

قوه قضائيه ايران در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده بود، رکسانا صابری «ظرف چند روز آينده» آزاد می‌شود، اما به رغم این وعده اکنون تفهیم اتهام «فعاليت‌های جاسوسی» به وی صورت گرفته و او همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز از مقام‌های ايرانی خواسته است تا هر چه زودتر وضعيت اين روزنامه‌نگار زندانی و عشاء مومنی ديگر ايرانی – آمريکايی متهم به اقدام عليه امنيت ملی و رابرت لوينسون، عضو سابق پليس فدرال آمريکا، اف بی آی، روشن شود.
XS
SM
MD
LG