لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

«مبادلات تجاری میان ایران و اتریش در سال ۲۰۱۰ پنج برابر شد»


«شرکت نفت اتریش به عنوان تنها شرکت بزرگ اروپایی در نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران شرکت می‌کند.»
«شرکت نفت اتریش به عنوان تنها شرکت بزرگ اروپایی در نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران شرکت می‌کند.»
در حالی که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را تشدید کرده است، مبادلات تجاری میان اتریش و جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته میلادی افزایش قابل توجهی داشته و میزان واردات مواد نفتی از ایران بیش از پنج برابر افزایش یافته است.

روزنامه اتریشی دی‌پرسه روز سه‌شنبه در گزارشی با استناد به تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی اداره آمار اتریش اعلام کرد، میزان واردات این کشور از ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی در مقایسه با سال پیش از آن نزدیک به ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین میزان صادرات شرکت‌های اتریشی به ایران نیز در همین مدت شش ممیز دو دهم درصد افزایش را شاهد بوده است.

در این میان میزان واردات نفت خام و سایر مواد نفتی از ایران در سال ۲۰۱۰ در مقایسه با سال ۲۰۰۹ میلادی بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش مبادلات تجاری اتریش با جمهوری اسلامی ایران در حالی صورت گرفته است، که شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال گذشته میلادی تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده و از این کشور خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان بخشد.

همچنین علاوه بر این تحریم‌ها، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های جداگانه‌ای علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند که دامنه آن به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

به دنبال تشدید تحریم‌های شورای امنیت واعمال تحریم‌های جداگانه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از شرکت‌‌ها و بانک‌های بزرگ اروپایی روابط تجاری خود را با ایران قطع کرده و یا از سطح این روابط کاسته‌‌اند.

با این حال بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی اداره آمار اتریش در سال ۲۰۱۰ میلادی، شرکت نفت این کشور ۶۷۲ هزار تن نفت خام از ایران وارد کرده و در این سال حدود هشت درصد از نفت مورد نیاز عمده‌ترین پالایشگاه شرکت نفت اتریش از ایران وارد شده است.

همچنین سون پوسوالد، سخنگوی شرکت نفت اتریش با تایید تقاضای رو افزایش برای نفت ایران در اتریش از حضور این شرکت به عنوان تنها شرکت بزرگ اروپایی در نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت تهران، که قرار است در اواخر ماه آوریل برگزار شود، خبر داده است.

گفتنی است، در اوایل بهمن ماه سال گذشته خورشیدی سایت ویکی‌لیکس اسنادی را منتشر کرده بود که از همکاری گسترده شرکت‌های اتریشی با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین جنگ‌افزار و فن‌آوری پیشرفته حکایت داشت.

در اوایل سال ۲۰۰۷ میلادی نیز ارتش آمریکا اعلام کرده بود، حدود ۱۰۰ قبضه تفنگ بسیار پیشرفته ۵۰ میلی‌متری را که قابلیت نفوذ به خودروهای زره‌پوش را نیز دارد، از افراد مسلح در عراق کشف کرده است.

پیشتر شرکت اتریشی اشتایرمنلیشر ۸۰۰ قبضه از این تفنگ‌های دوربین‌دار را با وجود مخالفت آمریکا برای استفاده در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده بود.
XS
SM
MD
LG