لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

تأکید غرب پیش از مذاکرات استانبول:‌ ایران به نگرانی‌های جامعه جهانی بپردازد


در فاصله چند هفته مانده به برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه پنج به علاوه یک،‌ که قرار است در ترکیه از سر گرفته شود، کشورهای غربی از ایران خواسته‌اند، در این گفت‌وگوها به نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بپردازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان کشورهای غربی در سازمان ملل متحد روز جمعه از ایران خواسته‌اند در گفت‌وگوهای پیش رو در استانبول به طور جدی به نگرانی‌های این کشورها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بپردازد.

نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک در جریان گفت‌وگوهای هفته گذشته خود در ژنو موافقت کرده‌اند که دور دوم این گفت‌وگوها در اواخر ماه ژانویه سال آینده میلادی در استانبول ترکیه برگزار شود.

با این حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت جمهوری اسلامی یک بار دیگر اظهار داشته است که تهران حاضر به گفت‌وگو درباره «حق خود برای غنی‌سازی اورانیوم» نیست.

این در حالی است که غنی‌سازی اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های کشورهای غربی در ارتباط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به شمار می‌آید.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا، ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به قابلیت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، در حالی که تهران برنامه هسته‌ای خود را «صرفاً صلح‌آمیز» می‌داند و از تن دادن به درخواست‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد برای متوقف ساختن فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود سرپیچی کرده است.

در این میان مارک لیال‌گرانت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد در جلسه روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به گفت‌وگوهای پیش رو با ایران گفت: «ما در این باره تردیدی نداریم که گفت‌وگوهای بعدی باید شامل مذاکراتی صریح و شفاف درباره نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران باشد.»

وی در نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، که درباره اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران برگزار شده بود، همچنین افزود که «لازم است که ایران نشان دهد که در مورد پرداختن به این گونه نگرانی‌های پیشرفت‌ واقعی داشته است.»

مارتین بریان،‌ سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد نیز ابراز امیدواری کرد که‌ «ایران از هفته‌های باقی مانده تا برگزاری گفت‌وگوهای ژانویه برای بررسی شرایط با توجه به پیام‌هایی که در ژنو به این کشور داده‌ایم،‌ استفاده کند.»

وی همچنین از جمهوری اسلامی خواست که «برای پاسخ به درخواست‌های جامعه جهانی و نیز عمل کردن به تعهدات بین‌المللی خود» تدابیر لازم را اتخاذ کند.

سوزان رایس، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز با ابراز امیدواری نسبت به مذاکره درباره «ایده‌های عملی»‌ در گفت‌وگوهای آینده، تصریح کرد: «انتخاب ایران بسیار روشن است: اگر این کشور اقدام به اعتمادسازی در سطح بین‌المللی کرده و به تعهدات خود عمل خود،‌ از سوی ما نیز پاسخ مناسب را دریافت می‌کند.»

وی همچنین افزود: «در صورتی که ایران (از عمل به تعهدات خود و اعتمادسازی) خودداری کند،‌ با انزوای هر چه بیشتر روبه‌رو خواهد شد.»

پیشتر یک مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه آمريکا، درباره آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران که پس از حدود یک سال وقفه هفته پیش در ژنو برگزار شد،‌ گفته بود: «گفت وگوهايی دشوار ولی صریح داشتيم.»

در حالی که کشورهای غربی طرف مذاکره با ایران از جمله خواستار گفت‌وگو درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران و تعلیق این گونه فعالیت‌ها هستند، سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی،‌ می‌گوید که «تعليق غنی سازی» در دستور کار مذاکرات ماه آينده در استانبول قرار ندارد.

با این همه فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، روز سه‌شنبه گذشته با اشاره به گفت وگوهای ژنو اظهار داشت: «حدود ۷۵ درصد از گفت‌وگوهای دوشنبه و سه شنبه ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک، در مورد مسئله اتمی بوده است و اين مسئله کماکان در کانون اصلی نگرانی‌های ما باقی خواهد ماند.»

پیشتر گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان نیز که کشورش یکی دیگر از کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک به شمار می‌آید،‌ ابراز امیدواری کرده بود، گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران به نتیجه برسد.

وی با «غیرقابل قبول»‌ دانستن دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای گفته بود: «ما در ماه آينده ميلادی به گفت وگوها ادامه می‌دهيم و هنوز اميدواری هست که بتوان اين شروع را به يک روند تبديل کرد. ما هم بر همين اساس حرکت می‌کنيم.»
XS
SM
MD
LG