لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

تظاهرات علیه حکومت حسنی مبارک مصر را فرا گرفت


ده‌ها هزار نفر از مردم مصر روز جمعه در شهرهای مختلف این کشور علیه دولت این کشور دست به تظاهرات زده‌اند. یکی از مفسران شبکه الجزیره این تظاهرات گسترده علیه حکومت حسنی مبارک را یاد‌آور جنبش سبز در ایران دانسته است.

اعتراض‌های ضد حکومتی در مصر در روز جمعه وارد چهارمین روز خود شده است و ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف این کشور از جمله قاهره به خیابان‌ها ریخته‌اند.

در حالی که در آستانه برگزاری این تظاهرات دولت مصر در اقدامی مشابه با مقام‌های جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸ اقدام به قطع اینترنت، تلفن همراه و سرویس پیام کوتاه کرده بودند، شبکه تلویزیونی الجزیره تصاویری از حضور انبوه مردم در خیابان‌ها و درگیری ماموران پلیس با آنها نشان می‌دهد.

تظاهرکنندگان شعارهایی از جمله «مرگ بر مبارک» سر داده و خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، شده‌اند که از حدود ۳۰ سال پیش در این کشور حکومت می‌کند.

همزمان با آغاز تظاهرات روز جمعه گزارش‌هایی درباره محاصره محمد البرادعی، از رهبران مخالفان دولت مصر،‌ توسط ماموران پلیس و جلوگیری از حرکت وی همراه با تظاهرکنندگان منتشر شده است.

برخی گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که شمار زیادی از تظاهرکنندگان در نزدیکی کاخ حسنی‌ مبارک، رئیس جمهور مصر، تجمع کرده‌اند.

ماموران پلیس مصر برای مقابله با تظاهرات معترضان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی می‌کنند و گزارش‌هایی نیز درباره شلیک گلوله به سوی تظاهرکنندگان منتشر شده است، هر چند تاکنون خبری از شمار مجروحان احتمالی تظاهرات روز جمعه مخابره نشده است.

در همین حال در آستانه برگزاری تظاهرات روز جمعه مصر، بان کی‌مون،‌ دبیر کل سازمان ملل متحده، از دولت مصر به دلیل قطع اینترنت و سرویس پیام کوتاه انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرده است که چهار خبرنگار فرانسوی که سرگرم گزارش تظاهرات روز جمعه در قاهره بودند بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG