لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

ایران نسبت به پیامدهای حضور سربازان خارجی در بحرین هشدار داد


نیروهای نظامی اعزامی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال حرکت به سوی میدان مروارید منامه
نیروهای نظامی اعزامی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال حرکت به سوی میدان مروارید منامه
احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران در واکنش به اعزام نیرو از چند کشور حاشیه خلیج فارس به بحرین، از این اقدام با عنوان یک «خطای استراتژیک» یاد کرده و نسبت به بروز «خصومت و درگیری»‌ در منطقه هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه نسبت به پیامدهای اعزام نیرو از سوی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به بحرین برای مقابله با اعتراض‌ها در این کشور هشدار داده است.

وی از این اقدام با عنوان «خطای استراتژیک، سیاسی و ملی حکومت بحرین» یاد کرده و گفته است: «این گونه اقدامات موجب افزایش تنش و مخدوش شدن ثبات و امنیت منطقه خواهد شد و چنانچه این حرکات نسنجیده و فاقد وجاهت حقوقی رویه شود، منطقه به کانون آتش‌افروزی، خصومت و درگیری تبدیل خواهد شد و دود آن به چشم ملت‌های منطقه خواهد رفت.»

به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌های خیابانی به حکومت پادشاهی بحرین،‌ عربستان سعودی روز دوشنبه از اعزام حدود ۱۰۰۰ سرباز به این کشور برای «محافظت از ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی» خبر داده بود.

همچنین شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر امور خارجه امارات نیز اعلام کرده بود، این کشور نیز ۵۰۰ نیروی پلیس برای مقابله با اعتراض اکثریت شیعه بحرین به این کشور اعزام کرده است.

به گفته وزیر امور خارجه امارات، سایر کشورهای عضو شورای خلیج فارس نیز «برای اعاده نظم و امنیت در بحرین» مشارکت خواهند کرد.

در این میان وزیر دفاع جمهوری اسلامی درباره حضور نیروهای خارجی در بحرین اظهار داشته است: «حضور نیروهای خارجی در بحرین نه تنها برای حاکمیت این کشور مشروعیت ایجاد نمی‌کند، بلکه همان مشروعیت موجود را نیز از بین می‌برد.»

احمد وحیدی همچنین در این باره اظهار داشته است: «این ملت‌ها هستند که باید سرنوشت خود را تعیین کنند، نه این که کشوری از کشور دیگر برای حضور نظامی دعوت کند و آنها نیز مردم کشور دیگر را مورد ضرب و شتم قرار دهند.»

گفتنی است، حکومت پادشاهی بحرین که در اختیار اقلیت سنی مذهب این کشور است، از سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با تظاهرکنندگان در این کشور که بیشتر آنها شیعه هستند، تقاضای کمک کرده بود.

ایالات متحده آمریکا که در نخستین واکنش به اعزام سربازان عربستانی به بحرین این اقدام را به معنای «مداخله نظامی»‌ ندانسته بود، روز سه‌شنبه از طرف‌های درگیر در بحرین خواست، برای یافتن راه‌حلی سیاسی با هم وارد گفت و گو شوند.

واشنگتن همچنین از بحرین و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواسته است، در برابر معترضان بحرینی خویشتن‌داری کنند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی در نخستین واکنش خود به اعزام سربازان سعودی به بحرین این اقدام را موجب «پیچیده‌تر شدن» اوضاع در این کشور و «غیرقابل قبول» خوانده بود.

روز سه‌شنبه همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با احضار سفیران عربستان و سوئیس و نیز کاردار سفارت بحرین به وزارت امور خارجه به «دخالت نظامی در بحرین» اعتراض کرده بود.

بحرین که از جمله به دلیل استقرار ناوگان پنجم ایالات متحده در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از چند هفته پیش صحنه اعتراض‌های مردمی به حکومت پادشاهی حاکم بر این کشور است.

از آنجایی که بیشتر ساکنان بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند، سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی از این بابت نگران هستند که سقوط حکومت سنی مذهب بحرین به تقویت نفوذ ایران در منطقه منجر شود.

در این میان روز چهارشنبه و تنها یک روز پس از اعلام حالت فوق‌العاده در بحرین، برخی گزارش‌ها از کشته‌ شدن دست ‌کم چهار نفر در جریان درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای نظامی و امنیتی در این کشور حکایت دارد.

درگیری‌ها در منامه، پایتخت بحرین، پس از آن بالا گرفت که نیروهای نظامی و امنیتی تلاش می‌کردند، معترضان را که از چند هفته پیش در میدان مروارید این شهر تجمع کرده‌اند، متفرق کنند.

از روز سه‌شنبه اعتراض‌ها در بحرین بالا گرفته بود و بر اساس اعلام منابع بیمارستانی در این روز دست‌کم ۲۰۰ نفر از معترضان بر اثر شلیک گلوله از سوی نیروهای نظامی زخمی شده و یک سرباز عربستانی نیز به دست معترضان کشته شده بود.
XS
SM
MD
LG