لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

صالحی: فعلاً برنامه‌ای برای سفر به عربستان نداریم


به دنبال انتقادهای گسترده منتقدان محمود احمدی‌نژاد از سفر احتمالی وزیر امور خارجه ایران به عربستان، علی‌اکبر صالحی با انتقاد از انتشار چنین خبرهایی گفته است، «فعلا» برنامه‌ای برای سفر به عربستان سعودی ندارد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه خبرهای منتشر شده در برخی رسانه‌های ایرانی را در باره سفر قریب‌الوقوع خود به عربستان سعودی تکذیب کرده است.

وی در این باره اظهار داشته است: «در مورد این مساله در وزارت امور خارجه زمان بندی و حتی صحبتی نشده و بلکه بر عکس توسط معاونان وزارت امور خارجه نفی هم شده است، اما همچنان شاهدیم که برخی خبرگزاری‌ها به این موضوع می‌پردازند و دلیل آن را نمی‌دانیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین با اظهار بی‌اطلاعی از دلیل انتشار خبر سفر احتمالی وی به عربستان گفته است: «برخی مسئله را به گونه‌ای مطرح می‌کنند که گویی این سفر انجام شده است.»

برخی از رسانه‌های ایران در روزهای اخیر از سفر قریب‌الوقوع وزیر امور خارجه ایران به عربستان سعودی خبر داده بودند.

به دنبال انتشار این خبرهای برخی از نمایندگان مجلس و حامیان آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد شدید از انجام این سفر، آن را ناشی از «تحرک جریان انحرافی» در دولت دهم ارزیابی کرده بودند.

جریان انحرافی عبارتی است که به ویژه از زمان علنی شدن اختلاف‌ها میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر وزارت اطلاعات، از سوی حامیان رهبر جمهوری اسلامی برای اطرافیان محمود احمدی‌نژاد به کار می‌رود.

در این میان انتشار خبر سفر احتمالی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به عربستان سعودی در حالی صورت گرفته بود، که روابط تهران و ریاض به ویژه پس از اعزام سربازان سعودی به بحرین رو به تیرگی نهاده است.

در همین حال روزنامه کیهان که به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نزدیک است روز یکشنبه در یادداشتی با عنوان «به جنایتکاران آل سعود جایزه ندهید!!»، برنامه‌ریزی برای سفر علی‌اکبر صالحی به عربستان را ناشی از «تحرک جریان مسئله‌دار» در دولت محمود احمدی‌نژاد دانسته بود.

همچنین احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، نیز سفر وزیر امور خارجه به عربستان را «نشان دهنده سیاست خارجی ضعیف» ایران در قبال تحولات منطقه دانسته و گفته است: «بنده ضعف سیاست خارجی را متوجه رییس جمهور می‌دانم، چرا که موضعگیری غیرشفاف رییس جمهور باعث شده که وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود.»

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هم روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس طی یک «اخطار قانون اساسی» گفت که سفر صالحی به عربستان مصلحت نیست.

اسماعیل کوثری، دیگر نماینده مجلس، نیز سفر صالحی به عربستان را «مهر تاییدی بر اقدامات جنایتکارانه رژیم آل سعود» دانسته و خواستار جلوگیری از انجام این سفر از سوی رییس دولت شده است.

انتقاد حامیان رهبر جمهوری اسلامی از سفر احتمالی وزیر امور خارجه به عربستان سعودی در حالی است که علی‌اکبر صالحی اولویت کاری خود را توسعه روابط با کشورهای همسایه و به ویژه عربستان سعودی اعلام کرده بود.

وی در هفته‌های گذشته و به دنبال تیره‌ شدن روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به چند کشور منطقه از جمله قطر، عمان، کویت و امارات سفر کرده بود.

در این میان آقای صالحی با اشاره به انجام این سفرها در گذشته اظهار داشته است: «اینها تصمیم شخصی من نیست، بلکه تصمیم نظام است که وزیر به این کشورها سفر کند.»
XS
SM
MD
LG