لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۴

«محمد نوری‌زاد به بیمارستان منتقل شد»


در حالی که چند تن از مراجع تقلید و نیز شخصیت‌های سیاسی خواستار پایان اعتصاب غذای محمد نوری‌زاد شده‌اند، وی به دنبال وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده و همزمان اعضای خانواده آقای نوری‌زاد و نیز همسر مصطفی تاج‌زاده، که در برابر زندان بست نشسته بودند، بازداشت شده‌اند.

به نوشته وب‌سایت محمد نوری‌زاد، این زندانی سیاسی بامداد روز پنج‌شنبه به دنبال وخامت وضع جسمی‌اش بر اثر اعتصاب غذا «به زور» به بیمارستان منتقل شده، «تا وادار به شکستن اعتصابش شود.»

محمد نوری‌زاد به دلیل نوشتن نامه‌های انتقادی به رهبر جمهوری اسلامی محاکمه و زندانی شده است، ششمین روز اعتصاب غذای خشک خود را می‌گذراند و پیش از آغاز اعتصاب غذا اعلام کرده بود، «روز عاشورا جنازه‌اش را بر سر ظالمین خواهد کوبید.»

محمد نوری‌زاد که از همکاران پیشین روزنامه کیهان بود و در سال‌های گذشته از حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آمد، به دنبال سرکوب خونین معترضان به انتخابات ریاست جمهوری، وی نیز به جمع منتقدان پیوست و با انتشار چندین نامه سرگشاده از جمله خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، وی را مسئول این رویدادها دانست.

به دنبال این نامه‌نگاری‌ها، آقای نوری‌زاد در آذر ماه سال گذشته به اتهام «توهین به مسئولین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» بازداشت شد و بیش از هفت ماه را در زندان و از جمله در سلول انفرادی گذراند.

وی که در سوم تیر ماه سال جاری با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود، در اواخر مرداد ماه بار دیگر نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته و از وی خواسته بود، پیش از مرگش به جبران خطاهای سرزده از خود بپردازند.

همانطور که آقای نوری‌زاد در آخرین نامه خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی پیش‌بینی کرده بود، تنها چند روز پس از انتشار این نامه وی یک بار دیگر به زندان اوین فراخوانده شد و از آن زمان تاکنون همچنان در زندان به سر می‌برد.

آقای نوری‌زاد پس از آن دست به اعتصاب غذا زد، که حدود یک هفته پیش گزارش‌هایی درباره ممنوع‌الملاقات شدن وی و مصطفی تاج‌زاده، دیگر زندانی سیاسی در ایران و نیز «توهین قاضی» به وی منتشر شده بود.

این در حالی است که برخی از مراجع تقلید و رهبران مخالف دولت در دیدار با شماری از خانواده‌های زندانیان سیاسی در ایران،‌ از محمد نوری‌زاد خواسته‌اند،‌ به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

درخواست ها برای پایان دادن به اعتصاب غذا

آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید شیعیان روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی و از جمله خانواده محمد نوری‌زاد، خواستار پایان اعتصاب غذای زندانیان شده بود.

وی در این باره گفته بود: «می‌دانم که قصد برخی از این عزیزان از اعتصاب غذا، رساندن ندای مظلومیتشان به بیرون از زندان است، ولی باید بدانند که این کار، بیش از هم به جامعه ضربه می‌زند چون که جامعه به حضور این عزیزان نیاز دارد و باید این اعتصاب را بشکنند.»

همچنین آیت‌الله صانعی، یکی دیگر از مراجع تقلید نیز در دیدار با خانواده‌های زندانیان سیاسی با «غیر شرعی» خواندن شرایط نگهداری زندانیان در ایران به ویژه در سلول‌های انفرادی اظهار داشته بود: «خداوند ظالمین را دوست نمی‌دارد و آنها را در همین دنیا به کیفر خواهد رساند.»

پیشتر محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران نیز در پیامی خواستار پایان اعتصاب محمد نوری‌زاد شده و نوشته بود:‌ «من خواهش می‌کنم آقای نوری‌زاد از تصمیم خود بر اعتصاب خشک منصرف شود. امیدوارم اصل این تصمیم سبب شود که مسؤلان ذی‌ربط با تجدید نظر در مورد او و بسیاری از عزیزان دیگر که گرفتارند زمینه را برای اصلاح امور و بازگشت کشور به امنیت و ثبات و قانون فراهم کنند.»

رئیس دولت اصلاحات در پیام خود در عین حال آورده بود: «هر چند من هم معتقدم به او و بسیاری از سرمایه‌های انقلاب و کشور و اصل نظام ستم شده و می‌شود ولی به هر حال برای همه ما آنچه مهم است سرنوشت کشور و انقلاب و اصالت‌های آن و حفظ حق و حرمت مردم است و در این راه از دادن هزینه نباید پرهیز کرد.»

مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ایران نیز در دیدار با اعضای خانواده محمد نوری‌زاد و خانواده‌های زندانیان سیاسی خواستار پایان اعتصاب غذای وی شده بود.

مهدی کروبی همچنین در پیام جداگانه‌ای با ابراز امیدواری نسبت به آزادی «همه زندانیان بی‌گناه» خطاب به محمد نوری‌زاد نوشته بود: «برادر ارجمندم آقای محمد نوری‌زاد، امروز شما همچون گذشته در سنگر دفاع از انقلاب و نظام سربلند گشته‌اید، اما همان طور که خود نیز بر آن واقفید در این راه ارزشمند و خطیر، مسیری بس طولانی در پیش رو داریم، امروز ملت ایران بیش از پیش به وجود آزادمردانی همچون شما نیازمند است، لذا بنده از شما خواهش می‌کنم به جهت حفظ سلامتی و تداوم پایداری در این راه به اعتصاب غذای خود خاتمه دهید.»

آزادی خانواده نوری زاد

از سوی دیگر پس از انتشار گزارش‌هایی درباره وخامت حال محمد نوری‌زاد در زندان و انتقال اجباری وی به بیمارستان، اعضای خانواده وی و نیز همسر مصطفی تاج‌زاده که در روز پنج‌شنبه در مقابل زندان اوین بست نشسته بودند، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

بازداشت‌شدگان پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شدند و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حال فطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد، که از بیماری فشار خون رنج می‌برد، در زندان اوین رو به وخامت نهاده بود.

در واکنش به بازداشت اعضای خانواده محمد نوری‌زاد از جمله پدر و مادر وی در مقابل زندان اوین، جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای با ابراز تاسف نسبت به بازداشت این افراد، خواستار «به کارگیری عقلانیت در بحران‌ها و برخوردهای منطقی و انسانی» با زندانیان سیاسی شده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «متاسفانه مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی، همیشه گره‌ای را که باید با دست باز شود به دندان می‌سپارند و با روش‌های غلط با چنین مسایلی برخورد می‌کنند، و هر روز گره کوری بر مشکلات جامعه می‌افزایند و خانواده‌های بی پناه و ستم کشیده زندانیان را در معرض فشار جدیدی قرار می‌دهند.»

با این حال شامگاه روز پنج‌شنبه وب‌سایت محمد نوری‌زاد اعلام کرد، اعضای خانواده این زندانیان سیاسی به همراه فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاج‌زاده آزاد شده‌اند و فاطمه ملکی، به دلیل مناسب نبودن وضعیت جسمی‌اش مستقیماً‌ به بیمارستان منتقل شده است.

در حالی که به نوشته وب‌سایت محمد نوری‌زاد، هیچ خبر تازه‌ای از آخرین وضعیت آقای نوری‌زاد پس از انتقال وی به بیمارستان در دست نیست، گزارش‌های دیگر از وخامت وضع جسمانی سایر زندانیان اعتصابی در زندان اوین حکایت می‌کند.

به نوشته سایت‌ اینترنتی کلمه نسرین ستوده، وکیل دادگستری نیز که در اعتصاب غذای خشک به سر می‌برد، حاضر به شکستن اعتصاب غذایش نشده و به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان منقل شده است.

همچنین آرش صادقی، دانشجویی که در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات بازداشت شده و نیز غلامحسین عرشی و رضا شهابی از دیگر معترضان بازداشت شده از دیگر زندانیانی هستند که دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت جسمانی «بسیار نامناسبی» دارند.
XS
SM
MD
LG