لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

انتقاد شديد منتقدان احمدی نژاد به سفر احتمالی صالحی به عربستان


علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
در ادامه موج حملات هفته های اخير به دولت محمود احمدی نژاد، اصولگرايان منتقد از سفر علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، به عربستان سعودی به شدت انتقاد کرده و اين سفر را ناشی از تحرک «جريان انحرافی» در دولت دهم ارزيابی کرده اند.

رسانه های ايران در روزهای اخير خبر داده بودند که قرار است علی اکبر صالحی برای ديدار با مقام های عربستان سعودی راهی رياض شود.

اين سفر که هنوز انجام آن قطعی نشده است در زمانی صورت می گيرد که روابط ايران و عربستان بر سر اعتراض های بحرين و اعزام سربازان عربستانی به اين کشور به تيرگی گراييده است.



در واکنش به اين سفر، روزنامه کيهان که به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، نزديک است روز يکشنبه در يادداشتی با عنوان «به جنايتکاران آل سعود جايزه ندهيد!!»، برنامه ريزی اين سفر را ناشی از تحرک «جريان مسئله دار» در دولت آقای احمدی نژاد دانسته است.

«جريان مسئله دار» يا «انحرافی» عنوانی است که رسانه ها و شخصيت های اصولگرای منتقد دولت دهم برای معرفی اطرافيان رييس جمهور اسلامی بويژه اسفنديار رحيم مشايی و حميد بقايی به کار می برند. اين افراد متهم هستند که به تبليغ مکتب ايرانی در مقابل اسلام پرداخته و «آلوده به انواع مفاسد اقتصادی» هستند.

روزنامه کيهان نوشته است: «بنابر برخی گزارش های موثق، جريان مذکور پس از ناکامی چند هفته پيش در اعزام دکتر صالحی به رياض، مجددا تحرکاتی را آغاز کرده تا به توجيه لزوم انجام اين سفر و جلب نظر مساعد رييس جمهور بپردازد.»

به نوشته کيهان، اين سفر در حالی قرار است انجام شود که «رژيم آل سعود با شدت تمام مشغول سرکوب مردم در عربستان، يمن و بحرين است و حتی در اقدامی مغاير با حقوق بين الملل اقدام به اشغال نظامی بحرين کرده است.»

اين روزنامه تندرو، سفر وزير خارجه ايران به رياض را «اعتبار بخشيدن به رژيم سرکوبگر و فاقد مشروعيت مردمی و منطقه ای» دانسته و افزوده است که «رژيم آل سعود...در صدد است به اعتبار سفر وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران به رياض، تمام ناکامی های و سرکوبگری ها و جنايت های خود عليه امت اسلامی را کتمان کند.»

انتقادهای نمایندگان مجلس

انتقادها از سفر علی اکبر صالحی به عربستان سعودی به رسانه های اصولگرايان منتقد احمدی نژاد محدود نمانده و در دو روز اخير برخی از نمايندگان مجلس نيز به صف معترضين اين سفر پيوسته اند.

احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش های مجلس، سفر وزیر امور خارجه ایران را «نشان دهنده سیاست خارجی ضعیف» ایران در قبال تحولات منطقه دانسته و گفته است: «بنده ضعف سیاست خارجی را متوجه رییس جمهور می دانم، چرا که موضعگیری غیرشفاف رییس جمهور باعث شده که وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود.»

به گفته وی، این سفر «باعث تایید مواضع و جنایات آل سعود خواهد شد و حتی ممکن است که مقامات سعودی اخبار این سفر را کاملا فیلتر شده و در جهت منافع خود انعکاس دهند.»

همچنین کاظم جلالی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز يکشنبه در جلسه علنی مجلس طی يک «اخطار قانون اساسی» گفت که سفر صالحی به عربستان مصلحت نيست.

وی در اين زمينه به اصل ۱۵۲ قانون اساسی استناد کرد که به گفته او، «طبق اين اصل از قانون، سياست خارجی ايران بر اساس نفی هر گونه سلطه جويی و سلطه پذيری و حفظ استقلال و تماميت ارضی کشور است.»

آقای جلالی، عربستان سعودی را به انجام «جنايت در بحرين» متهم کرده و گفته است: «بايد با رژيم سعودی برای جنايتی که در بحرين انجام می دهند، برخورد شود نه اينکه به آنها دست مريزاد هم بگوييم.»

اسماعيل کوثری، ديگر نماينده مجلس، نيز سفر صالحی به عربستان را «مهر تاييدی بر اقدامات جنايتکارانه رژيم آل سعود» دانسته و خواستار جلوگيری از انجام اين سفر از سوی رييس جمهور اسلامی ايران شده است.

وی به خبرگزاری فارس گفته است که اين «موضوع در حال حاضر از سوی کميسيون امنيت ملی و نمايندگان مجلس قابل قبول نيست.»

جواد جهانگيرزاده، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، نيز به اين خبرگزاری گفته که انجام سفر وزير امور خارجه ايران به عربستان، «مطمئنا انقلابيون بحرين را با يک سوال بزرگ مواجه می کند.»

وی تهديد کرده است که «يقينا اگر چنين سفری صورت بگيرد نمايندگان مجلس ساکت نخواهند نشست.»

جريان های هوادار دولت محمود احمدی نژاد و آيت الله علی خامنه ای طی هفته های اخير بر سر مواضع و عملکرد رييس جمهوری ايران در برکناری وزير اطلاعات دچار اختلافات شديدی شده اند و به نظر می رسد اين مخالفت ها به حوزه سياست خارجی ايران نيز کشيده شده است.

در حالی که برخی گزارش ها حاکی از تلاش دولت دهم برای بهبود رابطه با عربستان سعودی است، هواداران آيت الله خامنه ای تلاش می کنند اين تلاش ها را عقيم کنند.

علی اکبر صالحی که دی ماه سال گذشته جانشین منوچهر متکی، وزیر خارجه پیشین ایران شد، در زمان سرپرستی خود بر این وزارتخانه اعلام کرد که اولویت کاری اش، توجه به کشورهای همسایه و جهان اسلام در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی در این زمینه، عربستان سعودی را «مستحق روابط ویژه سیاسی» با ایران دانست و گفت که این «دو کشور مؤثر در جهان اسلام» می‌توانند در کنار هم بسیاری از مشکلات و مسائل مبتلا به جهان اسلام را حل و فصل کنند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هنوز انجام سفر علی اکبر صالحی به عربستان را تایید نکرده است.
XS
SM
MD
LG