لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

ویکی‌لیکس: اسرائیل می‌گوید ترکیه در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کند


بنا بر یکی از تازه‌ترین اسنادی که در وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس از وزارت خارجه ایالات متحده منتشر شده، اسرائیل ترکیه را به «کمک فعالانه» به جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های سازمان ملل متهم کرده است.

بر اساس این سند تازه افشاشده که روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز جمعه منتشر کرده است، مقامات اسرائیل بر این باورند که ترکیه علاوه بر کمک به ایران در زمینه تحریم‌ها مسئله قاچاق اسلحه و مهمات از ایران به سوریه «از طریق ترکیه» را نیز نادیده می‌گیرد.

به گزارش این روزنامه اسرائیلی، مقامات ارشد در دولت اسرائیل این مسئله را با مقامات آمریکایی در میان گذاشته‌اند که ترکیه «به دلیل نیازش به منابع انرژی در ایران» هر چه بیشتر به ایران نزدیک شده است.

مقامات اسرائیلی دلیل دیگر نزدیکی هر چه بیشتر ترکیه به جمهوری اسلامی ایران را «بازبینی مقامات ترک در استراتژی جهانی خود» ذکر کرده‌اند.

در سند مورد اشاره هاآرتص آمده است که ترکیه از قاچاق تسلیحات ایرانی از طریق سوریه و ترکیه برای حزب‌الله لبنان حمایت نمی‌کند، اما «چشم خود را بر آن می‌بندد».

در این سند در مورد قاچاق تسلیحات ایرانی همچنین آمده است که آنکارا تنها زمانی در این امر دخالت می‌کند که «تحت فشارهای خاص بین‌المللی باشد».

در کمتر از یک ماه گذشته دو هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه مجبور به فرود در فرودگاهی در ترکیه شده‌اند که یکی از آنها حامل مقادیری اسلحه بود.

در همان زمان روزنامه ترک‌زبان آخشام نوشت که این دو هواپیما بنا به درخواست ایالات متحده و به ظن حمل «مواد هسته‌ای و اسلحه» متوقف شده‌اند.

از زمان تصویب دور چهارم تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل در تابستان گذشته، آمریکا و متحدانش چندین کشور و سازمان از جمله چند بانک بین‌المللی را به کمک به مقامات تهران در دور زدن این تحریم‌ها متهم کرده‌اند.

ایالات متحده و متحدانش، به‌ویژه اسرائیل، می‌گویند تهران سودای تولید تسلیحات اتمی را در سر دارد، اتهامی که ایران همواره رد کرده و هدف خود از فعالیت هسته‌ای را کاملا صلح‌آمیز توصیف می‌کند.

در سند مورد نظر روزنامه هاآرتص که تاریخ نوامبر ۲۰۰۹ را بر خود دارد اوزی آراد، مشاور وقت امنیت ملی اسرائیل، در جلسه‌ای با مقامات آمریکایی از روند روابط کشور خود با ترکیه ابراز یاس و نومیدی کرده است.

اسرائیل در گذشته با ترکیه، تنها عضو مسلمان سازمان ناتو، روابط حسنه‌ای داشت، اما این روابط به‌ویژه در یک سال گذشته به دلیل برخی حوادث از جمله حمله نیروهای اسرائیل به کشتی ترک کمک‌رسانی به غزه تیره و تار شده است.

در سند افشاشده در وب‌سایت ویکی‌لیکس آمده است: «اسرائیل بر این باور است که برای جلوگیری از تیره‌تر شدن روابط خود با ترکیه کار چندانی از دستش برنمی‌آید.»

تنها شش ماه پس از تاریخ ثبت این سند حمله نیروهای ارتش اسرائیل به کشتی کمک‌رسان ماوی مرمره اتفاق افتاد، حمله‌ای که مرگ ۹ فعال حقوق بشری ترک بر عرشه این کشتی را در پی داشت.
XS
SM
MD
LG