لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

وزیر اقتصاد: امسال سه‌ صفر از پول ملی حذف می‌شود


شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران
شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران
شمس‌الدین حسینی، ‌وزیر امور اقتصادی و دارایی جهموری اسلامی اعلام کرده است، دولت در سال جاری روی حذف سه صفر از پول ملی تمرکز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران روز شنبه از احتمال حذف سه صفر از واحد پول ایران در سال جاری خورشیدی خبر داده است.

وی با اعلام تصویب «بسته سیاستی – نظارتی» بانک مرکزی در روزهای پایانی سال گذشته، اظهار داشته است: «در این بسته اقداماتی در جهت ثبات، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری در حوزه بانکی و پولی کشور پیش‌بینی شده که بر همین اساس در سال جاری می‌توان بیشتر بر روی سیاست حذف سه صفر تمرکز کرد.»

وی در عین حال افزوده است‌ : «مسئله‌ای که دولت را برای اجرای این سیاست به تامل وا داشته آن است که ابتدا باید حداکثر ثبات و آرامش را در قیمت‌ها ایجاد و سپس سه صفر را از پول ملی حذف کرد تا به نتایجی ماندگار دست یافت.»

گفتنی است، در اواخر دی ماه سال ۱۳۸۸ محمود احمدى‌نژاد، رئیس دولت دهم اعلام کرده بود، دولت وى قصد دارد به منظور «واقعى کردن ارزش ریال»، اقدام به حذف صفرها از واحد پول ملى کند.

احمدى‌نژاد همچنین با بیان این که اجراى همزمان هدفمند سازى یارانه‌ها همراه با تغییر واحد پول ملى به افزایش قدرت خرید مردم منجر مى‌شود، ارزش کنونى ریال را «غیر واقعى» توصیف کرده و گفته بود: « ما مى‌خواهیم واحد پول را تغییر دهیم و صفرها را برداریم و ارزش ریال را واقعى کنیم.»

دولت محمود احمدی‌نژاد پس از چند ماه تاخیر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را از ابتدای دی ماه سال ۱۳۸۸ اجرا کرده است، که در نتیجه آن بهای بسیاری از کالاهای مصرفی و حامل‌های انرژی در ایران به شدت افزایش یافته است.

در این میان با توجه به رشد اقتصادی اندک ایران در سال‌های گذشته و نیز نرخ بالای تورم، کارشناسان نسبت به موثر بودن حذف صفرهای پول ملی برای مهار تورم و تقویت ارزش برابر ریال ابراز تردید می‌کنند.

در بیش از ۳۰ سالی که از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران می‌گذرد، ارزش برابری ریال در مقابل ارزهای معتبر بین‌المللی بیش از ۲۰۰ برابر کاهش یافته است.

این در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در اواخر سال ۱۳۸۸ در گزارشی با انتقاد از سیاست تثبیت نرخ ارز در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی اذعان کرده بود که قیمت واقعی هر دلار در بازار بین سه تا هفت هزار تومان است، نه یک هزار تومان.
XS
SM
MD
LG