لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

البرادعی وارد قاهره شد؛ «حسنی مبارک باید برود»


محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از مخالفان حکومت مصر، اعلام کرد زمان رفتن حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر فرا رسیده است؛ وی همچنین گفت انتظار دارد روز جمعه تظاهرات ضد حکومتی گسترده‌ای در سراسر مصر برگزار شود. محمد البرادعی شامگاه پنجشنبه وارد قاهره شد.

محمد البرادعی که ۶۸ سال دارد، روز پنجشنبه وین را به مقصد قاهره ترک کرد تا به تظاهرات‌کنندکان مصری بپیوندد؛ تظاهرات‌کنندگانی که با الهام از تونس علیه حکومت حسنی مبارک دست به اعتراض زده‌اند.

محمد البرادعی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد هدف وی از رفتن به مصر «مدیریت» تغییرات در مصر از طریق سیاسی است.

از سوی دیگر شبکه العربیه به نقل از محمد البرادعی گزارش داد که اگر معترضان بخواهند وی آماده در دست گرفتن قدرت در دوران انتقالی است.

مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همچنین از مردم مصر خواست که به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز دست بزنند و به مقام‌های مصری هشدار داد هرگونه بکارگیری خشونت، به شدت نتیجه عکس خواهد داشت.

محمد البرادعی تصریح کرد: «مردم فرهنگ ترس را درهم شکستند و به محضی که این فرهنگ ترس در هم شکسته شد، دیگر بازگشتی در کار نخواهد بود.»

محمد البرادعی گفت: «گمان می‌کنم ما به طور قطع شاهد تغییر خواهیم بود.»

وی که پیش از نیز از احتمال نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته بود، بار دیگر تاکید کرد که حسنی مبارک نباید بار دیگر برای مقام ریاست جمهوری نامزد شود.

مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «مبارک ۳۰ سال برای کشور خدمت کرد و اکنون وقتش است که بازنشسته شود.»

وی افزود: «به باور من مبارک باید اعلام کند که دوباره رئیس جمهور نمی‌شود.»

محمد البرادعی تصریح کرد: «پییش‌بینی من یک تیم جدید، چینش تازه و یک ساختار دموکراتیک نوین است.»

انتخابات ریاست جمهوری مصر قرار است طبق برنامه در سپتامبر امسال برگزار شود؛ با این حال حسنی مبارک هنوز نگفته که آیا در این انتخابات نامزد می‌شود یا نه.

مخالفان، حسنی مبارک را متهم می‌کنند به نحوی قوانین انتخابات را طراحی کرده که عملا بختی برای دیگر نامزدهای ریاست جمهوری باقی نمی‌ماند.

محمد البرادعی، که در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه صلح نوبل شد، از سال گذشته برای تغییرات سیاسی در مصر فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد.

وی خواستار آن شده است که در وهله نخست، قانون اساسی مصر عوض شود و دولت انتقالی شش ماه تا یک سال اداره امور را در دست بگیرد.

وی در این زمینه گفت: «نخستین اولویت من بردن کشور از نقطه الف به نقطه ب است؛ به این معنا که چارچوبی ایجاد شود که تضمین‌کننده یک دموکراسی کارآمد برای ما باشد.»

در همین حال تظاهرات‌کنندگان در شهرهای مختلف مصر برای سومین روز پیاپی خواستار استعفای حسنی مبارک شدند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، بزرگترین درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی در قاهره و سوئز روی داده است.

نیروهای امنیتی در روز پنجشنبه از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور برای متفرق ساختن تظاهرات‌کنندگان استفاده کردند و در مقابل معترضان با کوکتل مولوتوف و سنگ به آنها پاسخ گفتند.

در فیس بوک فعالان سیاسی با ایجاد صفحه‌ای مردم را به تظاهرات دیگری در روز جمعه فرا خوانده‌اند که در کمتر از ۲۴ ساعت ۵۵ هزار نفر حمایت خود را از این فراخوان اعلام کرده‌اند.

محمد البرادعی در این باره گفت: «فردا(جمعه) به نظر من در سراسر مصر تظاهرات بزرگی برپا خواهد شد و من هم با آنها خواهم بود.»
XS
SM
MD
LG